Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POVIJEST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g. |
zimski |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Rajković, Dragana | 15 |
0 |
0 |
|
Đukić, Zlatko | 0 |
0 |
0 |
Upoznati studente s osnovnim elementima prapovijesti, pratiti razvoj prvih ljudi i njihove materijalne i duhovne kulture kroz paleolitik, mezolitik, neolitik, eneolitik, brončano i željezno doba na svjetskom i hrvatskom prostoru. Upoznati studente s osnovnim postavkama teorijske i praktične arheologije i povijesnim razvojem arheologije, kao i s pomoćnim znanstvenim disciplinama kojima se služimo pri proučavanju prapovijesti.
Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:
- objasniti postanak i razvoj roda Homo
- usporediti linearni i razgranati model evolucije čovjeka
- oblikovati narativni model razvoja ljudskog društva od početaka roda Homo do željeznog doba
- klasificirati znanstvene discipline pomoću kojih istražujemo prapovijest
- vrednovati značaj neolitičke revolucije za daljnji razvoj ljudskog društva
- opisati tehnološki razvitak ljudskih društava tijekom prapovijesti u kronološkom slijedu
- analizirati kultove i vjerovanja u prapovijesti u kontekstu prostora i vremena pojedine prapovijesne zajednice
- kategorizirati pojedine prapovijesne epohe s obzirom na način privrede i ekonomiju te prapovijesne kulture na hrvatskom ozemlju
- opisati razvoj arheologije od njezinih početaka do danas.
Kolegij daje pregled općih saznanja o postanku i razvoju ljudske vrste, od australopiteka do modernog čovjeka, kroz temeljnu periodizaciju prapovijesti: paleolitik, mezolitik, neolitik, eneolitik, brončano i željezno doba. Promatraju se kontinuiteti i diskontinuiteti u navedenim razdobljima, s naglaskom na materijalnoj i duhovnoj kulturi prapovijesnih društava.
Razmatra se arheologija kao znanstvena disciplina, njezin povijesni razvoj, podjela arheologije po kronološkom kriteriju (prapovijesna, klasična, srednjovjekovna, itd.), periodizacija i različiti kronološki sustavi u svijetu arheologije, metode arheoloških istraživanja, vrste arheološke građe, način obrade, zaštite i čuvanja arheoloških nalaza i metodologija interpretacije i prezentacije arheoloških nalazišta i nalaza. Kolegij daje i pregled pomoćnih znanstvenih disciplina (paleontologija, geologija, antropologija i sl.) i prirodoznanstvenih metoda koje se rabe za preciznije datiranje arheološke građe.
predavanja, obrazovanje na daljinu, multimedija i mreža, mentorski rad, ostalo
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4. Metoda procjene |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Objasniti postanak i razvoj roda Homo | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Usporediti linearni i razgranati model evolucije čovjeka | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Oblikovati narativni model razvoja ljudskog društva od početaka roda Homo do željeznog doba | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Klasificirati znanstvene discipline pomoću kojih istražujemo prapovijest | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, slobodni razgovor, rasprava | Slušanje, razgovor, rasprava, metoda čitanja i rada na tekstu | Vrednovati značaj neolitičke revolucije za daljnji razvoj ljudskog društva | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor, rasprava | Slušanje, razgovor, rasprava, metoda čitanja i rada na tekstu | Opisati tehnološki razvitak ljudskih društava tijekom prapovijesti u kronološkom slijedu | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor, slobodni razgovor | Slušanje, razgovor, rasprava, metoda čitanja i rada na tekstu | Analizirati kultove i vjerovanja u prapovijesti u kontekstu prostora i vremena pojedine prapovijesne zajednice | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Kategorizirati pojedine prapovijesne epohe s obzirom na način privrede i ekonomiju te prapovijesne kulture na hrvatskom ozemlju | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Predavanje, heuristički razgovor | Slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | Opisati razvoj arheologije od njezinih početaka do danas | Aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja |
Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,25 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 1 | 40% |
Pismeni ispit | 1 | 60% |
Pohađanje nastave | 0,75 | 0% |
Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni je ispit ocjena iz pismenog ispita, koji se može položiti i putem dvaju kolokvija. Studenti iz svakoga pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.
Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazan ECTS skalom ocjenjivanja:
aktivnost tijekom nastave: 20 %
kolokviji/pismeni ispit: 80 %
Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni je ispit ocjena iz pismenog ispita, koji se može položiti i putem dvaju kolokvija. Studenti iz svakoga pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.
Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazan ECTS skalom ocjenjivanja:
aktivnost tijekom nastave: 20 %
kolokviji/pismeni ispit: 80 %
Obveze studenata
Studenti su dužni redovito pohađati nastavu, odnosno biti nazočni na najmanje 70 % nastavnih sati, aktivno sudjelovati u raspravama tijekom nastave i u konačnici položiti ispit putem dvaju kolokvija ili pismenog ispita koji obuhvaća gradivo cijeloga kolegija.
Povijest 1, Prapovijest i prve civilizacije (ur. E. Cravetto/I. Goldstein), Zagreb 2007. (str. 1-112)
Fiorenzo Facchini, Stazama evolucije čovječanstva, Zagreb 1996. (odabrana poglavlja)
Colin Renfrew, Pretpovijest – nastanak ljudskog uma, Zagreb 2010.
Tihomila Težak-Gregl, Uvod u prapovijesnu arheologiju, Zagreb 2011.
Tihomila Težak-Gregl, Hrvatske zemlje od starijega kamenog do bakrenog doba, Zagreb 2017.
Daria Ložnjak Dizdar, Hrvatske zemlje u prapovijesti od brončanoga do mlađega željeznog doba, Zagreb 2021.
Philip Barker, Tehnike arheološkog iskopavanja, Split 2000.
F. Facchini, M. Gimbutas, J. F. Kozlowski, B. Vandermeersch, Religioznost u prapovijesti, Zagreb 2004.
Fiorenzo Facchini, Izazovi evolucije, Zagreb 2011.
Rajna Šošić Klindžić, Uvod u teorijsku arheologiju – stvaraoci i pravci u 20. stoljeću, Zagreb 2019.
· jedinstvena sveučilišna studentska anketa
· praćenje rezultata ispita za svaku generacijsku skupinu
· povratna informacija studenata o obimu i realizaciji programa kroz anonimnu anketu po završetku kolegija