Hrvatska povijest razvijenog i kasnog srednjeg vijeka

 

Naziv kolegija:
Hrvatska povijest razvijenog i kasnog srednjeg vijeka
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Jelaš, Danijel
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s najrelevantnijim povijesnim činjenicama, pojavama i procesima

vezanim za hrvatsku povijest razvijenog i kasnog srednjeg vijeka te ključnim povijesnim

izvorima, radovima i teorijskim konceptima na kojima se temelje suvremene historiografske

spoznaje.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

-opisati ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u razvijenom i

kasnom srednjem vijeku

-razmotriti ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u razvijenom i

kasnom srednjem vijeku u širem vremenskom i geografskom kontekstu

-identificirati uzročno-posljedične veze između ključnih događaja, pojava i procesa

-objasniti ključne historiografske probleme i teorijske koncepte vezane za hrvatsku

povijest razvijenog i kasnog srednjeg vijeka

-interpretirati najvažnije povijesne izvore za hrvatsku povijest razvijenog i kasnog

srednjeg vijeka

suprotstaviti različita interpretacijska rješenja i koncepte u historiografiji

napisati stručni rad na temu iz hrvatske povijesti razvijenog i kasnog srednjeg vijeka

-primijeniti načela historiografskog diskursa i standardnu terminologiju vezanu za

hrvatsku povijest razvijenog i kasnog srednjeg vijeka u pismenom i usmenom

izražavanju

-utvrditi važnost etičkog postupanja i primjene etičkih načela u znanstvenom i

stručnom radu.

Sadržaj predmeta:

Vremenski, prostorni i tematski okvir kolegija. Pregled historiografije i najvažnijih izvora.

Povijest institucija. Hrvatski krajevi u 12. stoljeću. Hrvatski krajevi u prvoj polovici 13.

stoljeća, vrijeme zlatnih bula, slavonski regnum. Doba oligarhije na prijelazu iz 13. u 14.

stoljeće i dolazak Anžuvinaca na vlast. Ludovik I. Karlo Drački. Kraljice Elizabeta i Marija.

Borbe za prijestolje potkraj 14. stoljeća. Vrijeme Žigmunda Luksemburškog i nagovještaj

novog razdoblja. Hrvatski krajevi sredinom 15. stoljeća, ratovi s Osmanlijama, Mletačka

vlast u Dalmaciji. Vrijeme Marije Korvina. Jagelovići i konačni slom Ugarsko-Hrvatskog

Kraljevstva. Gospodarski i društveni odnosi u Hrvatskoj, Dalmaciji i Slavoniji.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, terenska nastava, multimedija i mreža, mentorski rad, samostalni zadatci, konzultacije, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava
usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi

 
opisati ključne                                                                            
događaje, pojave i
procese na prostoru
Hrvatske u
razvijenom i kasnom
srednjem vijeku
 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
 
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 

razmotriti ključne
događaje, pojave i
procese na prostoru
Hrvatske u
razvijenom i kasnom
srednjem vijeku u
širem vremenskom i
geografskom kontekstu

 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
identificirati uzročno-
posljedične veze
između ključnih
događaja, pojava i
procesa
 
 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava  
usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
objasniti ključne
historiografske
probleme i teorijske
koncepte vezane za
hrvatsku povijest razvijenog
i kasnog srednjeg vijeka
 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava  
usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
interpretirati
najvažnije povijesne
izvore za hrvatsku
povijest razvijenog i
kasnog srednjeg
vijeka
 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
predavanje, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava  
usmjereno slušanje,
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
suprotstaviti različita
interpretacijska
rješenja i koncepte u
historiografiji
 
aktivnost na
nastavi,
pismeni ispit,
seminarski
rad, referat
 upućivanje studenata
na samostalno proučavanje
literature i izvora
 
samostalna analiza
izvora i literature,
pisani rad,
 
napisati stručni rad na
temu iz hrvatske povijesti
razvijenog i kasnog srednjeg
vijeka
 
seminarski
rad
 
upućivanje studenata
na samostalno proučavanje
literature i izvora, seminarsko proučavanje literature i zvora, seminarsko  
izlaganje , heuristički razgovor, rasprava
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
primijeniti načela
historiografskog
diskursa i standardnu
terminologiju vezanu
za hrvatsku povijest
razvijenog i kasnog
srednjeg vijeka u
pismenom i usmenom
izražavanju
 
seminarski
rad, referat
 
upućivanje studenata
na samostalno proučavanje proučavanje literature i zvora, seminarsko  
izlaganje , heuristički razgovor, rasprava

 
samostalna analiza
literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje u
raspravi
 
utvrditi važnost
etičkog postupanja i
primjene etičkih
načela u znanstvenom
i stručnom radu
 
seminarski
rad, referat
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Referat

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,1 0%
Pismeni ispit 1,5 0%
Pohađanje nastave 1,1 0%
Referat 0,3 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Studenti iz elementa pohađanje nastave, pismeni ispit, seminarski rad i seminarsko izlaganje (referat) moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije.
Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni:
- seminarski rad 15 %
- seminarsko izlaganje (referat) 15 %
- pismeni ispit 70 %
Studenti aktivnim i konstruktivnim sudjelovanjem u nastavi mogu ostvariti dodatne bodove

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

 

 

Obavezna literatura:

Povijest Hrvata: Prva knjiga: Srednji vijek. Ur. Franjo Šanjek. Zagreb: Školska knjiga, 2003. (odabrana poglavlja)
Vrijeme sazrijevanja, vrijeme razaranja: hrvatske zemlje u kasnom srednjem vijeku. Ur. Marija Karbić. Zagreb: Matica Hrvatska, 2019. (odabrana poglavlja)

Naslov                                                                                           Broj primjeraka                                                        Broj studenata

Povijest Hrvata: Prva knjiga: Srednji vijek                                           16                                                                             40

Vrijeme sazrijevanja, vrijeme razaranja: hrvatske zemlje                     7                                                                             40

u kasnom srednjem vijeku

 

Dopunska literatura:

Josip Adamček. Agrarni odnosi u Hrvatskoj od sredine XV. do kraja XVII stoljeća. Zagreb: Jugoslavenska akademija znanosti i umjetnosti, Centar za povijesne znanosti Sveučilišta – Odjel za hrvatsku povijest; Sveučilišna naklada Liber, 1980.
Mladen Ančić. Putanja klatna: Ugarsko-Hrvatsko Kraljevstvo i Bosna u XIV. stoljeću. Zadar, Mostar: Zavod za povijesne znanosti HAZU u Zadru, 1997.
Tomislav Bali, Slavonski meandar, prostor i pojam Slavonije u XIII. stoljeću. Zagreb: Srednja Europa, 2014.
Lovorka Čoralić, „U okrilju Privedre – Mletačka republika i hrvatski Jadran“, Povijesni prilozi 37 (2009): 11–41.
Pál Engel. The Realm of St Stephen: A History of Medieval Hungary: 895-1526. London, New York: I. B. Tauris & Co, 2001.
Borislav Grgin. Počeci rasapa: Matijaš Korvin i srednjovjekovna Hrvatska. Zagreb: Ibis grafika, 2002.
Hrvatski povijesni atlas. Ur. Vlatka Dugački, Krešimir Regan. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018.
Damir Karbić, Marija Karbić. The Laws and Customs of Medieval Croatia and Slavonia: A Guide to the Extant Sources. London: UCL School of Slavonic and East European Studies, 2013.
Izvori za hrvatsku povijest do 1526. Prir. Nada Klaić. Zagreb: Školska knjiga, 1972 (ili Zagreb: Fortuna, 2019).
Nada Klaić. Povijest Hrvata u razvijenom srednjem vijeku. Zagreb, Školska knjiga, 1976.
Tomislav Raukar. Hrvatsko srednjovjekovlje: prostor ljudi, ideje. Zagreb, Školska knjiga, 1997.
Tomislav Raukar. Studije o Dalmaciji u srednjem vijeku. Split: Književni krug, 2007.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete Sveučilišta

Ostale informacije: