Rimski svijet

 

Naziv kolegija:
Rimski svijet
Šifra ISVU:
274362
Šifra MOZVAG:
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij)
1.g.
ljetni
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Đukić, Zlatko
0
0
0
Fremec, Ivan
0
0
45

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s temeljnim elementima i aspektima antičke rimske civilizacije. Kronološkim slijedom izložiti osnovne crte rimske povijesti, od početaka Rima i širenja Apeninskim poluotokom do razdoblja kasnoga Carstva, s posebnim osvrtom na interakcije Rima s hrvatskim povijesnim prostorom i indigenim zajednicama kako bi studenti oblikovali valjanu predodžbu o tijeku rimske povijesti.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:

  • kritički prosuditi antičke rimske literarne izvore
  • oblikovati narativ o razvoju rimskog državnog ustroja od kraljevstva do carstva
  • objasniti principe na kojima je počivalo širenje rimskog teritorija
  • prezentirati razvoj rimske vojske u razdoblju od kraljevstva do carstva
  • navesti uzroke i posljedice velikih ratnih sukoba u rimskoj povijesti
  • opisati interakciju Rima i indigenih zajednica na hrvatskom povijesnom prostoru
  • usporediti položaj pripadnika različitih marginalnih društvenih skupina (žene, djece, stranaca, robova) u rimskom društvu
  • navesti najvažnija znanstvena i tehnološka dostignuća antičkog Rima
  • vrednovati širenje rimskog načina života i latinskog jezika na područje tada poznatog svijeta
  • opisati širenje kršćanstva na području pod rimskom vlašću.

Sadržaj predmeta:

Kolegij pruža pregled osnovnih karakteristika rimske civilizacije: periodizacija, geografsko rasprostiranje, kronologija. Pregled najvažnijih izvora za rimsku povijest. Geografske i klimatološke karakteristike Apeninskog poluotoka. Osnovna kronologija: kraljevstvo, republika, carstvo. Kratak pregled prapovijesnih zbivanja na Apeninskom poluotoku, geografska raspodjela indigenog stanovništva. Legende o osnivanju Rima. Rim u doba kraljevstva, politički i društveni ustroj, institucije kraljevskog Rima, religija. Rana republika, politički i društveni ustroj i institucije. Širenje rimske vlasti na Apeninskom poluotoku, ratovi s Etruščanima, Galima, Italicima, Samnićanima i Grcima. Poseban osvrt na rimski modus operandi širenja teritorija. Teritorijalna organizacija: kolonije, municipiji, latinske kolonije, savezi. Doba punskih ratova. Makedonski i ilirski ratovi. Promatra se kontinuirana interakcija Rima s hrvatskim povijesnim prostorom u razdoblju od 3. st. pr. Kr. do pada Carstva. Braća Grakho i njihovo doba. Gaj Marije i Sula. Pregled razvoja rimske vojske od kraljevstva do kasnoga carstva. Robovski ustanci. Prvi i drugi trijumvirat. Kraj republike i početak carstva. August i principat. Politički i društveni ustroj za vrijeme carstva. Carevi julijsko-klaudijevske dinastije. Književnost i filozofija. Carstvo u doba Flavijevaca, Antonina i Severa. Život u provincijama, društvo i kultura. Provale barbara. Kriza trećeg stoljeća. Dioklecijan i reforme. Pregled razvoja i širenja kršćanstva. Konstantin Veliki i njegovi nasljednici. Teodozije i podjela Carstva. Razlozi pada Zapadnog Rimskog Carstva.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, multimedija i mreža, mentorski rad, samostalni zadatci, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, slobodni razgovor, rasprava slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu kritički prosuditi antičke rimske literarne izvore aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, heuristički razgovor slušanje, razgovor oblikovati narativ o razvoju rimskog državnog ustroja od kraljevstva do carstva aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, heuristički razgovor slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu objasniti principe na kojima je počivalo širenje rimskog teritorija aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, slobodni razgovor, vizualna metoda slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu prezentirati razvoj rimske vojske u razdoblju od kraljevstva do carstva aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, slobodni razgovor, rasprava slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu navesti uzroke i posljedice velikih ratnih sukoba u rimskoj povijesti aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, heuristički razgovor slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu opisati interakciju Rima i indigenih zajednica na hrvatskom povijesnom prostoru aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, slobodni razgovor, rasprava slušanje, razgovor usporediti položaj pripadnika različitih marginalnih društvenih skupina (žene, djece, stranaca, robova) u rimskom društvu aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, heuristički razgovor, vizualna metoda slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu navesti najvažnija znanstvena i tehnološka dostignuća antičkog Rima aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, slobodni razgovor slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu vrednovati širenje rimskog načina života i latinskog jezika na područje tada poznatog svijeta aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad
predavanje, heuristički razgovor slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu opisati širenje kršćanstva na području pod rimskom vlašću aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,5 0%
Kontinuirana provjera znanja 1,5 0%
Pismeni ispit 1,5 0%
Pohađanje nastave 1,125 0%
Seminarski rad 0,875 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni je ispit ocjena iz pismenog ispita, koji se može položiti i putem dvaju kolokvija. Studenti iz svakoga pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

Primjer izračunavanja ocjene:

Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazan ECTS skalom ocjenjivanja:

seminarski zadatak: 25 %

kolokviji / pismeni ispit: 75 %

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

OBVEZE STUDENATA: Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (odnosno biti nazočni na najmanje 70 % nastavnih sati), aktivno sudjelovati u raspravama na zadanu temu, pravovremeno izvršiti seminarski zadatak i u konačnici položiti ispit putem dvaju kolokvija ili pismenog ispita koji obuhvaća gradivo cijeloga kolegija.

 

 

Obavezna literatura:

Povijest 3, Helenizam i rimska republika, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)

Povijest 4, Rimsko Carstvo, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)

Povijest 5, Kasno Rimsko Carstvo i rani srednji vijek, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)

Petar Lisičar, Grci i Rimljani, Zagreb, 1971. (odabrana poglavlja)

Robert Matijašić, Povijest hrvatskih zemalja u antici do cara Dioklecijana, Zagreb, 2009. (odabrana poglavlja)

Robert Matijašić, Povijest hrvatskih zemalja u antici od Dioklecijana do Justinijana, Zagreb, 2012. (odabrana poglavlja)

Veljko Gortan, Pregled rimskih državnih starina, Zagreb, 2011.

Dopunska literatura:

Maja Matasović, Rimska svakodnevica: život i vjerovanja u antičkom Rimu, Zagreb, 2022.

Jerome Carcopino, Rim u razdoblju najvišeg uspona carstva, Zagreb, 1981.

Danijel Džino, Alka Domić Kunić, Rimski ratovi u Iliriku – povijesni antinarativ, Zagreb, 2013.

Mary Beard, SPQR – Povijest starog Rima, Zagreb, 2018.

Mate Suić, Antički grad na istočnom Jadranu, Zagreb, 2003.

Edward Gibbon, Opadanje i propast Rimskog Carstva, Beograd, 2007.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Jedinstvena sveučilišna studentska anketa, praćenje rezultata ispita za svaku generacijsku skupinu, povratna informacija studenata o obujmu i realizaciji programa ispunjavanjem anonimne ankete nakon završetka kolegija.

Ostale informacije: