Antička filozofija

 

Naziv kolegija:
Antička filozofija
Šifra ISVU:
272134
Šifra MOZVAG:
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA FILOZOFIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
FILOZOFIJA -PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Senković, Željko
45
0
0

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznavanje studenata s početcima grčke filozofije, napose kroz pojam arche (počelo) i physis (priroda). U Platonovoj filozofiji pokazati razliku psyche i tijela, onoga nevidljivog i onoga vidljivog, da bi se prepoznala narav i uzroci svega, te odnos umne duše čovjeka i polisa u vidu pravednosti. Istraživanje Aristotela i razlikovnih točaka postaristotelovskih (helenističkih) filozofija. Uvidjeti da se Aristotelova filozofija pokazuje kao znanost, theoria, theologika, ontologika, ousiologika i aitiologika. Razmatranjem pojma praxis u Aristotelovu horizontu proučiti mogućnost sumjerljivosti različitih epohalnih određenja onoga što pripada u bitno "ljudske stvari": od istraživanja političkih poredaka i značajki polisa pa do etičkih aporija – koji život izabrati i kako djelovati.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • opisati i interpretirati odabrane aspekte povijesnih razdoblja, pravce, predstavnike i pristupe u filozofiji
  • identificirati i protumačiti glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pojedinih povijesnih razdoblja, pravaca i pristupa
  • identificirati i objasniti temeljne sadržaje i pristupe unutar i između ključnih povijesnih razdoblja filozofije
  • obrazložiti pojavu i razvoj temeljnih filozofskih disciplina teorijske, praktičke i poetičke filozofije te temeljnih rasprava unutar povijesnih razdoblja
  • povezati osnovno filozofijsko pojmovlje rane grčke filozofije sa značenjem grčke kulture i pisma za europsku i svjetsku kulturu.

Sadržaj predmeta:

  •  
  • izvorno poimanje kretanja
  • prvotna/prirodna počela
  • pravednost u kozmološkom kontekstu
  • logos
  • grčko poimanje duše čovjeka u razlici spram kršćanskog poimanja duše
  • Platon: ono nevidljivo/besmrtno u razlici spram onoga vidljivog/smrtnog
  • dijelovi i moći duše čovjeka; rasprava o dobrim i opakim žudnjama
  • rasprava o filozofijskom poimanju boga i onoga dobrog
  • pravednost i druge vrline
  • ideja onoga dobrog
  • umovanje kao istinit način života
  • Aristotel: theoria – poiesis – praxis
  • (bivstvo; supstancija) 
  • aitiologija (uzroci)
  • i kinesis (djelovanje i kretanje)
  • hilemorfizam
  • (svrha)
  • onto – theo – logika
  • poetika
  • pojedinac – polis
  • etičke i dijanoetičke vrline
  • (sreća; dobro – dušje) 
  • odnos Aristotelove politike i etike
  • glavne teze helenističke filozofije

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, mentorski rad

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, mentorski rad, analiza primjera, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava opisati i interpretirati odabrane aspekte povijesnih razdoblja, pravce, predstavnike i pristupe u filozofiji pohađanje nastave, kolokvij,
aktivnost u nastavi, usmeni ispit
predavanje, mentorski rad, analiza primjera, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava identificirati i protumačiti glavne probleme, pojmove, argumente i teorije unutar pojedinih povijesnih razdoblja, pravaca i pristupa pohađanje nastave, kolokvij,
aktivnost u nastavi, usmeni ispit
predavanje, mentorski rad, analiza primjera, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava identificirati i objasniti temeljne sadržaje i pristupe unutar i između ključnih povijesnih razdoblja filozofije pohađanje nastave, kolokvij,
aktivnost u nastavi, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava obrazložiti pojavu i razvoj temeljnih filozofskih disciplina teorijske, praktičke i poetičke filozofije te temeljnih rasprava unutar povijesnih razdoblja pohađanje nastave, kolokvij,
aktivnost u nastavi, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, analiza primjera, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava povezati osnovno filozofijsko pojmovlje rane grčke filozofije sa značenjem grčke kulture i pisma za europsku i svjetsku kulturu pohađanje nastave, kolokvij,
aktivnost u nastavi, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,375 0%
Kontinuirana provjera znanja 0,5 0%
Pohađanje nastave 1,125 0%
Usmeni ispit 2 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom nastave, na kolokvijima tijekom semestra i na usmenom ispitu. Usmeni ispit donosi 60 % bodova, kolokvij 30 % bodova, a pohađanje nastave i aktivnost na nastavi 10 % bodova.

Primjer izračunavanja ocjene:

Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom nastave, na kolokvijima tijekom semestra i na usmenom ispitu. Usmeni ispit donosi 60 % bodova, kolokvij 30 % bodova, a pohađanje nastave i aktivnost na nastavi 10 % bodova.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Pohađanje nastave, kolokvij, aktivnost u nastavi, usmeni ispit

 

 

Obavezna literatura:

  1. Platonova Politeia, VI i VII knjiga, Zagreb, 1991.
  2. Platon, Eros i Filia / Simpozij i Lisis, Zagreb, 1996.
  3. Platon, Fedon, Naklada Jurčić, Zagreb, 2010.
  4. Jonathan Barnes, Aristotel, KruZak, Zagreb, 1996.
  5. Aristotel, Metafizika, HSN, Zagreb, 1992.
  6. Aristotel, Nikomahova etika, HSN, Zagreb, 1992.
  7. Aristotel, Politika, HSN, Zagreb, 1992.

Dopunska literatura:

  1. Aristotel, O pjesničkom umijeću, Školska knjiga, Zagreb, 2005.
  2. Windelband, W., Povijest filozofije I, Naprijed, Zagreb, 1990.
  3. Barbarić, D., Grčka filozofija, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
  4. Bošnjak, B., Povijest filozofije I., poglavlje: Grčka filozofija, Matica hrvatska, Zagreb, 1993.
  5. Cipra, M., Metamorfoze metafizike, Zrinski, Čakovec, 1978.
  6. Guthrie, W. K. C., Povijest grčke filozofije I-VI. Naklada Jurčić. Zagreb, 2005/2007.
  7. Koplston, Istorija filozofije: Grčka i Rim, BIGZ, Beograd, 1988.
  8. Diels, H. Predsokratovci: Fragmenti 1 i 2, Naprijed, Zagreb, 1983,
  9. Platonovi dijalozi
  10. Pažanin, A., »O Aristotelu i aristotelizmu«, u: Filozofija i politika, Fakultet političkih nauka u Zagrebu, Zagreb, 1973.
  11. Pejović, D., »Bitak i kretanje«, u: Aristotel, Fizika, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 1988.
  12. Žunec, O., Mimesis, Latina et Graeca, Zagreb, 1988.
  13. Aristotel, Kategorije, HSN, Zagreb, 1992.
  14. Senković, Ž., Aristotelova kritika demokracije, FFOS, Osijek, 2007.
  15. Senković, Ž., Aristotelova etika, FFOS, Osijek, 2011.
  16. Tonči Kokić, Pregled antičke filozofije, Naklada Breza, Zagreb, 2015.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom Stručnog vijeća studija filozofije.

Ostale informacije: