Tvorba riječi u suvremenom njemačkom jeziku

 

Naziv kolegija:
Tvorba riječi u suvremenom njemačkom jeziku
Šifra ISVU:
288914,288864
Šifra MOZVAG:
NJ97
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA NJEMAČKI JEZIK I KNJIŽEVNOST

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Šarić Šokčević, Ivana
15
30
0
Jozić, Ivana
0
0
0

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj kolegija jest približiti polaznicima tvorbene mogućnosti imenica u suvremenom njemačkom jeziku od kojih su za razliku od hrvatskoga jezika složenice najplodnije. Cilj kolegija je također približiti polaznicima tvorbene mogućnosti pridjeva i glagola u suvremenom njemačkom jeziku, koji su za razliku od imenica, skloniji afiksalnim modelima.

Osim predstavljanja tvorbenih modela u materijalnom smislu pridat će se pozornosti njihovoj analizi, tumačenju i parafraziranju.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija student će moći:

  • analizirati strukturu tvorbenih modela prema tvorbenim kriterijima
  • precizno odrediti tvorbeni model dotične riječi
  • odrediti osobine tvorbenog modela dotične riječi
  • parafrazirati značenje dvosložnih i višesložnih njemačkih složenica
  • parafrazirati znače0nje frekventnijih izvedenica

Sadržaj predmeta:

Obradit će se sukcesivno svi tvorbeni modeli imenica u suvremenom njemačkom jeziku od složenica i izvedenica do običnih konverzija koje su u stvari supstantivizacije svih ostalih vrsta riječi bez sudjelovanja bilo kakvih tvorbenih morfema ili nekih stranih leksema. Obradit će se također sukcesivno svi tvorbeni modeli pridjeva i glagola u suvremenom njemačkom jeziku. Kompozicija je kao model među glagolima i pridjevima za razliku od imenica rubna pojava, pa kod prvih prevladava prefiksalna a kod pridjeva sufiksalna tvorba Nezaobilazno je u predavanjima i vježbama neprestano stvarati sponu između tvorbe riječi kao materijalnoga dijela leksikologije na jednoj strani i morfologije i sintakse na drugoj strani, te na koncu uporno u sve ugrađivati nezaobilazne spoznaje i saznanja semantike kao duhovne strane leksikologije. Predavanje i vježbe čine jednu cjelinu, kako bi se novostečeno znanje iz područja gramatike i uvježbalo i produbilo.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

NASTAVNA METODA AKTIVNOST STUDENTA ISHOD UČENJA
 
METODA PROCJENE
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, aktivno sudjelovanje u raspravi, postavljanje i rješavanje problema, analiza primjera, opažanje modela, samostalna uporaba literature analizirati strukturu tvorbenih modela prema tvorbenim kriterijima redovno pohađanje nastave, dva kolokvija za trajanja nastave, pismeni ispit u vrijeme ispitnih rokova
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, aktivno sudjelovanje u raspravi, postavljanje i rješavanje problema, analiza primjera, opažanje modela, samostalna uporaba literature precizno odrediti tvorbeni model dotične riječi redovno pohađanje nastave, dva kolokvija za trajanja nastave, pismeni ispit u vrijeme ispitnih rokova
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, aktivno sudjelovanje u raspravi, postavljanje i rješavanje problema, analiza primjera, opažanje modela, samostalna uporaba literature odrediti osobine tvorbenog modela dotične riječi redovno pohađanje nastave, dva kolokvija za trajanja nastave, pismeni ispit u vrijeme ispitnih rokova
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, aktivno sudjelovanje u raspravi, postavljanje i rješavanje problema, analiza primjera, opažanje modela, samostalna uporaba literature parafrazirati značenje dvosložnih i višesložnih njemačkih složenica redovno pohađanje nastave, dva kolokvija za trajanja nastave, pismeni ispit u vrijeme ispitnih rokova
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, aktivno sudjelovanje u raspravi, postavljanje i rješavanje problema, analiza primjera, opažanje modela, samostalna uporaba literature parafrazirati znače0nje frekventnijih izvedenica redovno pohađanje nastave, dva kolokvija za trajanja nastave, pismeni ispit u vrijeme ispitnih rokova

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kolokvij/pismeni ispit, Pohađanje nastave

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 1 0%
Kolokvij/pismeni ispit 1,1 100%
Pohađanje nastave 0,9 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Konačna se ocjena utvrđuje na temelju uspjeha iz dvaju kolokvija koja će se pisati tijekom semestra ili uobičajenom pismenom ispitu nakon odslušanog kolegija u slučaju da jedan od kolokvija ne bude pozitivan. Student mora ostvariti minimalno 69% za ocjenu dovoljan (2), 77% - 84,9% za ocjenu dobar (3),  85% - 92,9%  za ocjenu vrlo dobar (4) te 93% - 100% za ocjenu izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

1. primjer (u slučaju da su kolokviji položeni):

1. kolokvij: 77%; 2. kolokvij: 83% 

Prosjek: 80%

Konačna ocjena: dobar (3)

2. primjer (u slučaju da student nije pristupio ili nije položio jedan od kolokvija te mora pristupiti pismenom ispitu nakon odslušanog kolegija):

Pismeni ispit: 78%

Konačna ocjena:  dobar (3)             

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

 Student ostvaruje pravo na potpis ako je bio nazočan na najmanje 70% nastavnih sati, kako iz vježbi  tako i predavanja.

 

 

Obavezna literatura:

Donalies, E. (2007): Basiswissen Deutsche Wortbildung. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.

Lohde, M. (2006): Wortbildung des modernen Deutschen. Ein Lehr-und Übungsbuch. Tübingen:

Talanga, Tomislav (2013). Einführung in die Wortbildung der deutschen Sprache. Osijek.

Dopunska literatura:

  1. Petrović, Velimir. Bildung und Gebrauch des Verbs in der dt. Gegenwartssprache. Osijek, 1991. 314. Str.
  2. Brdar-Szabo, Rita. Wortbildung in der dt. Gegenwartssprache mit bes. Berücksichtigung zwischen Derivation und Komposition. Budapest,1991.
  3. Eichinger, Ludwig M.: Deutsche Wortbildung. Tübingen, 2000.
  4. Erben, J.: Einführung in die deutsche Wortbildungslehre. 4. izd. Berlin 2000.
  5. Fleischer W./Barz, I.: Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Niemeyer 1995.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Diskusija na polovini i (anonimna) anketa eventualno po svršetku kolegija.

Ostale informacije: