Metode zaštite papirne građe

 

Naziv kolegija:
Metode zaštite papirne građe
Šifra ISVU:
148854
Šifra MOZVAG:
INFDDI03
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
INFORMATOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni)
1.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Hasenay, Damir
15
15
15

 

Ciljevi i zadaci:

Omogućiti studentima da razumiju i tumače pojam i metode zaštite papirne građe te da ovladaju metodologijom prepoznavanja, odabira i organizacije pisane baštine poradi njezina čuvanja i sigurne uporabe.

Ishodi učenja:

Po završetku ovog kolegija studenti će biti sposobni:

  • prepoznati važnost poznavanja svojstava papirne građe, poglavito u odnosu na zaštitu kulturne baštine
  • opisati svojstva papira bitna sa s gledišta njegove upotrebe kao materijala pisane baštine
  • opisati uzroke propadanja papirne građe
  • razlikovati osnovne specifičnosti i vrste tehnoloških procesa proizvodnje papira
  • usporediti i argumentirati optimalne metode zaštite papirne građe u određenim okolnostima.

Sadržaj predmeta:

Sadržaji su predmeta sljedeći: temeljne definicije, tumačenje i razumijevanje pojma "zaštita građe" na više razina, povijest proizvodnje papira i sličnih materijala, temeljna znanja o sirovinama za proizvodnju papira nužna za razumijevanje metoda zaštite papirne građe, temeljna znanja o tehnologiji proizvodnje papira nužna za razumijevanje metoda zaštite papirne građe, temeljna znanja o fizikalnim, kemijskim i mehaničkim svojstvima celuloze i papira nužna za razumijevanje metoda zaštite papirne građe, temeljna znanja o materijalima i sredstvima za pisanje nužna za razumijevanje metoda zaštite papirne građe, metode zaštite papirne građe − tehnička razina, priprema uzoraka za primjenu metoda, postupci čišćenja, bijeljenja, uklanjanja mrlja i razdvajanja slijepljenih listova, pregled tradicionalnih (konvencionalnih) metoda konzervacije i restauracije papirne građe, metode laminacije i delaminacije, metode dolijevanja papirne kaše i ojačavanja listova, metode masovne zaštite papirne građe, odabrani primjeri vođenja precizne restauratorsko-konzervatorske dokumentacije. Metode zaštite papirne građe – operativna razina. Pregled nacionalnih i međunarodnih projekata zaštite papirne građe.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, vježbe

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama prepoznati važnost poznavanja svojstava papirne građe, poglavito u odnosu na zaštitu kulturne baštine
opisati svojstva papira bitna s gledišta njegove upotrebe kao materijala pisane baštine
opisati uzroke propadanja papirne građe
pismeni test (35% ukupne ocjene, odnosno 70 ocjenskih bodova)
- usmeno postavljanje pitanja studentu (15% ukupne ocjene, odnosno 30 ocjenskih bodova)
 
 
vježbe izrada zadataka na vježbama usporediti i argumentirati optimalne metode zaštite papirne građe u određenim okolnostima ocjena zadataka na vježbama (20% ukupne ocjene, odnosno 40 ocjenskih bodova)
seminari i radionice sudjelovanje u seminarskim raspravama i izrada seminarskog rada razlikovati osnovne specifičnosti i vrste tehnoloških procesa proizvodnje papira ocjena napisanog seminarskog rada (20% ukupne ocjene, odnosno 40 ocjenskih bodova)
samostalni pismeni rješavanje problemskih zadataka i sudjelovanje u raspravi usvojiti navedene ishode učenja predavanja, vježbi i seminara ocjena samostalnog zadatka (10% ukupne ocjene, odnosno 20 ocjenskih bodova)
mentorski rad konzultacije s nastavnikom pri izradi problemskih zadataka usvojiti navedene ishode učenja kolegija evidencija konzultacija vezanih uz kolegij i izradu zadataka

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Pohađanje nastave, Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Pohađanje nastave 1,12 0%
Aktivnost u nastavi 0,44 50%
Pismeni ispit 0,31 35%
Usmeni ispit 0,13 15%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene. Na usmeni ispit mogu izaći studenti koji nisu zadovoljni ocjenom, a do više im ocjene nedostaje 8 bodova (4% od ukupne ocjene).

Po elementima vrednovanja to znači da student može ostvariti sljedeći maksimalan broj ocjenskih bodova: pismeni ispit (35%): 70, usmeni ispit (15%): 30, aktivnost na nastavi (50%): 100.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 110 − 125 ocjenskih bodova (55% − 62%) = dovoljan (2), 126 − 159 ocjenskih bodova (63% − 79%) = dobar (3), 160 − 179 ocjenskih bodova (80% − 89%) = vrlo dobar (4), 180 − 200 ocjenskih bodova (90% − 100%) = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su obavezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u nastavi te samostalno izraditi i prezentirati zadatke.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Laszlo, Želimir, Dragojević, Andreja. Priručnik preventivne zaštite umjetnina na papiru. Zagreb: Crescat, 2010.
  2. Recollections. URL: http://www.collectionsaustralia.net/sector_info_item/3
  3. Hasenay, Damir, Krtalić, Maja. Terminološki i metodološki aspekti u proučavanju zaštite stare knjižnične građe. // Libellarium 1, 2 (2008), 203-220.

Dopunska literatura:

  1. Enciklopedijske natuknice u izdanjima enciklopedija (Hrvatska enciklopedija, Opća enciklopedija, Tehnička enciklopedija, Grafička enciklopedija, Encyclopedia Britannica i sl.) pod naslovima natuknica: papir, proizvodnja papira, papirus, pergament i sl.
  2. Kljajić, Filip. Kemijska prerada drva. Zagreb: Školska knjiga, 2000.
  3. Kljajić, Filip. Tehnologija celuloze i drvenjače. Zagreb: Školska knjiga, 1986.
  4. Ćorlukić, Filip. Tehnologija papira. Zagreb: Školska knjiga, 1987.
  5. Conservation science: heritage materials. / ed. by E. May, M. Jones. Cambridge: The Royal Society of Chemistry, 2006.
  6. Paper Chemistry. (Second edition) / ed. by. J. C. Roberts. London: Blackie Academic & Professional, 1997.
  7. Giardullo, Antonio. Zaštita i konzervacija knjiga: materijali, tehnike i infrastruktura. Beograd: Narodna biblioteka Srbije, Clio, 2005.
  8. Mušnjak T. Arhivi: Između digitalnih zapisa i ubrzanog propadanja zapisa na kiselom papiru. // Arhivski vjesnik, 44, 2001, 61-70.

Odabrani materijali s mrežnih stranica:

  1. IFLA PAC. URL: http://www.ifla.org/pac
  2. Preservation Advisory Centre, UK. URL: http://www.bl.uk/blpac/index.html
  3. Northeast Document Conservation Center. URL: http://www.nedcc.org/home.php
  4. The Library of Congress - Preservation. URL: http://www.loc.gov/preserv/
  5. Association of Research Libraries Preservation and Reformatting Section. URL: http://www.ala.org/alcts/mgrps/pars
  6. Conservation Online. URL: http://cool.conservation-us.org/

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Baza podataka o prisustvovanju nastavi, pročitanoj literaturi i aktivnosti studenata, seminarske rasprave kojima se studentima omogućuje da iznesu primjedbe i prijedloge. Završna se kvaliteta provjerava studentskom anketom.

Ostale informacije: