Filozofija egzistencije

 

Naziv kolegija:
Filozofija egzistencije
Šifra ISVU:
288792
Šifra MOZVAG:
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA FILOZOFIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
FILOZOFIJA -PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g., 2.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Pešić, Boško
15
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Osnovni je cilj predmeta uvesti studente u povijesni i spekulativni kontekst nastanka filozofije egzistencije i pokazati mjeru s kojom je ona imala utjecaj na čitavo posthegelijansko filozofsko nasljeđe. S obzirom na to da u današnjem filozofijskom diskursu postoji spektar pristupa egzistencijalnim problematikama, a koji nužno ne dijele istu filozofijsku terminologiju i svjetonazorske obzore, namjera je kolegija prikazati bogatstvo filozofijskoga izričaja po pitanju analitike egzistencije. Studentima će biti omogućen uvid u kriterije kojima se klasificira egzistencijalna tematika u različitim autorima i filozofijskim pravcima te će na temelju povijesno-filozofijske i teorijske analize krajnji cilj predmeta biti kritička orijentacija u filozofijskom rječniku egzistencijalne deklinacije.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

-          identificirati temeljne pojmove filozofije egzistencije

-          objasniti genezu nastanka filozofije egzistencije kao načina mišljenja

-          prepoznati diskurs filozofije egzistencije

-          objasniti sličnosti i razlike među filozofima egzistencije

-          razlikovati filozofiju egzistencije od egzistencijalizama u filozofiji

-          opisati temeljne probleme suvremene filozofije.

Sadržaj predmeta:

Sadržaj su predavanja i seminara sljedeći:

-          uvođenje u pojam egzistencije

-          osnovne crte antropocentrizma novovjekovne filozofije (Descartes – Hegel)

-          filozofsko stanje posthegelijanstva kao protuhegelijanstva

-          kasni Schelling kao problemski začetak filozofije egzistencije

-          Schopenhauerova teza o »ništetnosti« svijeta i imperativ egzistencijalnog jedinstva metafizike i etike

-          Kierkegaardov filozofski ekspresionizam u »rasvjetljavanju« egzistencije

-          Nietzscheova kritika metafizike i metodologija volje za moć kao nihilizam

-          Heideggerova analitika tubitka

-           Jaspersova filozofijska vjera.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera, grupna
rasprava
slušanje izlaganja, analiza literature, aktivno sudjelovanje identificirati temeljne pojmove filozofije egzsitencije pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera slušanje izlaganja, postavljanje i rješavanje problema, aktivno
sudjelovanje
opisati genezu disciplinarnog nastanka filozofije egzsitencije pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera slušanje izlaganja, postavljanje i rješavanje problema, aktivno
sudjelovanje
prepoznati diskurs filozofije egzistencije pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko slušanje izlaganja, objasniti sličnosti i razlike pohađanje nastave,
izlaganje, zadatak čitanja i postavljanje i rješavanje među filozofima aktivnost u nastavi,
analize primjera problema, aktivno sudjelovanje egzistencije seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko slušanje izlaganja, razlikovati filozofiju pohađanje nastave,
izlaganje, zadatak čitanja i postavljanje i rješavanje egzistencije od aktivnost u nastavi,
analize primjera problema, aktivno sudjelovanje egzistencijalizama u filozofiju seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko slušanje izlaganja, opisati temeljne probleme pohađanje nastave,
izlaganje, zadatak čitanja i postavljanje i rješavanje suvremene filozofije aktivnost u nastavi,
analize primjera problema, aktivno sudjelovanje   seminarski rad, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,25 0%
Pohađanje nastave 0,75 0%
Seminarski rad 0,25 0%
Usmeni ispit 0,75 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Konačna ocjena oblikovat će se na temelju aktivnosti u nastavi (20 %), seminarskog rada (20 %) i usmenog ispita (60 %).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

1.     Pešić, B., Uvođenje u filozofije egzistencije, Logos, Tuzla, 2021.

2.     Jaspers, K., Filozofija egzistencije, Prosveta, Beograd, 1973.

3.      Heidegger, M., Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Naprijed, Zagreb 1996.

Dopunska literatura:

1.     Beaufret, J., Uvod u filozofije egzistencije, BIGZ, Beograd, 1977.

2.     Žunec, O., Suvremena filozofija I, Školska knjiga, Zagreb, 1996.

3.     Heidegger, M., Bitak i vrijeme Naprijed, Zagreb, 1985.

4.     Marcel, G. H., Bivstvovanje i imanje, Veselin Masleša, Sarajevo, 1989.

5.     Toeplitz, K., Kjerkegor Grafos, Beograd, 1980.

6.     Wisser, R., Karl Jaspers: Filozofija u obistinjenju, KruZak, Zagreb, 2000.

7.     Pešić, B. – Tolvajčić, D. (ur.), Filozofija egzistencije Karla Jaspersa, Hrvatsko društvo »Karl Jaspers«, Zagreb 2013.

8.     Pešić B. – Šadić, R. (ur.), Heideggerov kraj, Hrvatsko društvo »Karl Jaspers« - Logos, Zagreb-Tuzla 2017.

9.     Sutlić, V., Kako čitati Heideggera, August Cesarec, Zagreb, 1989.

10.  Paić, Ž, Sfere egzistencije, Matica hrvatska, Zagreb, 2017.

11.  Sartre, J. P., Bitak i ništo, sv. 1., Demetra, Zagreb, 2006.

12.  Camus, A., Stranac, Globus media, Zagreb, 2004.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom vijeća Odsjeka za filozofiju.

Ostale informacije: