Novovjekovna filozofija

 

Naziv kolegija:
Novovjekovna filozofija
Šifra ISVU:
288788
Šifra MOZVAG:
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA FILOZOFIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
FILOZOFIJA -PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
2.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Balić, Davor
45
0
0

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s najvažnijim problemima koji su u filozofiji bili zastupljeni od sredine 15. stoljeća do prve polovice 18. stoljeća. U skladu s tim, kolegij će obuhvaćati filozofiju renesanse, empirizma, racionalizma i prosvjetiteljstva. Cilj je da studenti filozofsko mišljenje koje pripada razdoblju renesanse prepoznaju kao obnovu antičke filozofije i prijelaz iz srednjega u novi vijek. Što se tiče empirizma i racionalizma, cilj je da studenti uvide i shvate različitost metoda i filozofskih uvida na kojima predstavnici tih dviju škola mišljenja temelje svoj nauk o spoznaji, kao i to da, primjerice zahvaljujući eksperimentu, kao i otkrićima novih pomagala (teleskop, dalekozor, mikroskop), tek empirizmom i racionalizmom počinje novovjekovna filozofija i znanost. Naposljetku, cilj je da studenti filozofsko mišljenje koje pripada razdoblju prosvjetiteljstva prepoznaju kao ono mišljenje koje je vrhovnim načelom i svrhom svijeta smatralo čovjeka i njegov um, zbog čega su teologija, dogmatika, kršćanstvo i objavljena religija shvaćani kao predrasude, zablude i praznovjerja.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

-          povezati temeljne pojmove novovjekovne filozofije

-          opisati odabrane aspekte, pravce, predstavnike i pristupe u novovjekovnoj filozofiji

-          interpretirati odabrane aspekte, pravce, predstavnike i pristupe u novovjekovnoj filozofiji

-          identificirati glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pravaca i pristupa novovjekovne filozofije

-          protumačiti glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pravaca i pristupa novovjekovne filozofije

-          objasniti temeljne sadržaje i pristupe unutar i između ključnih teorijskih pravaca novovjekovne filozofije

-           primjenjivati standardnu filozofsku terminologiju.

Sadržaj predmeta:

Sadržaji su predavanja i seminara sljedeći:

  • renesansa kao epoha, mnogoaspektnost renesanse, tendencija obnove antičkoga mišljenja
  • renesansna problematika čovjeka (homo – secundus Deus, homo – Deus in terris)
  • renesansna preobrazba slike svijeta (ideja beskonačnosti, heliocentrizam)
  • renesansni platonizam i aristotelizam, renesansni sinkretizam
  • renesansno problematiziranje ljudske zajednice: renesansne utopije
  • empirizam i racionalizam: spoznajnoteorijsko osvješćivanje, borba metoda
  • jasnost i razgovijetnost, urođenost ideja u umu (Descartes)
  • kritika urođenosti ideja u umu, reprezentacionalizam (Locke)
  • matematika i geometrija omogućavaju najpouzdaniju spoznaju (racionalisti)
  • Spinozina Etika i Leibnizova Monadologija
  • osjetila i iskustvo omogućavaju najpouzdaniju spoznaju (empiristi)
  • Baconov Novi organon i Hobbesov Levijatan
  • Hume, O samoubojstvu
  • filozofija prava i politike: Hobbes i Locke
  • novovjekovna filozofija prirode i filozofija znanosti
  • prosvjetiteljstvo kao epoha: europski kulturno-politički pokret
  • filozofija kao najvažnija disciplina u prosvjetiteljā, čovjek i njegov um kao vrhovno načelo i svrha svijeta, obaranje teološke zgrade
  • znanost u prosvjetiteljstvu: istinita znanost samo je znanost o prirodi koja se temelji na načelima uma, svođenje

metafizike na matematiku i fiziku

  • enciklopedizam (Bayle, Diderot)
  • filozofija prava i politike u prosvjetiteljstvu (Montesquieu, Rousseau)
  • Voltaire, Condillac, Helvétius, Holbach: prosvjetiteljstvo kao utopijski socijalizam.

Nakon upoznavanja sa sadržajem kolegija od studenata se očekuje usvajanje sljedećih znanja, kompetencija i vještina:

 

  • teorijska znanja o filozofijama renesanse, empirizma, racionalizma i prosvjetiteljstva, s posebnim naglaskom na

obilježja i razlikovanja tih četiriju usmjerenja u povijesti filozofije

  • vještinu tumačenja i pisanja o određenom problemu koji je zastupljen u ta četiri filozofska usmjerenja, bilo o, primjerice, koncepciji beskonačnosti ili pak sinkretizmu (renesansa), bilo o urođenosti ideja u umu ili pak ulozi matematike i geometrije (racionalizam), bilo o kritici urođenosti ideja u umu ili pak reprezentacionalizmu (empirizam), bilo o čovjeku i njegovu umu kao vrhovnom načelu i svrsi svijeta ili pak enciklopedizmu (prosvjetiteljstvo).

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, obrazovanje na daljinu

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
povezati temeljne pojmove novovjekovne filozofije aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
opisati i interpretirati odabrane aspekte, pravce, predstavnike i pristupe u
novovjekovnoj filozofiji
aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
interpretirati odabrane aspekte, pravce, predstavnike i pristupe u
novovjekovnoj filozofiji
aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
identificirati glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pravaca i pristupa
novovjekovne filozofije
aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
protumačiti glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pravaca i pristupa
novovjekovne filozofije
aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
objasniti temeljne sadržaje i pristupe unutar i između aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
 
    ključnih teorijskih pravaca novovjekovne filozofije  
predavanje slušanje izlaganja, analiza
literature
primjenjivati standardnu filozofsku terminologiju aktivnost studenata u nastavi, pismeni ispit
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,875 0%
Pismeni ispit 2 0%
Pohađanje nastave 1,125 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Rad studenta na predmetu vrednovat će se i ocjenjivati tijekom nastave i na pismenom ispitu. Pismeni ispit donosi 70 % bodova, a pohađanje nastave i aktivnost na nastavi 30 % bodova.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Aktivnost u nastavi, pohađanje nastave, pismeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

1.     Erna Banić-Pajnić (priređivač sveska), Filozofija renesanse, Hrestomatija filozofije, sv. 3 (Zagreb: Školska knjiga, 1996)

2.     Vladimir Filipović (ur.), Filozofija renesanse i odabrani tekstovi filozofa, Filozofska hrestomatija, sv. 3 (Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1956 [1. izd.], 1978 [2.], 1982 [3.] ili 1983 [4. izd.])

3.     Vanda Božičević (priređivačica sveska), Filozofija britanskog empirizma, Hrestomatija filozofije, sv. 4 (Zagreb: Školska knjiga, 1996)

4.     Damir Barbarić (priređivač sveska), Filozofija racionalizma, Hrestomatija filozofije, sv. 5 (Zagreb: Školska knjiga, 1997)

5.   Danilo Pejović, Francuska prosvjetiteljska filozofija i odabrani tekstovi filozofa, Filozofska hrestomatija, sv. 6 (Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1957 [1. izd.], 1978 [2. izd.], 1982 [3. izd.] ili 1983 [4. izd.])

Dopunska literatura:

  1. Nicolaus Cusanus, De docta ignorantia / Nikola Kuzanski, O učenom neznanju, uredila Erna Banić-Pajnić, preveli Luka Boršić i Irena Galić (Zagreb: Institut za filozofiju, 2007)
  2. Giovanni Pico della Mirandola, Govor o dostojanstvu čovjekovu / Oratio de hominis dignitate, s latinskog preveo,

izvornik priredio, uvod i bilješke napisao Sinan Gudžević (Zagreb: Nova stvarnost, 1998)

  1. Hanna-Barbara Gerl, Einführung in die Philosophie der Renaissance (Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1989)
  2. Francis Bacon, Novi organon, preveo Viktor D. Sonnenfeld, prijevod redigirao Vladimir Vratović (Zagreb: Naprijed, 1986)
  3. Thomas Hobbes, Levijatan, prijevod Borislav Mikulić (Zagreb: Jesenski i Turk, 2004)
  4. Concha Roldán (ur.), »Leibniz: Perspektiva i aktualnost«, Filozofska istraživanja 17/2 (1997), str. 265–424
  5. Renati Descartes, Meditationes de prima philosophia / René Descartes, Razmišljanja o prvoj filozofiji, s latinskog

izvornika preveo Tomislav Ladan (Zagreb: Demetra, 1993)

  1. Benedikt de Spinoza, Etika dokazana geometrijskim redom, preveo Ozren Žunec (Zagreb: Demetra, 2000)
  2. George Berkeley, De motu / O gibanju, preveo s latinskog: Šimun Selak (Zagreb: Hrvatski studiji – Studia Croatica Sveučilišta u Zagrebu, 1998)
  3. Charles Louis de Secondat Montesquieu, O duhu zakona I-II, prevela Marija Spajić, priredio Dimitrije Savić (Zagreb:

Demetra, 2003-2008)

  1. Jean Jacques Rousseau, Rasprava o porijeklu i osnovama nejednakosti među ljudima; Društveni ugovor, s francuskog preveo Dalibor Foretić (Zagreb: Školska knjiga, 1978)
  2. Julien Offray de La Mettrie, Čovjek stroj; Rasprava o duši; Čovjek biljka, s francuskog preveo i predgovor napisao Josip Balabanić (Zagreb: Artresor naklada, 2004).

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.

Ostale informacije: