Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - DIPLOMSKI (jednopredmetni studij - nastavnički smjer) | 2.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lukić, Milica | 15 |
0 |
15 |
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Uvid u temeljno stanje istraživanja (pra)slavenske mitologije podrazumijeva svijest o prirodi i nužnosti interdisciplinarnoga pristupa. Temeljni okvir poredbenoj slavenskoj mitologiji dan je početkom 19. stoljeća razvojem poredbenopovijesne lingvistike i poredbene indoeuropske lingvistike. Tomu je tako stoga što je riječ o kulturi i vjerskoj doživljajnosti koja nije mogla biti kanonizirana pismom jer je indoeuropska kultura pretpismovna, a onda i praslavenska koja je oblikovana na njezinim temeljima. Vjerski nazori Slavena, kao i većine europskih naroda, povezani su s njihovim zajedničkim praslavenskim, odnosno praindoeuropskim podrijetlom. Podložni su stalnim mijenama, ovise o seobama i geografskim podjelama na istočne, zapadne i južne slavenske jezike, novim kulturnim utjecajima i zahtjevima. Ta je nadogradnja na zajedničke praslavenske i praindoeuropske temelje ovisila o nizu čimbenika. Najvažnijim se ipak pokazao višestoljetni proces kristijanizacije koji je stupio u složen interferencijski odnos sa starim vjerskim sustavom. Jedan od pojavnih oblika tog složenoga međuodnosa jesu i kršćanski supstituti: trojedini Bog i sveci kao nasljednici atributa praslavenskih božanstava. Posljednjih su desetljeća osobitu pozornost pobudile analize folklornih tekstova i slavenske usmene tradicije koje su potaknuli ruski filolozi na temelju kojih se rekonstruira praslavenski vjerski sustav. Rekonstruiranjem tekstova sakralnoga pjesništva koji su se pjevali pri vršenju obreda i tvorili njihov neodvojiv dio oblikuju se polazišta za proučavanje slavenske mitologije i pretkršćanskih vjerovanja. Iako je riječ o neizravnom pristupu slavenskoj mitologiji, pouzdana i čvrsta rekonstrukcija tih tekstova, koja se osniva na poredbenim etimološkim jezikoslovnim istraživanjima plana izraza i plana sadržaja, u stanju je posvjedočiti o praslavenskoj vjerskoj doživljajnosti. Iz usmeno-predajne folklorne književnosti pokušavaju se tako dekodirati prasadržaji što potječu, dakako preoblikovani, od praslavenske sakralne poezije. Rekonstruktivno nastrojene suvremene znanosti (lingvistika i etnologija) oslanjaju se i na druge predajne izvore – običaje, dječje igre, toponime gora i voda (oronime i hidronime), pjesme, pripovijetke, jezične sklopove te ostale prežitke u usmenoj književnosti i kulturi. U najnovije vrijeme – posebice prema radovima i knjigama lingvista Radoslava Katičića i etnologa Vitomira Belaja – odnosi se iz mitološkoga svijeta pretkršćanskih Slavena i, uže, Hrvata mogu nazrijeti iz pretpostavljenih svetišta bogu Perunu nad Žrnovnicom kraj Splita, nad Mošćenicama kraj Lovrana te na mnogim drugim lokacijama.
Syllabus:
predavanja, seminari i radionice
2.1. Nastavna aktivnost | 2.2. Aktivnost studenta | 2.3. Ishod učenja | 2.4. Metoda procjene |
predavanje samostalni zadatci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera (istraživanje) pojmova i teorija) |
slušanje izlaganja, čitanje i analiza literature, sustavno opažanje i zaključivanje | razlikovati aktualne konceptualizacije mitologije | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadatci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera – istraživanje – pojmova i teorija, izlaganje) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, čitanje i analiza literature, izlaganje | objasniti osnovni predmet istraživanja i zadatke poredbenopovijesne lingvistike, indoeuropeistike i (pra)slavenske mitologije | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe) seminarski rad usmeni ispit |
predavanje seminari (traženje i analiziranje primjera, dijaloška metoda) |
slušanje izlaganja, sustavno opažanje i zaključivanje, učenje po modelu, dijaloška metoda | identificirati najvažnije istraživače slavenske mitologije | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe) usmeni ispit |
seminari (rad na sekundarnoj literaturi, prikaz slučaja, rasprava) | analiza literature, suradničko učenje, rješavanje problema (analiza slučaja), rasprava | rangirati etape povijesnoga razvoja istraživanja slavenske mitologije | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe, rasprava) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadatci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari multimedija i mreža (izlaganje, analiza video-materijala) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, prikaz slučaja, izlaganje, analiza video-materijala | interpretirati odabrane folklorne tekstove i tradicijska vjerovanja s uporištem u slavenskoj mitologiji | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe) seminarski rad |
samostalni zadatci i seminari (analiza izvora i sekundarne literature, pisanje i izlaganje teze i rezultata) | analiza izvora i sekundarne literature, pisanje seminarskoga rada, izlaganje | pripremiti pisani oblik rada i usmenu prezentaciju o odabranoj temi iz slavenske mitologije | kontinuirana provjera (zadatci izvedbe, kolokviji) seminarski rad |
seminari (rad na tekstu, prikaz slučaja, rad u timu) | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), provjera zadataka (u timu) | prepoznati elemente praslavenske mitologije u krajoliku i toponimiji | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadatci izvedbe, prezentacija) usmeni ispit |
seminari (prikaz slučaja, simulacija, organizacija, rad u timu, grupna rasprava) | suradnja, aktivno sudjelovanje, odgovorno izvršavanje obveza | iskazati kolegijalnost i odgovornost u timskom radu | kontinuirano praćenje (zadatci izvedbe, izlaganja i prezentacije) seminarski rad |
Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Kontinuirana provjera znanja | 0,6 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,8 | 0% |
Seminarski rad | 0,6 | 0% |
Usmeni ispit | 1 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz KP-a (kolokvij, zadatci izvedbe, rasprava), ocjena iz seminarskoga rada i ocjena iz završnoga usmenog ispita: 30% konačne ocjene čini ocjena iz KP-a, 30% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskoga rada, a 40% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Obveze studenata su: kolokvij, seminarski rad, usmeni ispit
Studentska anketa.