Elementi vizualne kulture i umjetnosti u Japanu

 

Naziv kolegija:
Elementi vizualne kulture i umjetnosti u Japanu
Šifra ISVU:
289622
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
KATEDRA ZA POVIJEST UMJETNOSTI

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST UMJETNOSTI - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Vuger, Dario
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Vizualna kultura istočne azije posljednjih desetljeća predstavlja vodeću 'meku silu' (soft power) globalne kulture u oblikovanju popularnih potrošačkih trendova - od reklamne do modne industrije, filma i animacije  - kao i tendencija suvremene umjetnosti nesvodive na tradicionalna razlikovanja istoka i zapada.

Kroz analizu vizualnosti i umjetnosti dominantne kulturne sile istočne Azije, studenti će steći temeljne kompetencije za razumijevanje i analizu izvan-europske umjetnosti, odnosno umjetnosti i vizualne kulture u kontekstu globalne razmjene motiva, ideja i utjecaja.

Upoznajući povijest i suvremenu produkciju japanske vizualne kulture i umjetnosti, studenti će steći kompetencije za samostalnu analizu širokog spektra vizualnih činjenica kojima su svakodnevno okruženi, a koje više nisu jednoznačno određene europo-centričnom likovnom tradicijom povijesti umjetnosti i vizualne kulture.

Cilj je studentima pokazati da se potpunije razumijevanje suvremene vizualne kulture i umjetnosti može postići samo ako se sfera vizualnog analizira u komparativnom kontekstu izvan-europskih vizualnih fenomena kao temeljne pretpostavke nove povijesti umjetnosti i vizualnih studija.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • analizirati povijesne i suvremene međuutjecaje zapadne i japanske umjetnosti i kulture
  • prepoznati elemente japanske vizualne kulture u proizvodima popularne kulture i umjetnosti u lokalnom kao i globalnom kontekstu, a kao elemente jedinstvene suvremene vizualne kulture
  • primijeniti stečeno metodičko znanje u analizi i kritici izvan-europskih umjetnosti i vizualnih fenomena
  • kvalitativno vrednovati i analizirati japansku vizualnu kulturu i umjetnost iz perspektive nove povijesti umjetnosti
  • analizirati suvremene umjetničke i kulturne fenomene koji nastaju izvan okvira europske likovne tradicije

Sadržaj predmeta:

Ovaj kolegij uvodi studente u istraživanje odabranih tema japanske vizualne kulture, a bavi se temama poput susreta različitih estetskih strujanja, utjecaja budizma na japansku vizualnu kulturu, umjetničkog aktivizma u Japanu te konstrukcije identiteta kroz oblikovanje i manipulaciju vizualnim okruženjem, te utjecajem japanske umjetnosti i kulture na oblikovanje umjetničkih trendova i popularne kulture u svijetu. Studenti će imati priliku upoznati se s tradicionalnim aspektima vizualnosti u Japanu, a kako bi bolje razumjeli tendencije suvremene vizualne produkcije koja u današnjim okolnostima utječe i oblikuje vizualne komunikacije i umjetnost na globalnoj razini. Prvi dio kolegija obrađuje sadržaje vezane za formiranje obrazaca vizualne kulture i umjetnosti u Japanu, od šintoizma i budizma do tradicionalnog kazališta i kulturnih pokreta u periodima Edo i Meiji. Upravo u Meiji razdoblju dolazi do bitnog utjecaja zapadnjačke umjetnosti i kulture na oblikovanje života u Japanu, a što je tema posebnog predavanja o izravnim povijesnim međuutjecajima zapada i istoka posredstvom religije, trgovine i politike. Navedene teme pružaju nam uvid u motiviku i ikonografiju japanske vizualne kulture koja dominira proizvodima popularne kulture, od romana i stripa do animacije i filma koji će biti obrađeni kao posebne cjeline. U konačnici, posljednji dio kolegija posvećen je suvremenoj produkciji koja nastaje u globaliziranom kulturnom okruženju, od žanrova u industriji zabave do suvremenih umjetničkih praksi.

Ove teme od središnje su važnosti za kritičko razumijevanje sve većeg broja vizualnih fenomena (od umjetnosti do proizvoda popularne kulture i dalje) azijskog kulturnog kruga s posebnim naglaskom na istočnu Aziju, odnosno Japan kao vodeću 'meku silu' (soft power) posljednjih nekoliko desetljeća u globalnom kontekstu.

Koristeći interdisciplinarnu metodologiju nove povijest umjetnosti i vizualnih studija studenti će naučiti prilagoditi i koristiti stečena povijesnoumjetnička znanja i kompetencije u izvan-europskom kontekstu bez opasnosti od zapadanja u orijentalističke ili Europo-centrične narative.

Analitički pristup koji će se koristiti odražavat će fluidnost i hibridnost japanske kulturne produkcije te pozicionirati Japan kao mogući alternativni model u odnosu na zapadnu i eurocentričnu umjetničku produkciju, dodatno obogaćujući kulturni horizont studenata uključenih u obrazovanje u području humanističkih znanosti s naglaskom na povijest umjetnosti.

Tako kolegij jednim dijelom obrađuje povijest japanske umjetnosti i vizualne kulture kako bismo mogli razumjeti znakove, simbole i poruke suvremenih kulturnih proizvoda poput anime serijala i manga stripova (prvi dio semestra), a svojim drugim dijelom kroz predstavljanje suvremenih vizualnih fenomena problematizirati utjecaj japanske kulture na oblikovanje globalnih umjetničkih i pop-kulturnih trendova (drugi dio semestra). Kroz čitanje kritičkih eseja i upoznavanja s djelima moderne i suvremene japanske književnosti, arhitekture, umjetnosti, dizajna i filma, cilj je razumjeti kako se lokalizirana, prepoznatljiva japanska kultura stvara, prenosi i percipira unutar transnacionalnog okvira te istražiti doprinos Japana globalnoj kulturi, osobito u području vizualne, odnosno popularne kulture i suvremene umjetnosti.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanje, grupna
rasprava, čitanje i
analiza primjera,
debata
 
Slušanje izlaganje,
analiza literature i
primjera, priprema
za pisanje eseja
 
 
analizirati povijesne i suvremene međuutjecaje zapadne i japanske umjetnosti i kulture Aktivnost studenta
na nastavi, grupna
rasprava, pisanje seminarskog rada
 
Predavanje, grupna
rasprava, čitanje i
analiza primjera,
debata
 
Slušanje izlaganja,
sustavno opažanje,
analiza literature,
rasprava
 
 
prepoznati elemente japanske vizualne kulture u proizvodima popularne kulture i umjetnosti u lokalnom kao i globalnom kontekstu, a kao elemente jedinstvene suvremene vizualne kulture Aktivnost studenta
na nastavi, grupna
rasprava, pisanje seminarskog rada
 
Predavanje, zadatak
čitanja i analize sadržaja i
literature, grupna
rasprava
Slušanje izlaganja,
sustavno opažanje,
analiza literature,
rasprava
 
primijeniti stečeno metodičko znanje u analizi i kritici izvan-europskih umjetnosti i vizualnih fenomena Aktivnost studenta
na nastavi, usmeni ispit
 
Predavanje, grupna
rasprava, čitanje i
analiza primjera,
debata, seminarska nastava
 
Slušanje izlaganja,
sustavno opažanje,
analiza primjera iz literature i medija,
rasprava
kvalitativno vrednovati i analizirati japansku vizualnu kulturu i umjetnost iz perspektive nove povijesti umjetnosti Aktivnost studenta
na nastavi, grupna
rasprava, pisanje seminarskog rada
Grupna
rasprava, analiza primjera,
debata, seminarska nastava
 
Slušanje izlaganja,
sustavno opažanje,
analiza primjera iz literature i medija,
rasprava
analizirati suvremene umjetničke i kulturne fenomene koji nastaju izvan okvira europske likovne tradicije Aktivnost studenta
na nastavi, usmeni ispit
 
 
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Referat, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Referat 0 0%
Seminarski rad 0 0%
Usmeni ispit 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz seminarskog rada, aktivnosti na nastavi te usmenog ispita: 40 % konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, 50 % konačne ocjene čini ocjena iz usmenog ispita te 10 % konačne ocjene čini ocjena pohađanja, odnosno aktivnosti u nastavi.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60 % – 69,9 % = dovoljan (2), 70 % – 79,9 % = dobar (3), 80 % – 89,9 % = vrlo dobar (4), 90 % – 100 % = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz seminarskog rada, aktivnosti na nastavi te usmenog ispita: 40 % konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, 50 % konačne ocjene čini ocjena iz usmenog ispita te 10 % konačne ocjene čini ocjena pohađanja, odnosno aktivnosti u nastavi.

Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60 % – 69,9 % = dovoljan (2), 70 % – 79,9 % = dobar (3), 80 % – 89,9 % = vrlo dobar (4), 90 % – 100 % = izvrstan (5).

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

redovito pohađanje nastave, priprema za nastavu (čitanje i gledanje preporučenih sadržaja), prezentacija u sklopu nastave (referat), seminarski rad, ispit

 

 

Obavezna literatura:

Penelope Mason (2005) History of Japanese Art. London: Pearson Prentice Hall. (odabrana poglavlja)

Norris, Craig. “Manga, Anime and Visual Art Culture.”, u: Yoshio Sugimoto (2009) The Cambridge Companion to Modern Japanese Culture. Cambridge: Cambridge University Press.

Japan Foundation. Visual Arts Online.

Conrad Totman (2003) Povijest Japana. Zagreb: Barbat. (odabrana poglavlja)

Ryusaku Tsunoda et al. (ur.) (1971) Sources of Japanese Tradition. London: Columbia University Press. (odabrana poglavlja)

Dopunska literatura:

  1. Dopunska literatura
  • Macwilliams, Mark Wheeler (2008) Japanese visual culture: explorations in the world of manga and anime. New York: Armonk, N.Y., M. E. Sharpe. (odabrana poglavlja)
  • Tsuji Nobuo (2018) History of Art in Japan. New York: Columbia University Press.
  • Ivana Čukman Nikolić (ur) (1986) Kyoto. Cvijet kulture Japana. Japanska umjetnost od razdoblja kamakura do razdoblja Edo. Zagreb: Muzejski prostor. (odabrana poglavlja)
  • Martina Križanić (2013) Slatko lice pobune. Ženstvenost, infantilnost i konzumerizam japanske Harajuku kulture kao izraz otpora prema tradiciji i patrijarhatu. Zagreb: Jesenski i Turk.
  • Jun’ichiro Tanizaki (2013) U pohvalu sjene. Zagreb: Litteris.
  • Roland Barthes (1989) Carstvo znakova. Zagreb: August Cesarec.
  • Okakura Kakuzo (1989) Knjiga o čaju. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.
  • Claude Levi Strauss (2013) Druga strana mjeseca (Zapisi o Japanu). Antropologija i problemi modernog sveta. Beograd: XX Vek.
  • Kenji Ekuan (1998) The Aesthetics of the Japanese Lunchbox. New York: MIT Press.
  • Inoura Yoshinobu et al. (1971) A History of Japanese Theater. Svezak I i Svezak II. Tokio: Kokusai Bunka Shinkokai. (odabrana poglavlja)

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Jedinstvena sveučilišna studentska anketa.

Ostale informacije: