Hrvatska povijest ranog srednjeg vijeka

 

Naziv kolegija:
Hrvatska povijest ranog srednjeg vijeka
Šifra ISVU:
274364
Šifra MOZVAG:
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Jelaš, Danijel
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s najrelevantnijim povijesnim činjenicama, pojavama i procesima vezanim za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest te ključnim povijesnim izvorima, radovima i teorijskim konceptima na kojima se temelje suvremene historiografske spoznaje.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • opisati ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u ranom srednjem vijeku
  • razmotriti ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u ranom srednjem vijeku u širem vremenskom i geografskom kontekstu
  • identificirati uzročno-posljedične veze između ključnih događaja, pojava i procesa
  • objasniti ključne historiografske probleme i teorijske koncepte vezane za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest
  • interpretirati najvažnije povijesne izvore za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest
  • suprotstaviti različita interpretacijska rješenja i koncepte u historiografiji
  • napisati stručni rad na temu iz hrvatske ranosrednjovjekovne povijesti
  • primijeniti načela historiografskog diskursa i standardnu terminologiju vezanu za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest u pismenom i usmenom izražavanju
  • utvrditi važnost etičkog postupanja i primjene etičkih načela u znanstvenom i stručnom radu.

Sadržaj predmeta:

Vremenski, prostorni i tematski okvir kolegija. Pregled historiografije i najvažnijih izvora. Povijest institucija. Tri najvažnija narativna vrela – problem interpretacije. Pitanje doseljenja i teorije o porijeklu Hrvata, etnogeneza. Pokrštenje, kristijanizacija, crkvena organizacija. Počeci formiranja kulturnog i političkog identiteta Hrvatske u 9. stoljeću. Uzlet kneževine u drugoj polovici 9. stoljeća. Hrvatsko Kraljevstvo i pitanje položaja hrvatskih vladara u 10. stoljeću. Hrvatska na prijelazu iz 10. u 11. stoljeću. Neretvani. Istra u ranom srednjem vijeku. Panonski prostor i donje međurječje Drave i Save. Vrhunac ranosrednjovjekovnog Hrvatskog Kraljevstva u drugoj polovici 11. stoljeća i odnosi sa Svetom stolicom. Pisana i materijalna kultura Hrvata u ranom srednjem vijeku.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, terenska nastava, multimedija i mreža, mentorski rad, samostalni zadatci, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, seminarsko izlaganje,
heuristički razgovor,
rasprava
usmjereno slušanje
samostalna analiza literature
pisani rad
usmeno izlaganje
aktivno sudjelovanje u raspravi
opisati ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u ranom srednjem vijeku
 
aktivnost na nastavi, pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
predavanje,
seminarsko izlaganje,
heuristički razgovor,
rasprava
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad, usmeno izlaganje, aktivno sudjelovanje u raspravi razmotriti ključne događaje, pojave i procese na prostoru Hrvatske u ranom srednjem vijeku u širem vremenskom i geografskom kontekstu aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
predavanje,
seminarsko izlaganje,
heuristički razgovor,
rasprava
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad, usmeno izlaganje, aktivno sudjelovanje u raspravi identificirati uzročno-posljedične veze između ključnih događaja, pojava i procesa
 
aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
predavanje,
seminarsko izlaganje,
heuristički razgovor,
rasprava
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad, usmeno izlaganje
aktivno sudjelovanje  u raspravi
objasniti ključne historiografske probleme i teorijske koncepte vezane za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
predavanje,
heuristički razgovor,
terenska nastava,
rasprava
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje  u raspravi
interpretirati najvažnije povijesne izvore za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest
 
aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
predavanje,
seminarsko izlaganje,
heuristički razgovor,
rasprava
usmjereno slušanje, samostalna analiza literature, pisani rad, usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje  u raspravi
suprotstaviti različita interpretacijska rješenja i koncepte u historiografiji aktivnost na nastavi,
pismeni ispit,
seminarski rad,
referat
 
upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora samostalna analiza izvora i literature,
pisani rad
 
napisati stručni rad na temu iz hrvatske ranosrednjovjekovne povijesti seminarski rad
 
upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava samostalna analiza literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje  u raspravi
primijeniti načela historiografskog diskursa i standardnu terminologiju vezanu za hrvatsku ranosrednjovjekovnu povijest u pismenom i usmenom izražavanju seminarski rad,
referat
 
upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature i izvora, seminarsko izlaganje, heuristički razgovor, rasprava samostalna analiza literature, pisani rad,
usmeno izlaganje,
aktivno sudjelovanje  u raspravi
utvrditi važnost etičkog postupanja i primjene etičkih načela u znanstvenom i stručnom radu
 
seminarski rad,
referat
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Referat, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,1 0%
Pismeni ispit 1,5 0%
Pohađanje nastave 1,1 0%
Referat 0,3 0%
Seminarski rad 1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Studenti iz elementa pohađanje nastave, pismeni ispit, seminarski rad i seminarsko izlaganje (referat) moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije.

Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni:

- seminarski rad 15 %

- seminarsko izlaganje (referat) 15 %

- pismeni ispit 70 %

Studenti aktivnim i konstruktivnim sudjelovanjem u nastavi mogu ostvariti dodatne bodove koji će im se vrednovati prilikom oblikovanja konačne ocjene.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

OBVEZE STUDENATA: Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (odnosno imati najviše 30 % nastavnih sati izostanaka), pripremiti za nastavni sat analizu zadanog teksta, aktivno sudjelovati u raspravama na zadanu temu i samostalno rješavati seminarske i druge zadatke.

 

 

Obavezna literatura:

Neven Budak. Hrvatska povijest od 550. do 1100. Zagreb: Leykam International, 2018. (odabrana poglavlja)

Nova zraka u europskom svjetlu: Hrvatske zemlje u ranome srednjem vijeku (oko 550 − oko 1150). Ur. Zrinka Nikolić Jakus. Zagreb: Matica Hrvatska, 2015. (odabrana poglavlja)

Dopunska literatura:

Neven Budak. Karlo Veliki: Karolinzi i Hrvati. Split: MHAS, 2001.

Etnogeneza Hrvata. Ur. Neven Budak. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, Zavod za hrvatsku povijest FFZG, 1995.

Ivo Goldstein. Hrvati, hrvatske zemlje i Bizant. Zagreb: FF press, 2003.

Ivo Goldstein. Hrvatski rani srednji vijek. Zagreb: Novi liber, 1995.

Hrvoje Gračanin. Južna Panonija u kasnoj antici i ranom srednjovjekovlju: (od konca 4. do konca 11. stoljeća). Zagreb: Plejada, 2011.

Hrvatski povijesni atlas. Ur. Vlatka Dugački, Krešimir Regan. Zagreb, Leksikografski zavod Miroslav 6. Krleža, 2018. (poglavlja koja se odnose na rani srednji vijek) 

Izvori za hrvatsku povijest do 1526. Prir. Nada Klaić. Zagreb: Školska knjiga, 1972. (ili Zagreb: Fortuna, 2019)

Nada Klaić. Povijest Hrvata u ranom srednjem vijeku. Zagreb: Školska knjiga, 1975.

10. Povijest Hrvata: Prva knjiga: Srednji vijek. Ur. Franjo Šanjek. Zagreb: Školska knjiga, 2003.

Tomislav Raukar. Hrvatsko srednjovjekovlje: prostor ljudi, ideje. Zagreb, Školska knjiga, 1997.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguravanje kvalitete Sveučilišta.

Ostale informacije: