Teorija i praksa organizacije informacija

 

Naziv kolegija:
Teorija i praksa organizacije informacija
Šifra ISVU:
161691
Šifra MOZVAG:
INFDD301
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Nema uvjeta.
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
INFORMATOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni)
2.g.
zimski
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Petr Balog, Kornelija
15
0
0
Feldvari, Kristina
0
30
0

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je ovog kolegija nadograditi znanja, vještine i kompetencije studenata koje su stekli na preddiplomskom studiju u okviru kolegija Organizacija informacija I. U sklopu ovog predmeta studenti će produbiti teorijska znanja o konceptualnim sustavima za organizaciju informacija (FRBR, FRAD, FRSAD), a posebice će se detaljno upoznati i raspravljati o problematici primjene FRBR- modela na različite vrste građe te u različitim baštinskim ustanovama. Na kolegiju će se, nadalje, raspravljati i o novim konceptualnim modelima koji nastaju spregom suradnje baštinskih ustanova (CIDOC CRM, FRBRoo, PRESSoo), a studentima će se približiti i novi kataložni pravilnik RDA te koncept povezanih podataka (engl. linked data). Na vježbama studenti izvode praktične zadatke iz strojno čitljive deskriptivne katalogizacije i sadržajne obradbe elektroničkih izvora, opisa na razini zbirke te praktične primjene objedinjenog ISBD-a.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • razumjeti nove konceptualne modele organizacije informacija
  • samostalno organizirati informacije korištenjem FRBR-konceptualnog modela
  • razumjeti sličnosti potreba baštinskih ustanova u kontekstu organizacije informacija
  • shvatiti razlike između RDA i hrvatskog kataložnog pravilnika
  • shvatiti razlike između formata UNIMARC i MARC 21
  • samostalno obrađivati elektroničke izvore podataka u strojno čitljivom obliku
  • izraditi opis na razini zbirke
  • primjenjivati novi objedinjeni ISBD.

Sadržaj predmeta:

Sadržaji su predmeta sljedeći: trendovi u katalogizaciji, metapodatci, FRBR, FRBR i arhivska građa, glazbena građa, djela arhitekture i umjetnosti, serijske publikacije, FRAD, FRSAD, CIDOC CRM, FRBRoo, PRESSoo, RDA, konsolidirani ISBD, ISBD ER i strojno čitljiva obrada elektroničkih izvora, opis na razini zbirke.

Očekuje se da studenti kroz sadržaj predmeta usvoje sljedeća znanja, kompetencije i vještine:

  • kompetencije strojno čitljive obrade elektroničke građe
  • kompetencije opisa na razini zbirke
  • teorijska znanja potrebna za razumijevanje novih konceptualnih modela u baštinskim ustanovama
  • teorijska znanja potrebna za razumijevanje razlika između RDA i hrvatskog kataložnog pravilnika.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, vježbe

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2.1. Nastavna aktivnost 2.2. Aktivnost studenta 2.3. Ishod učenja 2.4 Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama i praćenje literature -razumjeti nove konceptualne modele organizacije informacija
-samostalno organizirati informacije korištenjem FRBR-konceptualnog modela
-razumjeti sličnosti potreba baštinskih ustanova u kontekstu organizacije informacija
-kontinuirana provjera znanja kroz 2 kolokvija (25% ukupne ocjene)
-ocjena izrađenih zadataka (15% ukupne ocjene)
- ocjena samostalnih zadataka vezanih uz teme predavanja (10% ukupne ocjene)
 
vježbe izrada i prezentacija zadataka na vježbama -shvatiti razlike između RDA i hrvatskog kataložnog pravilnika
-shvatiti razlike između formata UNIMARC i MARC 21
 
-provjera znanja kroz 2 kolokvija (25% ukupne ocjene)
 
samostalni pismeni samostalno rješavanje problemskih zadataka i sudjelovanje u raspravi -samostalno obrađivati elektroničke izvore podataka u strojno čitljivom obliku
-izraditi opis na razini zbirke
-primjenjivati novi objedinjeni ISBD
problemski pismeni i rasprava na nastavi (25% ukupne ocjene)

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave, Zadaci na predavanjima

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,23 0%
Kontinuirana provjera znanja 0,78 0%
Pohađanje nastave 1,44 0%
Zadaci na predavanjima 0,55 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene.

Po elementima vrednovanja to znači da student može ostvariti sljedeći maksimalan broj ocjenskih bodova: kontinuirana provjera znanja(50%): 100, aktivnost na nastavi (15%): 30, pismeni na predavanjima i vježbama(35%): 70.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 110 − 125 ocjenskih bodova (55% − 62%) = dovoljan (2), 126 − 159 ocjenskih bodova (63% − 79%) = dobar (3), 160 − 179 ocjenskih bodova (80% − 89%) = vrlo dobar (4), 180-200 ocjenskih bodova (90% − 100%) = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su obvezni redovito čitati članke za predavanja i izvršavati sve zadatke na predavanjima i vježbama.

 

 

Obavezna literatura:

1.    Baca, M. ; Clarke, S. FRBR and works of art, architecture, and material culture. // Understanding FRBR: what it is and how it will affect our retrieval tools / edited by Arlene G. Taylor. Westport, Conn. ; London : Libraries Unlimited, cop. 2007. Str.103-110.

2.    Bates, M. Subject access in online catalogs: a design model. // Journal of the American Society for Information Science 37, 6(1986), str. 357-376.

3.    IFLA-in knjižnični referentni model : konceptualni model za bibliografske informacije : definicija konceptualnog referentnog modela kao okvira za analizu neadministrativnih metapodataka koji se odnose na knjižnične izvore / IFLA-ina Skupina za pregled FRBR-a, urednička skupina za objedinjavanje Pat Riva, Patrick Le Bœuf i Maja Žumer ; [prijevod s engleskog Mirna Willer, Ana Barbarić]. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2020.

Ili engleska inačica: FRBR – Library Reference Model : draft for the world-wide review (2016-02-21) / Pat Riva, Patrick le Bœuf, and Maja Žumer, Consolidation Editorial Group of the IFLA FRBR Review Group. 2016. [citirano: 2017-10-02]. Dostupno na: http://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/frbr-lrm/frbr-lrm_20160225.pdf (2016-10-04)

4.    IFLA-ina Radna skupina za Uvjete za funkcionalnost i obrojčavanje zapisa autoriziranih podataka (FRANAR).  Uvjeti za funkcionalnost autoriziranih podataka : konceptualni model / uredio Glenn E. Patton. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2010.

5.    IFLA-ina Radna skupina za Uvjete za funkcionalnost predmetnih preglednih zapisa (FRSAR). Uvjeti za funkcionalnost predmetnih autoriziranih podataka : konceptualni model / urednice Marcia Lei Zeng, Maja Žumer i Athena Salaba. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2012.  

6.    IFLA-ina Studijska skupina za uvjete za funkcionalnost bibliografskih zapisa. Uvjeti za funkcionalnost bibliografskih zapisa : završni izvještaj. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2004.
(IFLA study group on the functional requirements for bibliographic records. Functional requirements for bibliographic records : final report. München : Saur, 1998)

7.    Shadle, S. FRBR and serials: one serialist's analysis. // Understanding FRBR: what it is and how it will affect our retrieval tools / edited by Arlene G. Taylor. Westport, Conn. ; London : Libraries Unlimited, cop. 2007. Str. 153-174.

8.    Stock, W. G.; Stock, M. Handbook of information science. Muenchen : Saur, 2013. Poglavlje I. (Moodle)

9.    Svenonius, E. Intelektualne osnove organizacije informacija. Lokve : "Benja", 2005. Poglavlja 3 i 10.

10.    Thurman, A. C. FRBR and archival materials: collections and context, not works and content. // Understanding FRBR: what it is and how it will affect our retrieval tools / edited by Arlene G. Taylor. Westport, Conn. ; London : Libraries Unlimited, cop. 2007. Str.97-102

Dopunska literatura:

Članci:

  1. Bennett, R.; Lavoie, Brian F.; O’Neill, E. T. The concept of a work in WorldCat: an application of FRBR. // Library Collections, Acquisitions, and Technical Services 27, 1(2003), str. 45-59.
  2. Denton, W. FRBR and the history of cataloging. // Understanding FRBR: what it is and how it will affect our retrieval tools / edited by Arlene G. Taylor. Westport, Conn. ; London : Libraries Unlimited, cop. 2007. Str. 35-57.
  3. Dousa, T. M. Everything old is new again: perspectivism and polyhierarchy in Julius O. Kaiser's Theory of systematic indexing. // Preprint for the 18th Annual ASIS&T SIG/CR Classification Research Workshop. Str. 1-18.
  4. Gilchrist, A. Thesauri, taxonomies and ontologies: an etymological note. // Journal of Documentation 59, 1(2003), str. 7-18.
  5. Petr Balog, Kornelija. Teorijsko-povijesni pristup tumačenju korisničkog aspekta knjižničnog kataloga. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 59, 1-2(2016), str. 25-48. [citirano: 2017-10-02]. Dostupno na: file:///C:/Users/Korisnik/Downloads/VBH_59_1_2_Petr-Balog%20(3).pdf.
  6. Purgarić-Kužić, B. Faceted application of subject terminology (FAST): nova stremljenja u predmetnom označivanju mrežne građe. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 52, 1/4 (2009), str. 63-74.
  7. Purgarić-Kužić, B. Uloga žanra u bibliografskom univerzumu i novi nadzirani rječnik LCGFT. // Predmetna obrada: pogled unaprijed: zbornik radova / uredile Branka Purgarić-Kužić i Sonja Špiranec. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2017. Str. 94-118.
  8. Purgarić-Kužić, B. Vremenske predmetne odrednice u predmetnom katalogu Nacionalne i sveučilišne knjižnice. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 51, 1/4 (2008), str. 19-35.
  9. Radovčić, M. ; Barbarić, A. ISBD: od prošlosti k budućnosti. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 56, 4(2013), 203-226.
  10. Riva, P.; Žumer, M. Introducing the FRBR Library Reference Model. // IFLA WLIC 2005. [citirano: 2017-10-02]. Dostupno na: http://library.ifla.org/1084/1/207-riva-en.pdf (2016-10-03)
  11. Rolla, P. J. User tags versus subject headings: can user-supplied data improve subject access to library collections? // Library Resources & Technical Services 53, 3(2009), str. 174-184.
  12. Špiranec, S. Subjektivna paradigma sadržajnog označivanja. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 57, 1/3(2014), 1-14. [citirano: 2017-10-02]. Dostupno na: file:///C:/Users/Korisnik/Downloads/VBH_57_1-3_Spiranec.pdf.
  13. Vellucci. S. L. FRBR and music. // Understanding FRBR: what it is and how it will affect our retrieval tools / edited by Arlene G. Taylor. Westport, Conn. ; London : Libraries Unlimited, cop. 2007. Str.131-152.
  14. Vukadin, Ana. Novi pravilnik za katalogizaciju u kontekstu međunarodnih načela i standarda. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 59, 1-2(2016), str. 49-71. [citirano: 2017-10-02]. Dostupno na: file:///C:/Users/Korisnik/Downloads/VBH_59_1_2_Vukadin%20(2).pdf.
  15. Willer, M. Interoperabilnost sadržaja metapodataka. // 4. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji: mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture: zbornik radova / uredile Mirna Willer i Tinka Katić. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2001. Str. 57-72.
  16. Žumer, M. FRBRoo: prema interoperabilnosti u području culture. // 13. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji: mogućnost suradnje u okruženju globalne informacijske infrastructure: zbornik radova / uredile Mirna Willer i Sanjica Faletar Tanacković. Zagreb : HKD, 2010. Str. 100-110.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Baza podataka o prisustvovanju nastavi, obavljenim pismenima, pročitanoj literaturi i aktivnosti studenata, rasprave kojima se studentima omogućuje da iznesu primjedbe i prijedloge. Završna se kvaliteta provjerava studentskom anketom.

Ostale informacije: