Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POVIJEST UMJETNOSTI - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Vuger, Dario | 30 |
0 |
15 |
Vizualna kultura istočne azije posljednjih desetljeća predstavlja vodeću 'meku silu' (soft power) globalne kulture u oblikovanju popularnih potrošačkih trendova - od reklamne do modne industrije, filma i animacije - kao i tendencija suvremene umjetnosti nesvodive na tradicionalna razlikovanja istoka i zapada.
Kroz analizu vizualnosti i umjetnosti dominantne kulturne sile istočne Azije, studenti će steći temeljne kompetencije za razumijevanje i analizu izvan-europske umjetnosti, odnosno umjetnosti i vizualne kulture u kontekstu globalne razmjene motiva, ideja i utjecaja.
Upoznajući povijest i suvremenu produkciju japanske vizualne kulture i umjetnosti, studenti će steći kompetencije za samostalnu analizu širokog spektra vizualnih činjenica kojima su svakodnevno okruženi, a koje više nisu jednoznačno određene europo-centričnom likovnom tradicijom povijesti umjetnosti i vizualne kulture.
Cilj je studentima pokazati da se potpunije razumijevanje suvremene vizualne kulture i umjetnosti može postići samo ako se sfera vizualnog analizira u komparativnom kontekstu izvan-europskih vizualnih fenomena kao temeljne pretpostavke nove povijesti umjetnosti i vizualnih studija.
Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:
Ovaj kolegij uvodi studente u istraživanje odabranih tema japanske vizualne kulture, a bavi se temama poput susreta različitih estetskih strujanja, utjecaja budizma na japansku vizualnu kulturu, umjetničkog aktivizma u Japanu te konstrukcije identiteta kroz oblikovanje i manipulaciju vizualnim okruženjem, te utjecajem japanske umjetnosti i kulture na oblikovanje umjetničkih trendova i popularne kulture u svijetu. Studenti će imati priliku upoznati se s tradicionalnim aspektima vizualnosti u Japanu, a kako bi bolje razumjeli tendencije suvremene vizualne produkcije koja u današnjim okolnostima utječe i oblikuje vizualne komunikacije i umjetnost na globalnoj razini. Prvi dio kolegija obrađuje sadržaje vezane za formiranje obrazaca vizualne kulture i umjetnosti u Japanu, od šintoizma i budizma do tradicionalnog kazališta i kulturnih pokreta u periodima Edo i Meiji. Upravo u Meiji razdoblju dolazi do bitnog utjecaja zapadnjačke umjetnosti i kulture na oblikovanje života u Japanu, a što je tema posebnog predavanja o izravnim povijesnim međuutjecajima zapada i istoka posredstvom religije, trgovine i politike. Navedene teme pružaju nam uvid u motiviku i ikonografiju japanske vizualne kulture koja dominira proizvodima popularne kulture, od romana i stripa do animacije i filma koji će biti obrađeni kao posebne cjeline. U konačnici, posljednji dio kolegija posvećen je suvremenoj produkciji koja nastaje u globaliziranom kulturnom okruženju, od žanrova u industriji zabave do suvremenih umjetničkih praksi.
Ove teme od središnje su važnosti za kritičko razumijevanje sve većeg broja vizualnih fenomena (od umjetnosti do proizvoda popularne kulture i dalje) azijskog kulturnog kruga s posebnim naglaskom na istočnu Aziju, odnosno Japan kao vodeću 'meku silu' (soft power) posljednjih nekoliko desetljeća u globalnom kontekstu.
Koristeći interdisciplinarnu metodologiju nove povijest umjetnosti i vizualnih studija studenti će naučiti prilagoditi i koristiti stečena povijesnoumjetnička znanja i kompetencije u izvan-europskom kontekstu bez opasnosti od zapadanja u orijentalističke ili Europo-centrične narative.
Analitički pristup koji će se koristiti odražavat će fluidnost i hibridnost japanske kulturne produkcije te pozicionirati Japan kao mogući alternativni model u odnosu na zapadnu i eurocentričnu umjetničku produkciju, dodatno obogaćujući kulturni horizont studenata uključenih u obrazovanje u području humanističkih znanosti s naglaskom na povijest umjetnosti.
Tako kolegij jednim dijelom obrađuje povijest japanske umjetnosti i vizualne kulture kako bismo mogli razumjeti znakove, simbole i poruke suvremenih kulturnih proizvoda poput anime serijala i manga stripova (prvi dio semestra), a svojim drugim dijelom kroz predstavljanje suvremenih vizualnih fenomena problematizirati utjecaj japanske kulture na oblikovanje globalnih umjetničkih i pop-kulturnih trendova (drugi dio semestra). Kroz čitanje kritičkih eseja i upoznavanja s djelima moderne i suvremene japanske književnosti, arhitekture, umjetnosti, dizajna i filma, cilj je razumjeti kako se lokalizirana, prepoznatljiva japanska kultura stvara, prenosi i percipira unutar transnacionalnog okvira te istražiti doprinos Japana globalnoj kulturi, osobito u području vizualne, odnosno popularne kulture i suvremene umjetnosti.
predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
Predavanje, grupna rasprava, čitanje i analiza primjera, debata |
Slušanje izlaganje, analiza literature i primjera, priprema za pisanje eseja |
analizirati povijesne i suvremene međuutjecaje zapadne i japanske umjetnosti i kulture | Aktivnost studenta na nastavi, grupna rasprava, pisanje seminarskog rada |
Predavanje, grupna rasprava, čitanje i analiza primjera, debata |
Slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature, rasprava |
prepoznati elemente japanske vizualne kulture u proizvodima popularne kulture i umjetnosti u lokalnom kao i globalnom kontekstu, a kao elemente jedinstvene suvremene vizualne kulture | Aktivnost studenta na nastavi, grupna rasprava, pisanje seminarskog rada |
Predavanje, zadatak čitanja i analize sadržaja i literature, grupna rasprava |
Slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature, rasprava |
primijeniti stečeno metodičko znanje u analizi i kritici izvan-europskih umjetnosti i vizualnih fenomena | Aktivnost studenta na nastavi, usmeni ispit |
Predavanje, grupna rasprava, čitanje i analiza primjera, debata, seminarska nastava |
Slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza primjera iz literature i medija, rasprava |
kvalitativno vrednovati i analizirati japansku vizualnu kulturu i umjetnost iz perspektive nove povijesti umjetnosti | Aktivnost studenta na nastavi, grupna rasprava, pisanje seminarskog rada |
Grupna rasprava, analiza primjera, debata, seminarska nastava |
Slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza primjera iz literature i medija, rasprava |
analizirati suvremene umjetničke i kulturne fenomene koji nastaju izvan okvira europske likovne tradicije | Aktivnost studenta na nastavi, usmeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Referat, Seminarski rad, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0 | 0% |
Pohađanje nastave | 0 | 0% |
Referat | 0 | 0% |
Seminarski rad | 0 | 0% |
Usmeni ispit | 0 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz seminarskog rada, aktivnosti na nastavi te usmenog ispita: 40 % konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, 50 % konačne ocjene čini ocjena iz usmenog ispita te 10 % konačne ocjene čini ocjena pohađanja, odnosno aktivnosti u nastavi.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60 % – 69,9 % = dovoljan (2), 70 % – 79,9 % = dobar (3), 80 % – 89,9 % = vrlo dobar (4), 90 % – 100 % = izvrstan (5).
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz seminarskog rada, aktivnosti na nastavi te usmenog ispita: 40 % konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, 50 % konačne ocjene čini ocjena iz usmenog ispita te 10 % konačne ocjene čini ocjena pohađanja, odnosno aktivnosti u nastavi.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60 % – 69,9 % = dovoljan (2), 70 % – 79,9 % = dobar (3), 80 % – 89,9 % = vrlo dobar (4), 90 % – 100 % = izvrstan (5).
redovito pohađanje nastave, priprema za nastavu (čitanje i gledanje preporučenih sadržaja), prezentacija u sklopu nastave (referat), seminarski rad, ispit
Penelope Mason (2005) History of Japanese Art. London: Pearson Prentice Hall. (odabrana poglavlja)
Norris, Craig. “Manga, Anime and Visual Art Culture.”, u: Yoshio Sugimoto (2009) The Cambridge Companion to Modern Japanese Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
Japan Foundation. Visual Arts Online.
Conrad Totman (2003) Povijest Japana. Zagreb: Barbat. (odabrana poglavlja)
Ryusaku Tsunoda et al. (ur.) (1971) Sources of Japanese Tradition. London: Columbia University Press. (odabrana poglavlja)
Jedinstvena sveučilišna studentska anketa.