Tehnološke promjene i odnos čovjeka i tehnologije

 

Naziv kolegija:
Tehnološke promjene i odnos čovjeka i tehnologije
Šifra ISVU:
148841
Šifra MOZVAG:
INFDDI07
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
INFORMATOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni)
1.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Mićunović, Milijana
15
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Ponuđeni se sadržaji studentima izlažu s ciljem da im se olakša razumijevanje i ponudi teorijsko-metodološki okvir za tumačenje pojavnosti i promjena suvremenoga tehnološkog društva. Također, cilj je i

  • omogućiti studentima uvid u teorijske (filozofske, sociološke, kiberantropološke) interpretacije informacijskih fenomena i tehnoloških promjena te razumijevanje paradigmi informacijskog/digitalnog doba
  • uputiti ih u vrijednu novu literaturu i izvore koji s teorijskog, filozofijskog, sociološkog i psihološkog motrišta tumače pitanja vezana uz rast i razvoj informacijskoga društva i odnos čovjeka i tehnologije.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • definirati i tumačiti pojavnosti i promjene suvremenog (informacijskog) društva
  • filozofski i sociološki opisati i argumentirano intepretirati informacijske i tehnološke fenomene
  • razlikovati i razumjeti paradigme informacijskog i digitalnog doba
  • razviti osviještenost o međusobnom utjecaju čovjeka i tehnologije
  • analizirati i kritički tumačiti pitanja vezana uz rast i razvoj informacijskog, digitalnog društva i novih tehnologija.

Sadržaj predmeta:

Sadržaji su predmeta sljdeći: praćenje rasta i razvoja informacijskih djelatnosti, pripadajuće tehnologije i infrastrukture, proučavanje i analiziranje informacijskih i tehnoloških potreba društva kao i načina učinkovitog iskorištavanja informacijsko-komunikacijske i digitalne tehnologije u svrhu njihova zadovoljenja, identificiranje, analiziranje i kritičko propitivanje znanstveno-tehnoloških inovacija, promjena u području komunikacije i međuljudskih odnosa te odnosa čovjeka i tehnologije u suvremenom društvu, promatranje, opisivanje i propitivanje dinamike i strukture tehnoloških promjena i njihova utjecaja na društvo, kulturu i društvenu svijest, međuljudske odnose i odnos čovjeka i tehnologije, filozofijsko, sociologijsko i kiberantropolško tumačenje tehnoloških promjena i njihova utjecaja na društvo i čovjeka.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama - definirati i tumačiti pojavnosti i promjene suvremenog (informacijskog) društva
- razlikovati i razumjeti paradigme informacijskog i digitalnog doba
- razviti osviještenost o međusobnom utjecaju čovjeka i tehnologije
- analizirati i kritički tumačiti pitanja vezana uz rast i razvoj informacijskog, digitalnog društva i novih tehnologija
pismeni test (60% ukupne ocjene, odnosno 120 ocjenskih bodova)
 
seminari i radionice sudjelovanje u seminarskim raspravama i izrada eseja - filozofski i sociološki opisati i argumentirano intepretirati informacijske i tehnološke fenomene 20% ocjena eseja (40 ocjenskih bodova) i 10% ocjena izlaganja/referata (20 ocjenskih bodova)
samostalni pismeni rješavanje problemskih zadataka i sudjelovanje u raspravi - usvojiti navedene ishode učenja predavanja, vježbi i seminara 10% ocjena sudjelovanja u videoprojekcijama i grupnim raspravama (20 ocjenskih bodova)
mentorski rad konzultacije s nastavnikom pri izradi problemskih zadataka - usvojiti navedene ishode učenja kolegija evidencija konzultacija vezanih uz kolegij i izradu zadataka

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarska raspravišta

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Pismeni ispit 0,8 80%
Pohađanje nastave 1 0%
Seminarska raspravišta 0,2 20%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzima se u obzir ocjena dvaju kolokvija (pismenog ispita), eseja, izlaganja (referata) i sudjelovanja u projekcijama i grupnim raspravama.

Od toga 60% konačne ocjene čini ocjena dvaju kolokvija/pismenog ispita (120 ocjenskih bodova), 20% ocjena eseja (40 ocjenskih bodova), 10% ocjena izlaganja/referata (20 ocjenskih bodova) i 10% ocjena sudjelovanja u videoprojekcijama i grupnim raspravama (20 ocjenskih bodova).

Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti najviše 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti najmanje 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: izvrstan (5) – od 180 do 200 bodova, vrlo dobar (4) – od 160 do 179 bodova, dobar (3) – od 125 do 159 bodova, dovoljan (2) – od 110 do 124 boda, nedovoljan (1) – od 0 do 109 bodova.

Primjer izračunavanja ocjene:

 

 

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su obvezni održati jedno seminarsko izlaganje na odabranu temu, napisati jedan esej na odabranu temu te aktivno i konstruktivno sudjelovati u videoprojekcijama i grupnim raspravama.

 

 

Obavezna literatura:

Bard, A. & Söderqvist, J. Netokracija: nova elita moći i život poslije kapitalizma. Zagreb: Differo, 2003. (odabrano poglavlje)

Harari, Y. 21 Lessons for the 21st Century. London: Jonathan Cape, 2018. (odabrano poglavlje)

Byron, R. The Fourth

Age: Smart Robots, Conscious Computers and the Future of Humanity. New York et al.: Atria Books, 2018. (odabrano poglavlje)

Heying, H. E. & Winstein, B. A Hunter-Gatherer's Guide to the 21st Century: Evolution and the Challenges of Modern Life. New York: Portfolio, 2021. (odabrano poglavlje)

Orlov, D. Shrinking the Technosphere: Getting a grip on technologies that limit our autonomy, self-sufficiency and freedom. Gabriola Island: New Society Publishers, 2016. (odabrano poglavlje)

Ellul, J. The technological society. New York: Vintage Books, 1964. (odabrano poglavlje)

Kahn, P. H.; Severson, R. L. & Ruckert, J. H. The Human Relation With Nature and Technological Nature. // Current directions in psychological science 18, 1(2009), str. 37-42.

Steffen, W. et al. The trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration. // The Anthropocene Review 2, 1(2015), str. 81-98.

European Commission. Climate Action and the Green Deal. URL: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/climate-action-and-green-deal_en

Dopunska literatura:

Postman, N. Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage Books, 1993.

Posthumanism: The Future of Homo Sapiens. / Michael Bess & Diana Walsh Pasulka. Farmington Hills et al.: Macmillan Reference USA, 2018.

Townsend, P. The Dark Side of technology. Oxford: Oxford University Press, 2017.

Blascovich, J. & Bailenson, J. Infinite Reality: Avatars, Eternal Life, New Worlds, and the Dawn of the Virtual revolution. New York: William Morrow, 2011.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Kroz dodatnu konzultativnu nastavu prati se aktivnost studenata u izradi eseja. Aktivnost studenata prati se i na seminarima tijekom izlaganja i sudjelovanja u grupnim raspravama na temu odabrane videoprojekcije. Nakon svakog izlaganja/projekcije slijedi grupna rasprava u kojoj se aktivno, kritički i konstruktivno nastoji analizirati problemski sadržaj. Na početku svakog predavanja slijedi refleksivni osvrt na nastavne sadržaje s prethodno održanog sata. Također, na kraju svakog predavanja slijedi refleksivni osvrt na nastavne sadržaje s tog sata u obliku pitanja i odgovora.

Ostale informacije: