Predmetno označivanje i pretraživanje

 

Naziv kolegija:
Predmetno označivanje i pretraživanje
Šifra ISVU:
148835
Šifra MOZVAG:
INFDD103
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
INFORMATOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni)
1.g.
zimski
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Petr Balog, Kornelija
30
0
0
Feldvari, Kristina
0
30
0

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je kolegija upoznati studente s najvažnijim teorijskim radovima i praktičnim postignućima u polju pretraživanja informacija te predmetnog pristupa sadržajima. Nadalje, uputiti studente u povijesni razvoj sustava za pretraživanje informacija i predmetnog pristupa informacijama te s najdominantnijim modelima pretraživanja informacija (Booleov, Vektorski, Probabilistički). Predmetni se pristup informacijama ilustrira demonstracijom problematike vezane uz različite vrste značenja te probleme rješavanja višeznačnosti kontroliranih jezika, posebice tezaurusa. Govorit će se o složenijim premisama i suvremenim načelima predmetnog označivanja te o najrasprostranjenijim sustavima za predmetno označivanje koji su se koristili i koji se danas koriste poradi označivanja i pretraživanja dokumenata/informacija.Također, kolegij studente upoznaje s najznačajnijim projektima vrednovanja sustava za pretraživanje informacija.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • označivati sadržaj dokumenata u promjenjivom i dinamičkom informacijskom okruženju i pronalaziti ih
  • razumjeti funkcioniranje informacijskih sustava za pretraživanje općenito
  • razumjeti kompleksnost predmetnog pristupa dokumentima sadržanim u informacijskim sustavima i samostalno napredno pretraživati
  • napraviti konceptualnu analizu sadržaja dokumenta
  • definirati jedan ili više predmeta sadržanih u dokumentu i njihov suodnos
  • iskazati rezultate konceptualne analize i suodnosa predmeta sadržanih u dokumentu jezikom predmetnog sustava
  • konstruirati i dizajnirati manji tezaurus
  • vrednovati informacijska pretraživanja sa stajališta samih informacijskih stručnjaka i korisnika. 

Sadržaj predmeta:

Sadržaj predavanja i vježbi:

višestruka terminologija pristupa, 'folk' pristup, modeli informacijskog pretraživanja, statističke indeksne značajke baza podataka, vrednovanje uspješnosti pretraživanja, semantika i sintaksa predmetnih jezika, LCSH, PRECIS, SSZOP, Pravilnik za predmetni katalog (Štrbac, Vujić).

 

Očekuje se da studenti kroz sadržaj predmeta usvoje sljedeća znanja, kompetencije i vještine:

  • kompetencije potrebne za označivanje sadržaja i pronalaženje dokumenata u promjenjivom i dinamičnom informacijskom okruženju
  • temeljna teorijska znanja vezana uz razumijevanje funkcioniranja informacijskih sustava za pretraživanje općenito
  • temeljna teorijska znanja vezana uz razumijevanje kompleksnosti predmetnog pristupa dokumentima sadržanim u informacijskim sustavima.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, vježbe

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja, sudjelovanje u raspravama i praćenje literature -razumjeti funkcioniranje informacijskih sustava za pretraživanje općenito
-razumjeti kompleksnost predmetnog pristupa dokumentima sadržanim u informacijskim sustavima i samostalno napredno pretraživati
-vrednovati informacijska pretraživanja sa stajališta samih informacijskih stručnjaka i korisnika 
-kontinuirana provjera znanja kroz 2 kolokvija (25% ukupne ocjene)
-ocjena izrađenih zadataka (15% ukupne ocjene)
- ocjena samostalnih zadataka vezanih uz teme predavanja (10% ukupne ocjene)
 
vježbe izrada i prezentacija zadataka na vježbama -iskazati rezultate konceptualne analize i suodnosa predmeta sadržanih u dokumentu jezikom predmetnog sustava
-samostalno napredno pretraživati
-napraviti konceptualnu analizu sadržaja dokumenta
-označivati sadržaj dokumenata u promjenjivom i dinamičnom informacijskom okruženju i pronalaziti ih
-provjera znanja kroz 2 kolokvija (25% ukupne ocjene)
 
samostalni pismeni samostalno rješavanje problemskih zadataka i sudjelovanje u raspravi -konstruirati i dizajnirati manji tezaurus
-definirati jedan ili više predmeta sadržanih u dokumentu i njihov suodnos
problemski pismeni i rasprava na nastavi (25% ukupne ocjene)

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave, Zadaci na predavanjima

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,23 15%
Kontinuirana provjera znanja 0,78 50%
Pohađanje nastave 1,44 0%
Zadaci na predavanjima 0,55 35%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene.

Po elementima vrednovanja to znači da student može ostvariti sljedeći maksimalan broj ocjenskih bodova: kontinuirana provjera znanja (50%): 100, aktivnost na nastavi (15%): 30, pismeni na predavanjima i vježbama (35%): 70.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 110 − 125 ocjenskih bodova (55% − 62%) = dovoljan (2), 126 − 159 ocjenskih bodova (63% − 79%) = dobar (3), 160 − 179 ocjenskih bodova (80% − 89%) = vrlo dobar (4), 180 − 200 ocjenskih bodova (90% − 100%) = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni svaki drugi tjedan pročitati jedan članak te izraditi zadaće na predavanjima i vježbama.

 

 

Obavezna literatura:

Literatura:

  1. Bates, M. J. Indexing and access for digital libraries and the Internet : human, database, and domain factors. // Journal of American Society for Information Science 49, 13(1998), 1185-1205.
  2. Svenonius, E. Intelektualne osnove organizacije informacija. Lokve : "Benja", 2005. Poglavlja 9 i 10.
  3. Resnikoff, H. L.; Dolby, J. L. Access: a study of information storage and retrieval with emphasis on library information systems: final report. Washington, DC: U. S. Department of Health, Education, and Welfare, Office of Education, Bureau of Research, 1972.
  4. Rijsbergen, C. J. van. Information retrieval. 1979. 2nd ed. [Dostupno na: http://www.dcs.gla.ac.uk/Keith/Preface.html]
  5. Wilson, T.D. (2000). Human information behaviour. // Informing Science 3, 2(2000), 49-55. http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf

 

Dopunska literatura:

Članci:

  1. Bates, M. The design of browsing and berrypicking techniques for the online search interface. // Online Review 13, 5(1989), 407-424.
  2. Bates, M. Toward an integrated model of information seeking and searching :  keynote address. // Fourth international conference on Information Needs, Seeking and Use in Different Contexts, Lisbon, Portugal, September 11, 2002. [citirano:2017-09.30]. http://www.gseis.ucla.edu/
  3. Beall, J. The weaknesses of full-text searching. // Journal of Academic Librarianship 34, 5(2008), 438-444.
  4. Brophy, J. ; Bawden, D. Is Google enough? : comparison of an internet search engine with academic library resources. // Aslib Proceedings New Information Perspectives 57, 6(2005),498-512.
  5. Bush, V. As we may think… // The Atlantic Monthly (July 1945). [citirano:2017-09.30]. Dostupno na: http://adammikeal.com/courses/chi/files/jan26.bush.pdf.
  6. Devine, J. ; Sider, F. S. Beyond Google: the invisible Web in the academic library. // The Journal of Academic Librarianship 30, 4(2004), 265-269.
  7. Doležal, V. Predmetna obrada u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu: povratak načelima. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 49, 2(2006), str. 33-49.
  8. Dubin, D. The most influental paper Gerard Salton never wrote. // Library Trends 52, 4(Spring 2004), 748-764.
  9. Fidel, R. Searcher’s selection of search keys: II. Controlled vocabulary or free-text searching. // Journal of the American Society for Information Science 42, 7(1991), str. 501-514.
  10. Greenberg, J. User comprehension and searching with information retrieval thesauri. // Cataloging & Classification Quarterly 37, 3(2004), 103-120.
  11. Ivanjko, T. Korisničko označivanje i predmetni pristup. // Predmetna obrada: pogled unaprijed: zbornik radova / uredile Branka Purgarić-Kužić i Sonja Špiranec. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2017. Str. 38-57.
  12. Kuhlthau, C. C. Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. // Journal of the American Society for Information Science 42, 5(1990), 361–371.
  13. Liddy, L. How a search engine works. // Web of deception: misinformation on the Internet. / A. P. Mintz (Ed.). Medford, NJ: CyberAge Books, 2002. (Ch. 10, pp. 197 --208).
  14. Marchionini G. Human–information interaction research and development. // Library & Information Science Research 30, 3(2008), 165–174.
  15. Pullum, G. K. Great Eskimo vocabulary hoax. [citirano:2017-09.30]. Dostupno na: http://users.utu.fi/freder/Pullum-Eskimo-VocabHoax.pdf
  16. Saračević, T. Relevantnost i kako se istraživala. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 50, 1-2 (2007), 1-26.
  17. Šauperl, A. Subject cataloging process of Slovenian and American catalogers. // Journal of Documentation 61, 6(2005), 713-734.
  18. Špiranec, S. Subjektivna paradigma sadržajnog označivanja. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 57, 1/3(2014), 1-14. [citirano:2017-09.30]. Dostupno na: file:///C:/Users/Korisnik/Downloads/VBH_57_1-3_Spiranec.pdf.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Baza podataka o prisustvovanju nastavi, obavljenim pismenima, pročitanoj literaturi i aktivnosti studenata, rasprave kojima se studentima omogućuje da iznesu primjedbe i prijedloge. Završna se kvaliteta provjerava studentskom anketom.

Ostale informacije: