Seminar iz antičke filozofije

 

Naziv kolegija:
Seminar iz antičke filozofije
Šifra ISVU:
272135
Šifra MOZVAG:
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA FILOZOFIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
FILOZOFIJA -PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Senković, Željko
0
0
30

 

Ciljevi i zadaci:

Seminar iz antičke filozofije prati kolegij Antička filozofija (predavanja) te se u njemu kroz studentska čitanja tumače središnja pitanja odabranih autora: predsokratici, Milećani, Pitagora i pitagorovci, Elejci, Heraklit, Empedoklo, Anaksagora i Atomisti. Posebno će se nastojati na Platonovoj filozofiji, u kojoj se reflektira ranija filozofija uz lik Sokrata i sofista, kao i na odnosu filozofije spram mitopoetskog tumačenja zbilje. Na Aristotelovim primjerima analizirat ćemo metafizičke pojmove te istumačiti njegovu poetiku i praktičku filozofiju. U horizontu helenističke filozofije (stoicizam, epikureizam, skepticizam) razmotrit ćemo pitanja filozofije prirode i etike s kojima završava razdoblje europske antike.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • usvojiti vještinu filozofske rasprave i u njoj kritički prosuđivati filozofske teme unutar pojedinih filozofskih disciplina
  • analizirati osnovne filozofske ideje predsokratske filozofije
  • prepoznati filozofske probleme i rješenja u izvornim Platonovim tekstovima
  • analizirati izvorna Aristotelova djela
  • povezati osnovno filozofijsko pojmovlje rane grčke filozofije sa značenjem grčke kulture i pisma za europsku i svjetsku kulturu.

Sadržaj predmeta:

Najviše će se čitati i tumačiti odabrani Platonovi i Aristotelovi tekstovi, uz referiranje na ostale teme grčke i helenističke filozofije:

  • Milećani
  • Pitagora i pitagorovci
  • Heraklit
  • Parmenid
  • Platon, Eutifron
  • Platon, Fedar
  • Platon, Fedon
  • Platon, Fileb
  • Platon, Gorgija
  • Platon, Hipija Manji
  • Platon, Hipija Veći
  • Platon, Ion
  • Platon, Kratil
  • Platon, Kritija
  • Platon, Menon
  • Platon, Obrana Sokratova
  • Platon, Parmenid
  • Platon, Protagora
  • Platon, Simpozij
  • Aristotel, Metafizika
  • Aristotel, Politika
  • Aristotel, Nikomahova etika
  • Aristotel, O pjesničkom umijeću
  • Aristotel, O duši
  • stoicizam
  • epikureizam
  • skepticizam

Vrste izvođenja nastave:

seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava, samostalni zadatci, mentorski rad slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava usvojiti vještinu filozofske rasprave i u njoj kritički prosuđivati filozofske teme unutar pojedinih filozofskih disciplina pohađanje nastave,
aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava, samostalni zadatci, mentorski rad slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava analizirati osnovne filozofske ideje predsokratske filozofije
 
pohađanje nastave,
aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava, samostalni zadatci, mentorski rad slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava prepoznati filozofske probleme i rješenja u izvornim Platonovim tekstovima pohađanje nastave,
aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava, samostalni zadatci, mentorski rad slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava analizirati izvorna Aristotelova djela
 
pohađanje nastave,
aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava, samostalni zadatci, mentorski rad slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava kritički raspravljati o stoičkoj filozofiji, epikurejcima i helenističko-židovskoj filozofiji pohađanje nastave,
aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 1 0%
Kontinuirana provjera znanja 0,25 0%
Pohađanje nastave 0,75 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom nastave, kroz referate i seminarski rad. Referati nose 40 % bodova, seminarski rad 50 % bodova, a pohađanje nastave i aktivnost na nastavi 10 % bodova.

Primjer izračunavanja ocjene:

Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom nastave, kroz referate i seminarski rad. Referati nose 40 % bodova, seminarski rad 50 % bodova, a pohađanje nastave i aktivnost na nastavi 10 % bodova.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Diogen Laertije, Životi i mišljenja istaknutih filozofa, Beograd, 1979.
  2. Diels, H., Predsokratovci. Fragmenti I-II, Zagreb, 1983.
  3. Platon, Platonis Opera I-IV, rec. I. Burnet, Oxford, (Bibl. Oxon.) (Izbor iz Platonovih tekstova)
  4. Izbor iz Aristotelovih tekstova

Dopunska literatura:

  1. Barbarić, D., Grčka filozofija, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
  2. Windelband, W., Povijest filozofije I, Naprijed, Zagreb, 1990.
  3. Bošnjak, B., Povijest filozofije I., poglavlje: Grčka filozofija, Matica hrvatska, Zagreb, 1993.
  4. Cipra, M., Metamorfoze metafizike, Zrinski, Čakovec, 1978.
  5. Guthrie, W. K. C., Povijest grčke filozofije I-VI. Naklada Jurčić. Zagreb, 2005/2007.
  6. Koplston, Istorija filozofije: Grčka i Rim, BIGZ, Beograd, 1988.
  7. Diels, H., Predsokratovci: Fragmenti 1 i 2, Naprijed, Zagreb, 1983,
  8. Pažanin, A., »O Aristotelu i aristotelizmu«, u: Filozofija i politika, Fakultet političkih nauka u Zagrebu, Zagreb, 1973.
  9. Pejović, D., »Bitak i kretanje«, u: Aristotel, Fizika, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 1988.
  10. Žunec, O., Mimesis, Latina et Graeca, Zagreb, 1988.
  11. Aristotel, Kategorije, HSN, Zagreb, 1992.
  12. Senković, Ž., Aristotelova kritika demokracije, FFOS, Osijek, 2007.
  13. Senković, Ž., Aristotelova etika, FFOS, Osijek, 2011.
  14. Kokić, T., Pregled antičke filozofije, Naklada Breza, Zagreb, 2015.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom Stručnog vijeća studija filozofije.

Ostale informacije: