Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - DIPLOMSKI (jednopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
SOCIOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
PSIHOLOGIJA - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Dagen, Tomislav | 30 |
0 |
15 |
Pojam i sadržaj demokracije u kontekstu slobode izražavanja često su krivo shvaćeni ili zlouporabljeni, kako u političkom izričaju, tako u javnom i medijskom prostoru. Takvo shvaćanje ili zloupotrebljavanje slobode izražavanja manifestira se kroz pojavnost govora mržnje, a koje za svoju posljedicu može imati krajnji učinak u kršenju pojedinih zakonskih odredbi, a posebno u počinjenju različitih kaznenih djela. Stoga, potrebna je svijest i permanentno upoznavanje sa činjenicom da sloboda izražavanja nije apsolutna i da postoje odrednice međunarodnog i hrvatskog zakonodavstva koje uz slobodu izražavanja propisuju i ograničavanja iste s ciljem da ne dođe do devijantnosti takve slobode u vidu govora mržnje u javnom i svakom drugom prostoru. Stoga je cilj kolegija upoznati studente s osnovnim postulatima i pojmovima slobode izražavanja i gdje ista prestaje, a počinje govor mržnje, kao i sa odrednicama zakonodavstva koje uređuje slobode i ograničavanja slobode izražavanja, a sve u kontekstu duha demokracije.
Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:
- Uvodno o govoru mržnje u javnom prostoru, slobodi izražavanja i zakonskim odredbama koje ograničavaju slobodu izražavanja i sankcioniraju govor mržnje
- Prikaz zakonskih odredbi vezanih uz sankcioniranje govora mržnje, slobodu izražavanja i ograničavanja slobode izražavanja i govora mržnje
- Sloboda izražavanja u javnom prostoru (teorijska razmatranja vezano uz slobodu izražavanja u povijesnom kontekstu i u kontekstu sadašnjeg vremena - relevantne ustavne, zakonske i druge odredbe vezane uz slobodu izražavanja -primjeri prakse hrvatskih i europskih sudova vezane uz slobodu izražavanja - primjeri iz svakodnevnih medijskih objava i javnog prostora
- Govor mržnje u javnom prostoru – ograničenje slobode izražavanja - pojavnost govora mržnje u javnom prostoru, uzroci, akteri, javne politike - razlozi za ograničenje slobode izražavanja, europski i hrvatski realiteti - zlouporaba slobode izražavanja – gdje prestaje sloboda izražavanja, a počinje govor mržnje i počinjenje pojedinih kaznenih djela (hrvatski i europski primjeri) - europsko pravni i hrvatski zakonodavni odgovor na pojavnost govora mržnje - povlačenje granice slobode izražavanja, ograničavanja istih i pojavnost govora mržnje kroz praksu Ustavnog suda Republike Hrvatske i Europskog suda za ljudska prava
- Zaključna razmatranja - kritička razmišljanja studenata o učestalosti i pojavnosti govora mržnje u hrvatskom javnom prostoru, shvaćanje demokracije, prava i obveze slobode izražavanja u javnom prostoru vezano - rasprava o apsolutnosti slobode izražavanja – govor mržnje vs. ograničavanje slobode izražavanja
predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
Predavanje Seminari |
Predavanje, rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova | ocijeniti granice slobode izražavanja, odnosno gdje prestaje sloboda izražavanja, a počinje govor mržnje, tj. počinjenje pojedinih kaznenih djela |
Aktivnost u nastavi Seminarski rad Pisani ispit |
Predavanje Seminari |
Istraživanje, sistematizacija i analiza podataka, izrada seminarskog zadatka | identificirati temeljne pojmove medijskog zakonodavstva (europskog i hrvatskog zakonodavstva), kao i temeljne pojmove ustavnih odredbi, zakonskih i drugih propisa vezanih uz slobodu izražavanja i pojavnost govora mržnje | Aktivnost u nastavi Seminarski rad Pisani ispit |
Predavanje Seminari |
Priprema za provjeru znanja, konzultacije, usmena provjera | povući paralelu između govora mržnje i kršenje prava i sloboda, kao i drugih aspekata kršenja ljudskih prava relevantnih za područje slobode izražavanja u javnom i medijskom prostoru | Aktivnost u nastavi Seminarski rad Pisani ispit |
Predavanje Seminari |
Rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova | argumentirano raspravljati o suvremenim ugrozama slobode izražavanja (pojavnost govora mržnje, zlouporaba instituta slobode izražavanja, poticanje na počinjenje kaznenih djela putem javnog djelovanja, političkog djelovanja, putem medija) |
Aktivnost u nastavi |
Predavanje Seminari |
Predavanje, analitičko iznošenje istraživanja, seminari | identificirati ključne točke medijskog zakonodavstva i zakonodavstva vezanog uz slobodu izražavanja koje su relevantne za budući praktični rad kao i činjenicu da sloboda izražavanja nije apsolutna ni kroz pravni okvir |
Aktivnost u nastavi Seminarski rad Pisani ispit |
Predavanje Seminari |
Rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja | kritički promišljati pojavnost govora mržnje u javnom prostoru kao čimbeniku ugroza ljudskih prava i sloboda | Aktivnost u nastavi Seminarski rad Pisani ispit |
Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0 | 0% |
Pismeni ispit | 0 | 0% |
Pohađanje nastave | 0 | 0% |
Seminarski rad | 0 | 0% |
Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihovoga rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Ukupan zbroj bodova na svim aktivnostima kreće se od 0 do 100. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije (50% bodova koje donosi pojedini element ocjene) s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.
Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:
Sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)
Pismeni ispit 60% (60 bodova)
Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)
Bodovna ljestvica:
0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);
50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);
63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);
75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);
87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)
Medijski zakoni Republike Hrvatske (Zakon o elektroničkim medijima, Zakon o medijima, Zakon o pravu na pristup informacijama, Zakon o suzbijanju diskriminacije, Kazneni zakon, članci 99.,126.,127.,143.,144.,144a,147.,148a,149,151.,284.,285.,286.,325.Zakon o obveznim odnosima, članci 1045.-1049., 1099.)
online
Kulenović, Enes (ur.); Govor mržnje u Hrvatskoj, Političke analize, Fakultet političkih znanosti, Zagreb, 2016.
Alaburić, Vesna: Sloboda izražavanju u Republici Hrvatskoj, Press dana, Zagreb, 1998.
Alaburić, Vesna: Ograničavanje „govora mržnje“ u demokratskome društvu – teorijski, zakonodavni i praktični aspekti – I. i II. dio, HRVATSKA PRAVNA REVIJA – siječanj, veljača 2003.
online
Munivrana Vajda, Maja, Šurina Marton, Andrea: Gdje prestaju granice slobode izražavanja, a počinje govor mržnje? Analiza hrvatskog zakonodavstva i prakse u svjetlu europskih pravnih standarda, Hrvatski ljetopis za kaznene znanosti i praksu (Zagreb), vol. 23, broj 2/2016.
online
Alkiviadou, Natalie, Mchangama, Jacob and Mendiratta, Raghvac: GLOBAL HANDBOOK ON HATE SPEECH LAWS, Justitia and the authors, 2020, https://futurefreespeech.org/wp-content/uploads/2020/11/Report_Global-Handbook-on-Hate-Speech-Laws.pdf
online
Europska konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, Vijeće Europe, Rim 1950.– relevantne odredbe
online
Ustav Republike Hrvatske, članci 14., 16., 17., 35.-40., 125.
online
Prezentacije predavanja
Poljak, Marko, Hadžić, Jelena, Martinić, Maša: Govor mržnje u hrvatskom medijskom prostoru, In Medias Res, Časopis filozofije medija, Vol 9, br. 17, 2020.
Povelja EU o temeljnim pravima
Valković, Jerko; Govor mržnje, Riječki teološki časopis, god. 30 (2022.) br. 1.
Vojković, Goran; Medijsko pravo, Sveučilište Sjever, 2023.