Digitalne kompetencije

 

Naziv kolegija:
Digitalne kompetencije
Šifra ISVU:
271537
Šifra MOZVAG:
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
ODSJEK ZA SOCIOLOGIJU
ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU
ODSJEK ZA ENGLESKI JEZIK I KNJIŽEVNOST

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Galić, Silvija
0
0
0
Glavaš, Amanda
0
15
15

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj kolegija je osposobiti studente za odgovorno, sigurno i učinkovito upotrebljavanje interneta. Ono između ostalog podrazumijeva: pretraživanje i dijeljenje informacija te vrednovanje i kritičko promišljanje o istima, osposobljavanje studenata za kritičko korištenje umjetnih inteligencija uz poštovanje etičkih načela, korištenje e-usluga poput e-građana, e-dnevnika i sl. Cilj ovog kolegija je i naučiti studente što su osobni podatci i kako ih zaštititi, koja su autorska prava i kako ih zaštititi, što su digitalni tragovi i digitalni otpad, kako se zaštititi od prijevara (npr. phishing) i zloćudnih programa, prijetnji i elektroničkoga nasilja, učiti o netiquettu i suradnji u virtualnoj zajednici itd.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • zaštiti svoje osobne podatke, elektronički identitet i računalo
  • prepoznati i analizirati opasnosti i elektroničko nasilje u digitalnom okruženju
  • primijeniti pravila sigurnog korištenja i netiquette
  • razlikovati odgovorno od neodgovornog ponašanja u digitalnom okruženju u svrhu zaštite osobnih podataka, autorskih prava i digitalnoga ugleda
  • kritički promišljati o korištenju digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije
  • koristiti digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije, u skladu s etičkim načelima
  • objasniti postupke zbrinjavanja elektroničkog otpada i ulogu digitalnih tragova
  • surađivati u virtualnoj zajednici
  • otvoriti i upravljati virtualnom zajednicom
  • učinkovito se koristiti e-uslugama

Sadržaj predmeta:

  • sigurnosti na mreži
  • zloćudni programi i online prijevare
  • zaštita podataka i autorskih prava, digitalni ugled
  • Netiquette
  • elektroničko nasilje
  • objavljivanje te dijeljenje podataka, sadržaja i izvora
  • pretraživanje i vrednovanje informacija
  • kritičko korištenje sustava AI (ChatGPT) uz poštovanje etičkih načela
  • e-usluge
  • virtualne zajednice

Vrste izvođenja nastave:

seminari i radionice, vježbe, obrazovanje na daljinu, multimedija i mreža, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Aktivno slušanje i vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima Zaštiti svoje osobne podatke, elektronički identitet i računalo. Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Grupni rad, rad na tekstu, diskusija i aktivno slušanje. Vježbanje praktičnih zadataka na stvarnim primjerima. Prepoznati i analizirati opasnosti i elektroničko nasilje u digitalnom okruženju. Kontinuirana provjera znanja.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Izrada praktičnog rada i demonstriranje.
 
Primijeniti pravila sigurnog korištenja i netiquette.
 
Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Metoda rada na tekstu, vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima, rad u paru, diskusija.
 
 
 
 
Razlikovati odgovorno od neodgovornog ponašanja u digitalnom okruženju u svrhu zaštite osobnih podataka, autorskih prava i digitalnoga ugleda.
 
Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Metoda čitanja i rada na tekstu, diskusija i aktivno slušanje. Kritički promišljati o korištenju digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije. Kontinuirana provjera znanja. Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Koristiti digitalne tehnologije, posebno umjetne inteligencije, u skladu s etičkim načelima
 
Praktični rad. Aktivnost u nastavi.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Aktivno slušanje i sudjelovanje u razgovoru. Objasniti postupke zbrinjavanja elektroničkog otpada i ulogu digitalnih tragova. Kontinuirana provjera znanja. Seminarski rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Surađivati u virtualnoj zajednici.
 
Kontinuirana provjera znanja.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Otvoriti i upravljati virtualnom zajednicom.
 
Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Seminari, vježbe, samostalni zadaci Vježbanje praktičnih zadataka na realnim primjerima. Učinkovito se koristiti e-uslugama. Kontinuirana provjera znanja. Praktični rad.
Aktivnost u nastavi

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Kontinuirana provjera znanja 0 0%
Pismeni ispit 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Seminarski rad 0 0%
Usmeni ispit 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Tijekom semestra kontinuirano će se provoditi provjera znanja u obliku samostalnog izvršenja zadataka i pisanja seminara kojima će se prikupljati bodovi. Prikupljeni bodovi poslužit će formiranju ocjene umjesto pisanog ispita. Nakon odslušanog kolegija, ukoliko netko od studenata ne prikupi dovoljan broj bodova ili nije zadovoljan dobivenom ocjenom, upućuje se na pisani i usmeni ispit.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Pohađanje i aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja ili ispit, Seminarski rad

 

 

Obavezna literatura:

Velki, T., & Šolić, K. (Ur.). (2018). Priručnik za informacijsku sigurnost i zaštitu privatnosti. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti. Preuzeto s https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:141:26964

CARNet (2017) Zaštita digitalnog sadržaja i

pojedinca u digitalnom

okruženju. Preuzeto s: https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2018/08/Prirucnik_Zastita-digitalnog-sadrzaja-i-pojedinca-u-digitalnom-okruzenju.pdf (Pristupljeno 28.3.2024.)

Ćukušić, M. & Jadrić, M. (2015). IT-sigurnost: priručnik za polaznike. Zagreb:

Sveučiište u Zagrebu Sveučilišni računski centar

Birkić, T. et al. (2017). Sustav za e-učenje Merlin: priručnik za nastavnike.

Zagreb: Sveučiište u Zagrebu Sveučilišni računski centar

https://repozitorij.srce.unizg.hr/islandora/object/srce%3A180/datastream/FILE0/view  (pristupljeno 25.3.2024.)

Dopunska literatura:

1. Filtriranje web sadržaja. CCERT-PUBDOC-2009-01-252, https://www.cis.hr/www.edicija/LinkedDocuments/CCERT-PUBDOC-2009-01-252.pdf , siječanj 2009.

2. Andress, J. (2014). The Basics of Information Security: Understanding the

Fundamentals of InfoSec in Theory and Practice (2nd ed.). Rockland, MA:

SyngressMeeuwisse, R. (2017). Cybersecurity for Beginners (2nd ed.).

London: Cyber Simplicity

3.Bača, M. (2004) Uvod u računalnu sigurnost. Zagreb: Narodne novine.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta.

Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu sa sveučilišnim Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete Sveučilišta.

Ostale informacije: