Zavičajna povijest u nastavi

 

Naziv kolegija:
Zavičajna povijest u nastavi
Šifra ISVU:
274376
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer)
1.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Njari, Denis
15
0
0
Plantosar, Petra
0
15
0

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je kolegija upoznati studente s mogućnostima proučavanja i poučavanja zavičajne, lokalne povijesti, ali i povijesti „malih“ tema (mikropovijesti), sa što različitijih područja ljudskog života. Cilj je ukazati i na regionalne i lokalne specifičnosti u povijesti proučavanoga područja, s posebnim naglaskom na zavičajnu povijest Slavonije, Srijema i Baranje, no i s predstavljanjem pozitivnih primjera dobre prakse u europskoj nastavi zavičajne povijesti. Osposobiti studente za samostalno istraživanje zavičajne povijesti te za prenošenje toga znanja učenicima u školskoj nastavi povijesti.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • lokalne primjere integrirati u opće povijesne modele
  • prepoznati lokalne specifičnosti u odnosu na općedruštvena kretanja u danom povijesnom razdoblju
  • analizirati lokalne događaje, osobe i fenomene iz razdoblja srednjeg i ranog novog vijeka te moderne i suvremene povijesti
  • smjestiti analizirani lokalni događaj, osobu ili fenomen u dani vremenski, društveni, kulturni, politički i gospodarski kontekst
  • uspoređivati lokalne događaje, osobe i kontekst s analognima u zapadnoj, srednjoj i jugoistočnoj Europi
  • valorizirati povijesne fenomene ograničavajući se samo na jednu osobu, događaj, kolegij ili ideju
  • samostalno istražiti zavičajnu povijest određenoga kraja
  • kreativno kreirati nastavu korištenjem podataka iz različitih relevantnih izvora
  • provesti (simulirani) nastavni sat zavičajne povijesti.

Sadržaj predmeta:

Uvodni sat. Upoznavanje sa sadržajem kolegija, metodama rada, načinom vrednovanja i kriterijima ocjenjivanja. Teorijsko-metodološki uvod s pojmovnim razlikovanjem mikropovijesti od zavičajne i lokalne povijesti. Primjeri dosadašnjih mikropovijesnih istraživanja iz razdoblja srednjovjekovne i ranonovovjekovne povijesti. Primjeri dosadašnjih istraživanja zavičajne i lokalne povijesti s područja Slavonije, Srijema i Baranje. Primjeri dobre prakse istraživanja i nastave zavičajne povijesti iz zapadne, srednje i jugoistočne Europe te primjeri razlika između hrvatskih regija. Priprema historiografskog teksta iz mikropovijesti i njegova analiza na nastavi. Pismeni kolokvij. Samostalno istraživanje odabrane teme iz područja zavičajne povijesti. Prikaz rezultata istraživanja. Korištenje digitalnih nastavnih materijala (interaktivna lenta vremena, digitalni prikazi i simulacije) u nastavi povijesti. Korištenje suvremenih aplikacija za podučavanje povijesnih sadržaja u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi (kvizovi, ilustracije, mobilne aplikacije). Sastavljanje pisane priprave za (simulirani) nastavni sat zavičajne povijesti. Kritički osvrt i esej. Prema mogućnosti, terenska nastava s izlaganjima in situ. Završna sinteza i rasprava.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, vježbe, obrazovanje na daljinu, terenska nastava, multimedija i mreža, samostalni zadatci, konzultacije, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje,  heuristički razgovor, rasprava
 
slušanje, samostalna analiza literature, aktivno sudjelovanje u raspravi lokalne primjere integrirati u opće povijesne modele
 
praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit
predavanje,  heuristički razgovor, rasprava slušanje, samostalna analiza literature,  aktivno sudjelovanje u raspravi tumačiti povijesne fenomene ograničavajući se samo na jednu osobu, događaj, kolegij ili ideju praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit
predavanje,
heuristički razgovor, rasprava,
terenska nastava
 
slušanje, samostalna analiza literature i digitalnih primjera,  uspoređivanje primjera i zaključivanje samostalno istražiti zavičajnu povijest određenoga kraja
 
 
pripremiti i predstaviti barem jedan primjer sadržaja iz mikrohistorije i zavičajne povijesti s razrađenim objašnjenjem načina na koji bi se navedeni sadržaj mogao izvesti u osnovnoškolskoj i/ili srednjoškolskoj nastavi povijesti
predavanje, vježbe, samostalni zadatci, multimedija i mreža slušanje, samostalna analiza literature i digitalnih primjera,  uspoređivanje primjera i zaključivanje smjestiti analizirani lokalni događaj, osobu ili fenomen u dani vremenski, društveni, kulturni, politički i gospodarski kontekst praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit
predavanje,  heuristički razgovor, rasprava slušanje, samostalna analiza literature i digitalnih primjera,  uspoređivanje primjera i zaključivanje uspoređivati lokalne događaje, osobe i kontekst s analognima u zapadnoj, srednjoj i jugoistočnoj europi pripremiti i predstaviti barem jedan primjer sadržaja iz mikrohistorije i zavičajne povijesti s razrađenim objašnjenjem načina na koji bi se navedeni sadržaj mogao izvesti u osnovnoškolskoj i/ili srednjoškolskoj nastavi povijesti
predavanje,  heuristički razgovor,  rasprava
 
samostalna analiza literature, aktivno sudjelovanje u raspravi
 
prepoznati lokalne specifičnosti u odnosu na općedruštvena kretanja u danom povijesnom razdoblju praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit
 
vježbe, heuristički razgovor, rasprava,  izlaganje slušanje, samostalna analiza literature,  aktivno sudjelovanje u raspravi, uspoređivanje primjera i zaključivanje kreativno kreirati nastavu korištenjem podataka iz različitih relevantnih izvora praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit,
analiza pisane priprave za jedan sat zavičajne povijesti u školskoj nastavi
vježbe,  heuristički razgovor,  rasprava,  izlaganje slušanje, samostalna analiza literature,  aktivno sudjelovanje u raspravi, uspoređivanje primjera i zaključivanje provesti (simulirani) nastavni sat zavičajne povijesti praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit,
analiza pisane priprave za jedan sat zavičajne povijesti u školskoj nastavi
predavanje, heuristički razgovor, rasprava
 
 
samostalna analiza literature i digitalnih izvora
 uspoređivanje primjera i zaključivanje
 
prepoznati lokalne specifičnosti u odnosu na općedruštvena kretanja u danom povijesnom razdoblju praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit
predavanje, heuristički razgovor, rasprava
 
samostalno napisan esej (u okviru pismenoga kolokvija ili ispita) s kritičkim osvrtom na primjenu mikrohistorijskih i lokalnih sadržaja u povijesti, koristeći historiografsku literaturu te donoseći vlastite zaključke i prijedloge analizirati lokalne događaje, osobe i fenomene iz razdoblja srednjeg i ranog novog vijeka te moderne i suvremene povijesti praćenje aktivnosti studenata u nastavi, pismeni kolokviji, pismeni ispit, usmeni ispit,

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Praktični rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,1 0%
Istraživanje 0,4 0%
Kontinuirana provjera znanja 0,2 0%
Pismeni ispit 0,9 0%
Pohađanje nastave 0,7 0%
Praktični rad 0,5 0%
Usmeni ispit 0,2 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni je ispit ocjena pismenoga ispita i usmenoga ispita. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS skalom ocjenjivanja su sljedeći:

- aktivnost u nastavi 10 %

- provedeno samostalno istraživanje 20 %

- organizacija simuliranog nastavnog sata 20 %

- pismeni ispit 30 %

- kontinuirana provjera znanja 10 %

- usmeni ispit 10 %

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (dopušteno do 30 % nastavnih sati izostanaka), aktivno sudjelovati u raspravama na zadanu temu te provesti samostalno istraživanje na zadanu temu na koju je potrebno organizirati i simulirani nastavni sat. Položiti pismeni i usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

Bertoša, Miroslav, Izazovi povijesnog zanata: lokalna povijest i sveopći modeli (Zagreb, Antibarbarus, 2002.), odabrana poglavlja

Skupina autora, Mikrohistorija, Pola stoljeća inovacija (Zagreb, FF press, 2022.), odabrana poglavlja

Zavičajna povijest u interkulturalnom kontekstu. Zbornik prvog hrvatskog simpozija o nastavi povijesti, ur. Drago Roksandić i Marijana Marinović (Zagreb, FF Press, 2006.), odabrani dijelovi.

Interna skripta.

Dopunska literatura:

Völker-Rasor, Anette, Rani novi vijek (Zagreb, Golden marketing, 2016.), odabrana poglavlja

Szijártó, István, Four Arguments for Microhistory (London, Rethinking History, 6, 2002., st. 209–215).

Brkljačić, M. i Prlenda, S., Kultura pamćenja i historija (Zagreb, 2006.)

Album predaka, zbornik zavičajne povijesti (Zagreb, Školska knjiga, 2009.)

Raukar, Tomislav, Seljak i plemić hrvatskoga srednjovjekovlja (Zagreb, FF Press, 2002.)

Oldridge, Darren, Strange histories: the trial of the pig, the walking dead, and other matters of fact from the medieval and Renaissance worlds (London, Routledge, 2005.)

Horvat, Zorislav, Grijanje u srednjovjekovnim burgovima kontinentalne Hrvatske: kamini, dimnjaci i kaljeve peći (Prostor 2, 1994., str. 215–240)

Natalie Zemon Davis, Povratak Martina Guerrea, Zagreb, 2001.

Nurdberg, Mihael, Dinamični srednji vek (Beograd, Evoluta, 2011.)

Ginzburg, Carlo, Sir i crvi – kozmos jednog mlinara iz 16. stoljeća (Zagreb, Grafički zavod Hrvatske, 1989.)

La Roy Ladurie, Emmanuel, Montaju, Oksitansko selo od 1294. do 1324. (S. Karlovci, IK Z. Stojanovića, 1991.)

Gies, Frances; Gies, Joseph, Life in a medieval village (New York, HarperCollins, 2016.)

Sarti, Raffaella, Živjeti u kući – stanovanje prehrana i odijevanje u novovjekovnoj Europi (Zagreb, Ibis Grafika, 2006.)

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Sveučilišna anketa, analiza kvalitete izvedbe nastave.

 

Ostale informacije: