Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
FILOZOFIJA -PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g., 2.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Pešić, Boško | 15 |
0 |
15 |
Osnovni je cilj predmeta uvesti studente u povijesni i spekulativni kontekst nastanka filozofije egzistencije i pokazati mjeru s kojom je ona imala utjecaj na čitavo posthegelijansko filozofsko nasljeđe. S obzirom na to da u današnjem filozofijskom diskursu postoji spektar pristupa egzistencijalnim problematikama, a koji nužno ne dijele istu filozofijsku terminologiju i svjetonazorske obzore, namjera je kolegija prikazati bogatstvo filozofijskoga izričaja po pitanju analitike egzistencije. Studentima će biti omogućen uvid u kriterije kojima se klasificira egzistencijalna tematika u različitim autorima i filozofijskim pravcima te će na temelju povijesno-filozofijske i teorijske analize krajnji cilj predmeta biti kritička orijentacija u filozofijskom rječniku egzistencijalne deklinacije.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
- identificirati temeljne pojmove filozofije egzistencije
- objasniti genezu nastanka filozofije egzistencije kao načina mišljenja
- prepoznati diskurs filozofije egzistencije
- objasniti sličnosti i razlike među filozofima egzistencije
- razlikovati filozofiju egzistencije od egzistencijalizama u filozofiji
- opisati temeljne probleme suvremene filozofije.
Sadržaj su predavanja i seminara sljedeći:
- uvođenje u pojam egzistencije
- osnovne crte antropocentrizma novovjekovne filozofije (Descartes – Hegel)
- filozofsko stanje posthegelijanstva kao protuhegelijanstva
- kasni Schelling kao problemski začetak filozofije egzistencije
- Schopenhauerova teza o »ništetnosti« svijeta i imperativ egzistencijalnog jedinstva metafizike i etike
- Kierkegaardov filozofski ekspresionizam u »rasvjetljavanju« egzistencije
- Nietzscheova kritika metafizike i metodologija volje za moć kao nihilizam
- Heideggerova analitika tubitka
- Jaspersova filozofijska vjera.
predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4. Metoda procjene |
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera, grupna rasprava |
slušanje izlaganja, analiza literature, aktivno sudjelovanje | identificirati temeljne pojmove filozofije egzsitencije | pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera | slušanje izlaganja, postavljanje i rješavanje problema, aktivno sudjelovanje |
opisati genezu disciplinarnog nastanka filozofije egzsitencije | pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje, zadatak čitanja i analize primjera | slušanje izlaganja, postavljanje i rješavanje problema, aktivno sudjelovanje |
prepoznati diskurs filozofije egzistencije | pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko | slušanje izlaganja, | objasniti sličnosti i razlike | pohađanje nastave, |
izlaganje, zadatak čitanja i | postavljanje i rješavanje | među filozofima | aktivnost u nastavi, |
analize primjera | problema, aktivno sudjelovanje | egzistencije | seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko | slušanje izlaganja, | razlikovati filozofiju | pohađanje nastave, |
izlaganje, zadatak čitanja i | postavljanje i rješavanje | egzistencije od | aktivnost u nastavi, |
analize primjera | problema, aktivno sudjelovanje | egzistencijalizama u filozofiju | seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko | slušanje izlaganja, | opisati temeljne probleme | pohađanje nastave, |
izlaganje, zadatak čitanja i | postavljanje i rješavanje | suvremene filozofije | aktivnost u nastavi, |
analize primjera | problema, aktivno sudjelovanje | seminarski rad, usmeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,25 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,75 | 0% |
Seminarski rad | 0,25 | 0% |
Usmeni ispit | 0,75 | 0% |
Konačna ocjena oblikovat će se na temelju aktivnosti u nastavi (20 %), seminarskog rada (20 %) i usmenog ispita (60 %).
Pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit.
1. Pešić, B., Uvođenje u filozofije egzistencije, Logos, Tuzla, 2021.
2. Jaspers, K., Filozofija egzistencije, Prosveta, Beograd, 1973.
3. Heidegger, M., Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Naprijed, Zagreb 1996.
1. Beaufret, J., Uvod u filozofije egzistencije, BIGZ, Beograd, 1977.
2. Žunec, O., Suvremena filozofija I, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
3. Heidegger, M., Bitak i vrijeme Naprijed, Zagreb, 1985.
4. Marcel, G. H., Bivstvovanje i imanje, Veselin Masleša, Sarajevo, 1989.
5. Toeplitz, K., Kjerkegor Grafos, Beograd, 1980.
6. Wisser, R., Karl Jaspers: Filozofija u obistinjenju, KruZak, Zagreb, 2000.
7. Pešić, B. – Tolvajčić, D. (ur.), Filozofija egzistencije Karla Jaspersa, Hrvatsko društvo »Karl Jaspers«, Zagreb 2013.
8. Pešić B. – Šadić, R. (ur.), Heideggerov kraj, Hrvatsko društvo »Karl Jaspers« - Logos, Zagreb-Tuzla 2017.
9. Sutlić, V., Kako čitati Heideggera, August Cesarec, Zagreb, 1989.
10. Paić, Ž, Sfere egzistencije, Matica hrvatska, Zagreb, 2017.
11. Sartre, J. P., Bitak i ništo, sv. 1., Demetra, Zagreb, 2006.
12. Camus, A., Stranac, Globus media, Zagreb, 2004.
Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom vijeća Odsjeka za filozofiju.