Jezične promjene

 

Naziv kolegija:
Jezične promjene
Šifra ISVU:
288945
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
njemački
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA NJEMAČKI JEZIK I KNJIŽEVNOST

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Pon, Leonard
15
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s pojmom jezične promjene u prirodnome jeziku te s razvojnim tendencijama na različitim razinama u suvremenom njemačkom jeziku. Osposobiti studente za izvođenje istraživanja manjeg opsega koje uključuje proučavanje literature i analizu autentičnih tekstova uz primjenu odgovarajućih lingvističkih kategorija i termina.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • objasniti pojam jezične promjene
  • objasniti vrste i obilježja jezičnih varijeteta njemačkog jezika
  • objasniti posebnosti govorenoga jezika
  • analizirati jezične promjene u zadanom korpusu
  • odrediti moguće uzroke jezičnih promjena
  • izraditi korpus tekstova za potrebe istraživanja jezičnih promjena
  • izraditi seminarski rad iz područja lingvistike napisan na njemačkom jeziku
  • uspješno koristiti literaturu za oblikovanje seminarskog rada iz područja jezičnih promjena.

 

Sadržaj predmeta:

Studenti se u okviru predavanja upoznaju s razvojnim tendencijama u suvremenome njemačkom jeziku. Nakon određenja pojma jezične promjene govori se o međusobnoj povezanosti funkcionalnih stilova, jezičnih varijeteta i tekstnih vrsta s jezičnim promjenama. Potom se obrađuju posebnosti govornoga njemačkog jezika kao mogući izvori jezične promjene. Nakon toga slijedi upoznavanje s tendencijama na razini morfologije (konjugacija i deklinacija), sintakse (red riječi u pojedinim vrstama fraza kao i u zavisnim rečenicama) i tvorbe riječi (tvorbeni obrasci, obilježja složenica u suvremenom njemačkom jeziku).

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanje slušanje, sudjelovanje u raspravi objasniti pojam jezične promjene aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje slušanje, analiza jezičnih primjera, sudjelovanje u raspravi objasniti jezične varijetete njemačkog jezika aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje, analiza primjera slušanje, analiza jezičnih primjera, sudjelovanje u raspravi objasniti posebnosti govorenoga jezika aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje, analiza primjera, rasprava analiza jezičnog materijala, sudjelovanje u raspravi analizirati jezične promjene u zadanom korpusu aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje, analiza primjera, rasprava slušanje, analiza jezičnih primjera, sudjelovanje u raspravi odrediti moguće uzroke jezičnih promjena seminarski rad
predavanje, analiza primjera, rasprava slušanje, rasprava, proučavanje dostupnih online korpusa (npr. Cosmas) te oblikovanje potkorpusa za vlastito istraživanje, manualno prikupljanje tekstova za korpus za vlastito istraživanje izraditi korpus tekstova za potrebe istraživanja jezičnih promjena aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje, analiza primjera, rasprava, samostalni praktični rad studenata slušanje, analiza jezičnog materijala, sudjelovanje u raspravi izraditi seminarski rad iz područja lingvistike napisan na njemačkom jeziku seminarski rad
predavanje, analiza primjera, rasprava, samostalan rad studenata slušanje, prikupljanje te iščitavanje i odabir prikladne literature za obradu zadane teme, sudjelovanje u raspravi uspješno koristiti literaturu za oblikovanje seminarskog rada iz područja jezičnih promjena seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 1 50%
Pohađanje nastave 0,75 0%
Seminarski rad 1,25 50%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Konačna se ocjena izvodi iz ocjene za aktivnost na nastavi i ocjene za seminarski rad. Ocjena za aktivnost na nastavi prosječna je ocjena svih ocjena za pojedine zadatke tijekom nastave. Konačna je ocjena u kolegiju prosječna ocjena iz dviju navedenih ocjena.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Sukladno važećem Pravilniku o studijima i studiranju, studentu koji je izostao s predavanja i seminara ili nije ispunio druge obveze više od 30 % nastavnih sati utvrđenih ishodima učenja u studijskom programu uskraćuje se potvrda ispunjenja studijskih obveza i pristup ispitu.

Kontinuirano izvršavanje zadataka, pohađanje nastave, seminarski rad

 

 

Obavezna literatura:

Duden (2016): Die Grammatik. (poglavlje „Gesprochene Sprache“).

Moraldo, S. M. (2004): Deutsch aktuell. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Rim: Carocci. (odabrana poglavlja).

Moraldo, S. M. (2011): Deutsch aktuell 2. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Rim: Carocci. (odabrana poglavlja).

Dopunska literatura:

Ebert, R. P. (1978): Historische Syntax des Deutschen. Stuttgart: J. B. Metzler.

Ziegler, A. (2010): Historische Textgrammatik und Historische Syntax des Deutschen. Traditionen, Innovationen, Perspektiven. Berlin/New York: de Gruyter.

Braun, P. (1998): Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Stuttgart/Berlin/Köln.

Glück, H.; Sauer, W. W. (1997): Gegenwartsdeutsch. Stuttgart: J. B. Metzler.

Odabrani članci iz časopisa (Deutsche Sprache; Deutsch als Fremdsprache; Sprachreport)

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa i analiza seminarskog rada

Ostale informacije: