Baštinska pedagogija

 

Naziv kolegija:
Baštinska pedagogija
Šifra ISVU:
274375
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer)
1.g.
zimski
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Jelaš, Danijel
15
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s osnovnim principima i metodama obrazovnog rada u baštinskim ustanovama te s načinima korištenja kulturne baštine u nastavi povijesti.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • upotrijebiti osnovnu terminologiju vezanu za baštinsku pedagogiju
  • opisati povijesni razvoj kulturno-prosvjetne djelatnosti u baštinskim ustanovama u Hrvatskoj i svijetu
  • primijeniti osnovne metode kulturno-prosvjetnog rada u baštinskim ustanovama
  • povezati obrazovne i druge programe u baštinskim ustanovama s kurikulumom nastave povijesti
  • objasniti osnovni informacijski kontekst pojedinih jedinica muzejske i arhivske građe
  • valorizirati obrazovni potencijal kulturne baštine te kvalitetu obrazovnih kulturnih sadržaja
  • osmisliti obrazovni sadržaj na temu baštinske pedagogije
  • primijeniti osnovne principe i metode interpretacije kulturne baštine
  • promicati važnost kulturne baštine za očuvanje kulturnog identiteta zajednice i njezin društveni razvoj.

Sadržaj predmeta:

Sadržajni okvir kolegija, osnovni pojmovi. Kulturna baština kao izvor povijesnih znanja. Baštinska pedagogija kao djelatnost(i) i povijesni razvoj. Suvremene baštinske ustanove kao mjesta učenja. Arhivska i muzejska baština u kurikulum nastave povijesti. Povjesničar kao baštinski pedagog. Didaktička interpolacija baštinske pedagogije u nastavu povijesti (perspektiva nastavnika povijesti i perspektiva baštinskog pedagoga). Kako pripremiti učenike za posjet arhivu i muzeju? Primjer iz prakse: arhivska pedagogija. Primjer iz prakse: muzejska pedagogija.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, terenska nastava, mentorski rad, samostalni zadatci, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, heuristički razgovor, seminari, mentorski rad
 
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad, pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave upotrijebiti osnovnu terminologiju vezanu za baštinsku pedagogiju
 
aktivnost na nastavi, pismeni ispit
esej, praktični rad
predavanje, heuristički razgovor, seminari, mentorski rad
 
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, referat
 
opisati povijesni razvoj kulturno-prosvjetne djelatnosti u baštinskim ustanovama u Hrvatskoj i svijetu pismeni ispit,
seminarsko izlaganje
 
 
predavanje, heuristički razgovor, seminari, mentorski rad usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad
 
primijeniti osnovne metode kulturno-prosvjetnog rada u baštinskim ustanovama pismeni ispit,
esej, praktični rad
 
predavanje, heuristički razgovor, rasprava, seminari, mentorski rad usmjereno slušanje,
aktivno sudjelovanje u raspravi, pisani rad, pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave, referat
povezati obrazovne i druge programe u baštinskim ustanovama s kurikulumom nastave povijesti aktivnost na nastavi, pismeni ispit,
esej, praktični rad, seminarsko izlaganje
predavanje, heuristički razgovor, rasprava, seminari, mentorski rad usmjereno slušanje,
samostalna analiza literature, aktivno sudjelovanje u raspravi,
pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave, referat
objasniti osnovni informacijski kontekst pojedinih jedinica muzejske i arhivske građe aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
praktični rad,
seminarsko izlaganje
 
upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, seminari, mentorski rad samostalna analiza izvora i literature, pisani rad, referat
 
valorizirati obrazovni potencijal kulturne baštine te kvalitetu obrazovnih kulturnih sadržaja esej,
seminarsko izlaganje
upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, rad na tekstu, rasprava, seminari, mentorski rad samostalna analiza izvora i literature, pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave,
aktivno sudjelovanje u raspravi
osmisliti obrazovni sadržaj na temu iz baštinske pedagogije praktični rad
predavanje, heuristički razgovor, rasprava, upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, rad na tekstu, rasprava, seminari, mentorski rad samostalna analiza izvora i literature,
pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave,
aktivno sudjelovanje u raspravi
primijeniti osnovne principe i metode interpretacije kulturne baštine  esej, praktični rad
predavanje, heuristički razgovor, rasprava, upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, rad na tekstu, rasprava, seminari, konzultacije,
mentorski rad
samostalna analiza izvora i literature,
pisana priprema za sat na zadanu temu i simulacija nastave, aktivno sudjelovanje u raspravi, referat
promicati važnost kulturne baštine za očuvanje kulturnog identiteta zajednice i njezin društveni razvoj esej, praktični rad,
seminarsko izlaganje

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Esej, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Praktični rad, Referat

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,3 0%
Esej 0,25 0%
Pismeni ispit 0,65 0%
Pohađanje nastave 0,75 0%
Praktični rad 0,8 0%
Referat 0,25 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Studenti iz svih elementa moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije.

Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni:

- praktični rad 35 %

- esej 25 %

- pismeni ispit 40 %

Studenti aktivnim i konstruktivnim sudjelovanjem u nastavi mogu ostvariti dodatne bodove koji će im se vrednovati prilikom oblikovanja konačne ocjene.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (odnosno imati najviše 30 % nastavnih sati izostanaka), pripremiti za nastavni sat analizu zadanog teksta, aktivno sudjelovati u raspravama na zadanu temu i samostalno rješavati ispit i druge zadatke.

 

 

Obavezna literatura:

Tončika Cukrov. „Novo lice muzeja u budućnosti – korak u novo tisućljeće“. Informatica museologica 28 (1997.), 1-4: 5–13

Denis Detling. „Izvanučionička nastava u Muzeju Slavonije“. Povijest u nastavi 8 (2010.), 2: 259–269

Denis Detling. „Promišljanja o muzejskog pedagogiji i prilog istoj“. Osječki zbornik 30 (2011.): 334–341.

Darija Hoffgraff. „Arhivska pedagogija kao poticaj zajedničkog rada arhiva i škola“. Život i škola 62 (2016.), 2: 279–285

Jelena Hotko. „Nastava povijesti u muzeju i uloga muzejskog pedagoga – Hrvatski povijesni muzej“. Povijest u nastavi 8 (2010.), 2: 321–245.

Bernard Stulli. Arhivistika i arhivska služba. Studije i prilozi. Zagreb: Hrvatski državni arhiv, 1997. (odabrana poglavlja)

Dopunska literatura:

Franz G. Eckhart. Archives and Education: a RAMP study with guidelines. UNESCO: Paris, 1986.

URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000070930

Eilean Hooper Greenhill. „Education, communication, interpretation: towards a critical pedagogy in museums.“ U: The Educational Role of the Museum, ur. Eilean Hooper Greenhill. London; New York: Routledge, 1999., str. 3–27.

Danijel Jelaš. “Mogućnosti unapređenja suradnje arhiva i nastavnika povijesti u organizaciji izvanučioničke nastave”. U: Zbornik radova sa stručnog skupa 4. kongres hrvatskih arhivista: Arhivi i politika. Ur. Silvija Babić. Zagreb: Hrvatsko arhivističko društvo, 2013. str. 241–258.

Petra Kolesarić, Dragutin Šimić, Danijel Jelaš. „Obrazovna uloga arhiva i arhivskog gradiva u kontekstu novog kurikuluma za nastavni kolegij povijest: stavovi i mišljenja nastavnika povijesti na području Osječko-baranjske županije“. U: 52. savjetovanje hrvatskih arhivista: Arhivska struka u novom normativnom okruženju. Ur. Radoslav Zaradić.  Zagreb: Hrvatsko arhivističko društvo, 2020., str. 113–135.

Petra Kolesarić, Valentina Markasović, Petra Sršić i Danijel Jelaš. “Heraldičke radionice u Državnome arhivu u Osijeku kao dio izložbenog projekta Valpovački vlastelini Prandau-Normann” U: Privatno arhivsko gradivo i koncept sveobuhvatnog arhiva: 50. savjetovanje hrvatskih arhivista. Ur. Radoslav Zaradić. Zagreb: Hrvatsko arhivističko društvo, 2018. str. 115–140.

Lifelong learning in Museums: A European Handbook. Ur. Kirsten Gibbs, Margherita Sani i Jane Thompson. Ferrara: EDISAI srl – Ferrara, 2007.

Burçak Şentürk. „The Use of Archives in Eduactions: Examples from Abroad“. International Journal on New Trends in Education and Their Implications 4 (2013.), 1: 108–114.

Hrvoje Stančić i Ana Garić. „Otvorenost hrvatskih arhiva prema odgojno obrazovnom sustavu“. U: Zbornik radova sa stručnog skupa 4. kongres hrvatskih arhivista: Arhivi i politika. Ur. Silvija Babić. Zagreb: Hrvatsko arhivističko društvo, 2013. str. 209–240.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje kvalitete Sveučilišta.

Ostale informacije: