Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
NJEMAČKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Engler, Tihomir | 30 |
0 |
0 |
Cilj kolegija je upoznavanje sa najznačajnijim ostvarenjima epoha Sturm und Dranga i klasike, u kojima njemačka književnost prvi puta u svojoj povijesti dolazi u sam europski vrh. Pokazuju se idejne i poetološke osnove novog koncepta književnosti koji genijalnu kreativnost ističe kao osnovni postulat i pjesniku stoga pridaje odlučujući utjecaj u životu društvene zajednice, u skladu sa emancipatorskim težnjama njemačkog i europskog prosvjetiteljskog pokreta. U ciljeve spada i formiranje spoznaje o povezanosti književnosti tog vremena sa relevantnim književnim i idejnim strujanjima u Europi, kao i uočavanje utopijskog karaktera te književne produkcije i analiza formalnih odlika pojedinih književnih ostvarenja.
razlikovati etape u razvoju književnih strujanja „SturmundDrang“ i Weimarska klasika
imenovati važnije autore razdoblja
formulirati osnovne poetološke značajke epohe i djela iz epohe
objasniti razvoj stilskih obilježja u sklopu pojedinih književnih vrsta (drame, lirike i proze)
povezati književne pojave s kulturno-povijesnom kontekstom
samostalno analizirati književno-teorijske tekstove pomoću „kritičkog aparata“ znanstvenih izdanja i književnih priručnika
Kolegij se bavi njemačkom književnom produkcijom između 1770. i 1805. godine i time nastavlja književnopovijesni pregled iz prethodnog semestra. Pjesnička produkcija dviju važnih epoha njemačke književnosti prati se uglavnom na dva nivoa: na razini povijesti književnosti i poetike, te na planu njene povezanosti sa njemačkim i europskim društveno-povijesnim kontekstom. Sturm und Drang se predstavlja kao književni pokret mlade generacije koja granice racionalističkog prosvjetiteljstva pokušava proširiti emancipatorskim zahtjevima i u osjećajno-iracionalnoj sferi. Od autora posebno se obrađuje J. G. Herder (kao idejni inicijator i teoretičar), te Goethe i Schiller sa svojim ranim pjesničkim ostvarenjima. Goethe je pri tome zastupljen dramom "Götz von Berlichingen", romanom "Patnje mladog Werthera" i nekolicinom lirskih pjesama, a Schiller dramama "Razbojnici" i "Spletka i ljubav". Pjesništvo tzv. "weimarske klasike" predstavlja se prvenstveno u svjetlu napora dvojice pisaca, Goethea i Schillera, da na pozadini pretežno negativnih iskustava u tijeku i nakon Francuske revolucije izgrade jedan alternativni estetički, kulturni i idejni model, te tako doprinesu da na njemačkom području ne dođe do revolucionarnih, nasilnih, odnosno po njihovom uvjerenju katastrofalnih promjena društva. Goethe je zastupljen dramama "Iphigenia na Tauridi", "Torquato Tasso" i "Faust", romanom "Godine naukovanja Wilhelma Meistera", te nekolicinom pjesama, a Schiller svojim estetičkim spisima ("O estetskom odgoju čovjekovom" i "O naivnoj i sentimentalnoj poeziji"), dramama "Wallenstein" i "Wilhelm Tell", te sa nekoliko balada.
predavanja
NASTAVNA METODA | AKTIVNOST STUDENTA | ISHOD UČENJA |
METODA PROCJENE |
predavanje | slušanje izlaganja, analiza literature, postavljanje pitanja i uključivanje u diskusiju | razlikovati etape u razvoju književnih strujanja „SturmundDrang“ i Weimarska klasika | aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarska aktivnost, čitanje i analize lektire | sustavno opažanje, slušanje izlaganja, analiza literature | imenovati važnije autore razdoblja | aktivnost studenata u nastavi, usmeno izlaganje, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarska aktivnost, čitanje i analize lektire | sustavno opažanje, slušanje izlaganja, izrada kratkog izlaganja, analiza literature | formulirati osnovne poetološke značajke epohe i djela iz epohe | aktivnost studenata u nastavi, usmeno izlaganje, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarska aktivnost | sustavno opažanje, slušanje izlaganja, izrada kratkog izlaganja, analiza literature | objasniti razvoj stilskih obilježja u sklopu pojedinih književnih vrsta (drame, lirike i proze) | aktivnost studenata u nastavi, usmeno izlaganje, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarska aktivnost | sustavno opažanje, slušanje izlaganja, izrada kratkog izlaganja, analiza literature | povezati književne pojave s kulturno-povijesnom kontekstom | aktivnost studenata u nastavi, usmeno izlaganje, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarska aktivnost, diskusija | aktivno sudjelovanje u seminarskom djelu nastave u vidu grupnog, individualnog rada te rada u paru | samostalno analizirati književno-teorijske tekstove pomoću „kritičkog aparata“ znanstvenih izdanja i književnih priručnika | aktivnost studenata u nastavi, usmeno izlaganje, pismeni ispit, usmeni ispit |
Pohađanje nastave, Praćenje literature, Usmeni ispit
usmeno i pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pohađanje nastave | 0,75 | 0% |
Praćenje literature | 0,75 | 30% |
Usmeni ispit | 1,5 | 70% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz dnevnika čitanja lektire i završnog usmenog ispita.
Student je dužan u 13. tjednu nastave predati dnevnik čitanja lektire i prije izlaska na ispit ostvariti minimalno prolaznu ocjenu (dovoljan 2) iz lektire.
Student ostvaruje pravo na potpis i pravo izlaska na završni usmeni ispit ako je bio nazočan na najmanje 70% održanih nastavnih sati i predao dnevnik čitanja lektire, odnosno, pozitivno ocjenjen na usmenoj provjeri lektire.
Primarna literatura (lektira):
Izbor lirike Sturma i dranga i Weimarske klasike (skripta prema odabiru nastavnika) .
Izbor iz poetoloških rasprava Sturma i dranga i Weimarske klasike (skripta prema odabiru nastavnika)
Goethe, Johann Wolfgang: Die Leiden des jungen Werther.
Goethe, Johann Wolfgang: Götz von Berlichingen.
Goethe, Johann Wolfgang: Iphigenie auf Tauris.
Goethe, Johann Wolfgang: Faust I.
Schiller, Friedrich: Die Räuber.
Schiller, Friedrich: Maria Stuart.
Schiller, Friedrich: Wilhelm Tell.
Sekundarna literatura:
Borchmeyer, Dieter (1998). Die Weimarer Klassik. Portrait einer Epoche. Weinheim: Beltz.
Karthaus, Urlich (2015). Sturm und Drang. Epoche, Werke, Wirkung. München: C. H. Beck.
Korte, Hermann (2015). Deutsche Literatur des 18. Jahrhunderts. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
Sauder, Gerhard (1984). Die deutsche Literatur des Sturm und Drang. In: Müllenbrock, Heinz-Joachim (1984). Europäische Aufklärung. II. Teil. Wiesbaden: Aula, 327─378.
Žmegač, Viktor (Hrsg.) (1978). Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Bd. I/1. Königstein/Ts.: Athenäum, 194─330.
Žmegač, Viktor, Škreb, Zdenko, Sekulić, Ljerka (Hrsg.) (1997). Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Berlin: Cornelsen, 98─137.
1. Povijesni razvoj njemačkih teritorija u drugoj polovici 18. stoljeća:
Duden (2013). Deutsche Geschichte. Mannheim: Duden. 99─134.
Engelhausen, Frank (Hrsg.) (2015). Meilensteine der deutschen Geschichte. Berlin: Duden. 301─351.
Sternburg, Wilhelm (2005). Die Geschichte der Deutschen. Frankfurt/New York: Campus. 76─144.
2. Monografije o književnom pokretu Sturm und Drang i o Weimarskoj klasici:
Böttcher, Kurt. (1978). Sturm und Drang. Erläuterungen zur deutschen Literatur. Berlin: WEB, 19─53.
Borries, Ernst u. Erika (1996). Deutsche Literaturgeschichte. Bd. 2. Aufklärung und Empfindsamkeit. Sturm und Drang. München: dtv.
Borries, Ernst u. Erika (1997). Deutsche Literaturgeschichte. Bd. 3. Die Weimarer Klassik. Goethes Spätwerk. München: dtv.
Gerth, Klaus (1978). Die Poetik des Sturm und Drang. In: Hinck, Walter (Hrsg.) (1978). Sturm und Drang. Eine literaturwissenschaftliche Studie. Kronberg/Ts., 55─73.
Lepper, Giesbert (Hrsg.) (1983). Einführung in die deutsche Literatur des 18. Jahrhunderts. Bd. 1. Opladen: Westdeutscher Verlag, 218─287, 289─347.
Willems, Gottfried (2013). Geschichte der deutschen Literatur. Band 3. Goethezeit. Köln ─ Weimar ─ Wien: Böhlau.
3. Zbirni priručnici o autorima i djelima:
Darwsow, Götz-Lothar (2000). Friedrich Schiller. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
Hoffman, Michael (2003). Schiller. Epoche ─ Werke ─ Wirkung. München: Beck.
Jeßing, Benedikt (1995). Johann Wolfgang Goethe. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
Luserke-Jaqui (Hrsg.) (2005). Schiller-Handbuch. Leben ─ Werk ─ Wirkung. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
Safranski, Rüdiger (2013). Goethe ─ Kunstwerk des Lebens. München: Hanser.
Seehafer, Klaus (2013). Mein Leben ein einzig Abenteuer. Johann Wolfgang Goethe. Berlin: Aufbau.
Wild, Reiner (1999). Goethes klassische Lyrik. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
Witte, Bernd (Hrsg.) (2004). Goethe Handbuch in vier Bänden. Bd. 1: Gedichte. Bd. 2: Dramen. Bd. 3: Prosaschriften. Stuttgart ─ Weimar: Metzler.
4. Monografije o pojedinim djelima:
Ellenrieder, Kathleen (2003). Götz von Berlichingen. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Guthke, Karl (2001). Kabale und Liebe. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Keller, Werner (2000). Faust. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Kröger, Wolfgang (2001). Faust I. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Leis, Mario (2002). Die Leiden des jungen Werther. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Leis, Mario (2005). Iphigenie auf Tauris. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Neubauer, Martin (2012). Wilhelm Tell. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Pfister, Wolfgang (2009). Erläuterungen zu Friedrich Schiller Maria Stuart. Hollfeld: Bange.
Poppe, Reiner (2003). Die Räuber. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Rüdiger, Bernhardt (2005). Iphigenie auf Tauris. Lektüreschlüssel. Hollfeld: Bange.
Rüdiger, Bernhardt (2008). Interpretation zu Johan Wolfgang von Goethe Faust I. Hollfeld: Bange.
Rüdiger, Bernhardt (2010). Erläuterungen zu Goethes Götz von Berlichingen. Hollfeld: Bange.
Rüdiger, Bernhardt (2010). Interpretation zu Friedrich Schiller Don Karlos. Hollfeld: Bange.
Sautermeister, Gert (2000). Maria Stuart. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Schafarschik, Walter (2008). Faust II. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Schmidt, Jochen (1999). Goethes Faust, Ersten und Zweiter Teil: Grundlagen ─ Werk ─ Wirkung. München: Beck.
Ueding, Gert (2002). Wilhelm Tell. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Völkl, Bernd (2004). Kabale und Liebe. Lektüreschlüssel. Stuttgart: Reclam.
Statistički obrađeni rezultati ocjena referata, pismenog testa, usmenog ispita