Informacijsko ponašanje korisnika

 

Naziv kolegija:
Informacijsko ponašanje korisnika
Šifra ISVU:
161693
Šifra MOZVAG:
INFDD303
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Nema uvjeta.
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
INFORMATOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni)
2.g.
zimski
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Lacović, Darko
30
0
30

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je kolegija upoznati studente s teorijskim konceptima i pristupima istraživanju korisnika i korisničkog ponašanja pri traženju i korištenju informacija te ih osposobiti za samostalno praćenje literature i istraživanje.

Ishodi učenja:

Nakon odslušanog predmeta studenti će moći:

  • razumjeti osnovne koncepte i pristupe u istraživanju korisnika
  • kritički analizirati i tumačiti osnovne teorije i metode u istraživanju ponašanja korisnika pri traženju i korištenju informacija
  • prepoznati i razumjeti sličnosti i razlike u informacijskim potrebama i ponašanju korisnika u arhivima, knjižnicama i muzejima te korištenoj metodologiji
  • samostalno osmišljavati i provoditi istraživačke projekte.

Sadržaj predmeta:

Sadržaji su predmeta sljedeći: temeljni koncepti i pristupi istraživanju korisnika u informacijskim ustanovama (arhivima, knjižnicama, muzejima), korisničke potrebe, vrednovanje i upotreba informacija, razvoj pojmova i koncepata vezanih uz istraživanje korisničkog ponašanja pri traženju i korištenju informacija (informacijsko ponašanje korisnika) u formalnim i neformalnim informacijskim sustavima, kritičko razumijevanje temeljnih teorija, metoda i modela, informacijsko ponašanje korisnika s posebnim naglaskom na interakciji među osobama, informacijama i okruženjima (djeca, mladi, učenici, studenti, znanstvenici, društveno isključene osobe, svakodnevni život, radno okruženje, zdravlje, službene informacije itd.), informacijsko ponašanje korisnika i nove tehnologije.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2.1. Nastavna aktivnost 2.2. Aktivnost studenta 2.3. Ishod učenja 2.4 Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama -razumjeti osnovne koncepte i pristupe u istraživanju korisnika
-kritički analizirati i tumačiti osnovne teorije i metode u istraživanju ponašanja korisnika pri traženju i korištenju informacija
 
-pismeni test (50% ukupne ocjene, odnosno 100 ocjenskih bodova)
samostalni pismeni rješavanje problemskih zadataka i sudjelovanje u raspravi -samostalno osmišljavati i provoditi istraživačke projekte -problemski pismeni i rasprava na nastavi (25% ukupne ocjene, odnosno 50 ocjenskih bodova)
seminari i radionice sudjelovanje u seminarskim raspravama i izrada seminarskog rada -prepoznati i razumjeti sličnosti i razlike u informacijskim potrebama i ponašanju korisnika u arhivima, knjižnicama i muzejima te korištenoj metodologiji - ocjena napisanog seminarskog rada (25% ukupne ocjene, odnosno 50 ocjenskih bodova)

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Istraživanje, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Istraživanje 0,375 0%
Pismeni ispit 0,75 0%
Pohađanje nastave 1,5 0%
Seminarski rad 0,375 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Iz pojedinih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene (60 bodova na završnom ispitu i 50 bodova na istraživačkom projektu i seminarskom radu).

Student može ostvariti sljedeći maksimalan broj ocjenskih bodova: 100 bodova za završni ispit i 100 bodova za seminarski rad i istraživački projekt. Elementi su vrednovanja istraživačkog projekta i seminarskog rada sljedeći: jasno i koherentno predstavljanje rezultata (maksimalno 60 bodova), relevantni izvori (maksimalno 20 bodova), organizacija teksta (maksimalno 10 bodova), jezik i stil (maksimalno 10 bodova).

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 110 − 125 ocjenskih bodova (55% − 62%) = dovoljan (2), 126 − 159 ocjenskih bodova (63% − 79%) = dobar (3), 160 − 179 ocjenskih bodova (80% − 89%) = vrlo dobar (4), 180 − 200 ocjenskih bodova (90% − 100%) = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti trebaju predati sve zadatke s nastave, provesti istraživački projekt i napisati ga u obliku seminarskog rada.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Case, D. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs and Behaviour. Amsterdam, Boston: Elsevier/Academic Press, 2007. (Odabrana poglavlja)
  2. Fisher, K. E, Erdelez, S., McKechnie, L. Theories of Information Behavior. Medham, NJ: Information Today, 2005. (Odabrana poglavlja)
  3.  Orr, T. The Information-Seeking Behavior of Museum Visitors. URL: http://home.earthlink.net/~toriorr/ROL_MuseumVisitors.doc
  4. Spink, Amanda, James Currier. Towards an evolutionary perspective for human information behavior: An exploratory study. // Journal of Documentation 62, 2 (2006), 171 – 193. URL: http://www-staff.lboro.ac.uk/~lsas2/pubs/eprints/JDoc-EvolutionHIB.pdf
  5.  Wilson, T.D. On user studies and information needs. // Journal of Documentation 37, 1 (1981), 3-15.

Dopunska literatura:

  1. Agosto, D. E. & Hughes-Hassell, S. People, places, and questions: An investigation of the everyday life information-seeking behaviors of urban young adults. // Library & Information Science Research 27, 12 (2005), 141–163.
  2. Allen, B. L. Information tasks: toward a user-centered approach to information systems. San Diego: Academic Press, 1996.
  3. Booth, B. Understanding the information needs of visitors to museums. // Museum Management and Curatorship 17, 2 (1999), 139-157.
  4. Brown, C. M. Information seeking behavior of scientists in the electronic information age: Astronomers, chemists, mathematicians, and physicists. // Journal of the American Society for Information Science 50, 10(1999), 929-943.
  5. Chatman, E.A. The impoverished life-world of outsiders. // Journal of the American Society for Information Science and Technology 47, 3(1996), 193-206.
  6. Combs, A. A. Why Do They Come? Listening to Visitors at a Decorative Arts Museum. // Curator 42, 3 (1999), 186-197.
  7. Conway, P. Facts and Frameworks: An Approach to Studying the Users of Archives. // American Archivist. URL: http://archivists.metapress.com/content/p21825jp21403087/fulltext.pdf
  8. de Tiratel, S. R. Accessing information use by humanists and social scientists: A study at the Universidad de Buenos Aires, Argentina. // The Journal of Academic Librarianship 26, 5 (2000), 346-354.
  9. Dervin, B., Nilan, M. Information needs and uses. // Annual Review of Information Science and Technology 21. / M. E. Williams (Ed.). White Plains, NY: Knowledge Industry Publs, 1986., 3-33.
  10. Devadason, F. J., P. Pratap Lingam. A Methodology for the Identification of Information Needs of Users. URL: http://archive.ifla.org/IV/ifla62/62-devf.htm
  11. Dilevko, J. "My mother can't quite understand why I decided to go to library school:" What patrons say about library staff when asking government documents reference questions at depository libraries. Journal of Government Information 27, 3(2000), 299-323.
  12. Doering, Z.D. Visits to the National Air and Space Museum: Interests, Attitudes and Behavior Patterns, Occasional Report Series, Institutional Studies Office, Smithsonian Institution, Washington, D.C., 1993.
  13. Duff, Wendy M. and Johnson, Catherine A. Accidentally Found on Purpose: Information-Seeking Behavior of Historians in Archives. // Library Quarterly 72, 4 (2002), 472-496.
  14. Gorman, P.N. Information needs of physicians. // Journal of the American Society for Information Science, 46, 10 (1995), 729-736.
  15. Kuhlthau, C. Inside the Search Process: Information Seeking from the User’s Perspective. // Journal of the American Society for Information Science 42, 6(1991), 361-371.
  16. Leckie, G. J., Pettigrew, K.E., & Sylvain, C. Modeling the information seeking of professionals: a general model derived from research on engineers, health care professionals, and lawyers. // Library Quarterly 66, 2 (1996), 161-193.
  17. Maher, William J. Use of User Studies. // Midwestern Archivist 11 (1986), 15-26.
  18. Marty, P. F. Museum websites and museum visitors: digital museum resources and their use. // Museum Management and Curatorship, 23,1 (2008), 81–99
  19. Museum visitor studies in the 90s. / edited by Sandra Bicknell and Graham Farmelo. London: Science Museum, 1998. (Odabrana poglavlja)
  20. Paisley, W. J. Information Needs and Uses. // Annual Review of Information Science and Technology. / editor Carlos A. Cuadra. American Society for Information Science, 1968., 1-30.
  21. Pekarik, A.J., Doering Z., Karns, D.A. Exploring satisfying experiences in museums. // Curator 42, 2 (1999), 152-173.
  22. Proffitt, Merrilee. How and Why of User Studies: RLG’s RedLightGreen as a Case Study. // Journal of Archival Organization 4, 1-2 (2006), 87-110.
  23. Rosenbusch, Andrea, “Are Our Users Being Served? A Report on Online Archival Databases. // Archives and Manuscripts 29, 1 (2001), 44-61.
  24. Sarraf, S. A survey of museums on the web: Who uses museum websites? // Curator 42 (1999), 231-243.
  25. Sundqvist, A. The use of records - a literature review. // Archives & Social Studies 1, 1 (2007). URL: http://socialstudies.cartagena.es/images/PDF/no1/sundqvist_use.pdf
  26. University of California Special Collections and Archivists Task Force, “Challenges of Meeting Users Needs,” September 18, 2007. URL: http://libraries.universityofcalifornia.edu/about/oclc_docs/ArchivalSpecialCollections_Melvyl_Report.pdf
  27. Wildemuth, B. M. Applications of Social Research Methods to Questions in Information and Library Science. Westport, CT: Libraries Unlimited, 2009.
  28. Wilson, T.D. Information behavior: an interdisciplinary perspective. // Information Processing & Management 33, 4(1997), 551-572.
  29. Wilson, T.D. Models in information behaviour research. // Journal of Documentation 55, 3 (1999), 249-270.
  30. Yakel, Elizabeth. Listening to Users. // Archival Issues 26, 2 (2002), 111-127.
  31. Yeo, Geoffrey. Understanding Users and Use: A Market Segmentation Approach. // Journal of the Society of Archivists 26, 1 (2005), 25-53.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Prati se aktivnost studenata na nastavi i tijekom provedbe istraživačkog projekta i izrade seminarskog rada. Na kraju nastave među studentima se provodi jedinstvena sveučilišna anketa za ocjenjivanje nastavnika, koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Analizira se kvaliteta izvedbe nastave na temelju Pravilnika o studiranju te Pravilnika o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.

Ostale informacije: