Digitalne kompetencije

 

Naziv kolegija:
Digitalne kompetencije
Šifra ISVU:
271537
Šifra MOZVAG:
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
ODSJEK ZA SOCIOLOGIJU
ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU
ODSJEK ZA ENGLESKI JEZIK I KNJIŽEVNOST

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Galić, Silvija
0
0
0
Glavaš, Amanda
0
15
15

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj kolegija je osposobiti studente za odgovorno, sigurno i učinkovito upotrebljavanje interneta. Ono između ostalog podrazumijeva: pretraživanje i dijeljenje informacija te vrednovanje i kritičko promišljanje o istima, osposobljavanje studenata za kritičko korištenje umjetnih inteligencija uz poštovanje etičkih načela, korištenje e-usluga poput e-građana, e-dnevnika i sl. Cilj ovog kolegija je i naučiti studente što su osobni podatci i kako ih zaštititi, koja su autorska prava i kako ih zaštititi, što su digitalni tragovi i digitalni otpad, kako se zaštititi od prijevara (npr. phishing) i zloćudnih programa, prijetnji i elektroničkoga nasilja, učiti o netiquettu i suradnji u virtualnoj zajednici itd.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • zaštiti svoje osobne podatke, elektronički identitet i računalo
  • prepoznati i analizirati opasnosti i elektroničko nasilje u digitalnom okruženju
  • primijeniti pravila sigurnog korištenja i netiquette
  • razlikovati odgovorno od neodgovornog ponašanja u digitalnom okruženju u svrhu zaštite osobnih podataka, autorskih prava i digitalnoga ugleda
  • kritički promišljati o korištenju digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije
  • koristiti digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije, u skladu s etičkim načelima
  • objasniti postupke zbrinjavanja elektroničkog otpada i ulogu digitalnih tragova
  • surađivati u virtualnoj zajednici
  • otvoriti i upravljati virtualnom zajednicom
  • učinkovito se koristiti e-uslugama

Sadržaj predmeta:

  • sigurnosti na mreži
  • zloćudni programi i online prijevare
  • zaštita podataka i autorskih prava, digitalni ugled
  • Netiquette
  • elektroničko nasilje
  • objavljivanje te dijeljenje podataka, sadržaja i izvora
  • pretraživanje i vrednovanje informacija
  • kritičko korištenje sustava AI (ChatGPT) uz poštovanje etičkih načela
  • e-usluge
  • virtualne zajednice

Vrste izvođenja nastave:

seminari i radionice, vježbe, obrazovanje na daljinu, multimedija i mreža, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Aktivno slušanje i vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima Zaštiti svoje osobne podatke, elektronički identitet i računalo. Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Grupni rad, rad na tekstu, diskusija i aktivno slušanje. Vježbanje praktičnih zadataka na stvarnim primjerima. Prepoznati i analizirati opasnosti i elektroničko nasilje u digitalnom okruženju. Kontinuirana provjera znanja.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Izrada praktičnog rada i demonstriranje.
 
Primijeniti pravila sigurnog korištenja i netiquette.
 
Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Metoda rada na tekstu, vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima, rad u paru, diskusija.
 
 
 
 
Razlikovati odgovorno od neodgovornog ponašanja u digitalnom okruženju u svrhu zaštite osobnih podataka, autorskih prava i digitalnoga ugleda.
 
Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Metoda čitanja i rada na tekstu, diskusija i aktivno slušanje. Kritički promišljati o korištenju digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije. Kontinuirana provjera znanja. Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Koristiti digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije, u skladu s etičkim načelima
 
Praktični rad. Aktivnost u nastavi.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Aktivno slušanje i sudjelovanje u razgovoru. Objasniti postupke zbrinjavanja elektroničkog otpada i ulogu digitalnih tragova. Kontinuirana provjera znanja. Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Surađivati u virtualnoj zajednici.
 
Kontinuirana provjera znanja.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Otvoriti i upravljati virtualnom zajednicom.
 
Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Učinkovito se koristiti e-uslugama. Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Aktivnost u nastavi

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Kontinuirana provjera znanja 0 0%
Pismeni ispit 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Seminarski rad 0 0%
Usmeni ispit 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Tijekom semestra kontinuirano će se provoditi provjera znanja u obliku samostalnog izvršenja zadataka, pisanja i izlaganja seminara kojima će se prikupljati bodovi. Prikupljeni bodovi poslužit će formiranju ocjene umjesto pisanog ispita. Zadatci koji se samostalno izvršavaju nose 55% bodova, a obveze vezane za seminarski dio 45% ukupnog broja bodova. Nakon odslušanog kolegija, ukoliko netko od studenata ne prikupi dovoljan broj bodova ili nije zadovoljan dobivenom ocjenom, upućuje se na pisani i usmeni ispit. Napisan i izložen seminarski rad preduvjet je za izlazak na pisani ispit.

 

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Pohađanje i aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja ili ispit, Seminarski rad

 

 

Obavezna literatura:

Velki, T., & Šolić, K. (Ur.). (2018). Priručnik za informacijsku sigurnost i zaštitu privatnosti. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti. Preuzeto s https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:141:26964

CARNet (2017) Zaštita digitalnog sadržaja i

pojedinca u digitalnom

okruženju. Preuzeto s: https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2018/08/Prirucnik_Zastita-digitalnog-sadrzaja-i-pojedinca-u-digitalnom-okruzenju.pdf (Pristupljeno 28.3.2024.)

Ćukušić, M. & Jadrić, M. (2015). IT-sigurnost: priručnik za polaznike. Zagreb:

Sveučiište u Zagrebu Sveučilišni računski centar

Birkić, T. et al. (2017). Sustav za e-učenje Merlin: priručnik za nastavnike.

Zagreb: Sveučiište u Zagrebu Sveučilišni računski centar

https://repozitorij.srce.unizg.hr/islandora/object/srce%3A180/datastream/FILE0/view  (pristupljeno 25.3.2024.)

Dopunska literatura:

1. Filtriranje web sadržaja. CCERT-PUBDOC-2009-01-252, https://www.cis.hr/www.edicija/LinkedDocuments/CCERT-PUBDOC-2009-01-252.pdf , siječanj 2009.

2. Andress, J. (2014). The Basics of Information Security: Understanding the

Fundamentals of InfoSec in Theory and Practice (2nd ed.). Rockland, MA:

SyngressMeeuwisse, R. (2017). Cybersecurity for Beginners (2nd ed.).

London: Cyber Simplicity

3.Bača, M. (2004) Uvod u računalnu sigurnost. Zagreb: Narodne novine.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta.

Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu sa sveučilišnim Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete Sveučilišta.

Ostale informacije: