Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POVIJEST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Đukić, Zlatko | 0 |
0 |
0 |
|
Fremec, Ivan | 0 |
0 |
45 |
Upoznati studente s temeljnim elementima i aspektima antičke rimske civilizacije. Kronološkim slijedom izložiti osnovne crte rimske povijesti, od početaka Rima i širenja Apeninskim poluotokom do razdoblja kasnoga Carstva, s posebnim osvrtom na interakcije Rima s hrvatskim povijesnim prostorom i indigenim zajednicama kako bi studenti oblikovali valjanu predodžbu o tijeku rimske povijesti.
Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:
Kolegij pruža pregled osnovnih karakteristika rimske civilizacije: periodizacija, geografsko rasprostiranje, kronologija. Pregled najvažnijih izvora za rimsku povijest. Geografske i klimatološke karakteristike Apeninskog poluotoka. Osnovna kronologija: kraljevstvo, republika, carstvo. Kratak pregled prapovijesnih zbivanja na Apeninskom poluotoku, geografska raspodjela indigenog stanovništva. Legende o osnivanju Rima. Rim u doba kraljevstva, politički i društveni ustroj, institucije kraljevskog Rima, religija. Rana republika, politički i društveni ustroj i institucije. Širenje rimske vlasti na Apeninskom poluotoku, ratovi s Etruščanima, Galima, Italicima, Samnićanima i Grcima. Poseban osvrt na rimski modus operandi širenja teritorija. Teritorijalna organizacija: kolonije, municipiji, latinske kolonije, savezi. Doba punskih ratova. Makedonski i ilirski ratovi. Promatra se kontinuirana interakcija Rima s hrvatskim povijesnim prostorom u razdoblju od 3. st. pr. Kr. do pada Carstva. Braća Grakho i njihovo doba. Gaj Marije i Sula. Pregled razvoja rimske vojske od kraljevstva do kasnoga carstva. Robovski ustanci. Prvi i drugi trijumvirat. Kraj republike i početak carstva. August i principat. Politički i društveni ustroj za vrijeme carstva. Carevi julijsko-klaudijevske dinastije. Književnost i filozofija. Carstvo u doba Flavijevaca, Antonina i Severa. Život u provincijama, društvo i kultura. Provale barbara. Kriza trećeg stoljeća. Dioklecijan i reforme. Pregled razvoja i širenja kršćanstva. Konstantin Veliki i njegovi nasljednici. Teodozije i podjela Carstva. Razlozi pada Zapadnog Rimskog Carstva.
predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, multimedija i mreža, mentorski rad, samostalni zadatci, ostalo
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4. Metoda procjene |
predavanje, slobodni razgovor, rasprava | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | kritički prosuditi antičke rimske literarne izvore | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, heuristički razgovor | slušanje, razgovor | oblikovati narativ o razvoju rimskog državnog ustroja od kraljevstva do carstva | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, heuristički razgovor | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | objasniti principe na kojima je počivalo širenje rimskog teritorija | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, slobodni razgovor, vizualna metoda | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | prezentirati razvoj rimske vojske u razdoblju od kraljevstva do carstva | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, slobodni razgovor, rasprava | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | navesti uzroke i posljedice velikih ratnih sukoba u rimskoj povijesti | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, heuristički razgovor | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | opisati interakciju Rima i indigenih zajednica na hrvatskom povijesnom prostoru | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, slobodni razgovor, rasprava | slušanje, razgovor | usporediti položaj pripadnika različitih marginalnih društvenih skupina (žene, djece, stranaca, robova) u rimskom društvu | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, heuristički razgovor, vizualna metoda | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | navesti najvažnija znanstvena i tehnološka dostignuća antičkog Rima | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, slobodni razgovor | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | vrednovati širenje rimskog načina života i latinskog jezika na područje tada poznatog svijeta | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
predavanje, heuristički razgovor | slušanje, razgovor, metoda čitanja i rada na tekstu | opisati širenje kršćanstva na području pod rimskom vlašću | aktivnost na nastavi, pismena provjera znanja, seminarski rad |
Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,5 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 1,5 | 0% |
Pismeni ispit | 1,5 | 0% |
Pohađanje nastave | 1,125 | 0% |
Seminarski rad | 0,875 | 0% |
Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni je ispit ocjena iz pismenog ispita, koji se može položiti i putem dvaju kolokvija. Studenti iz svakoga pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.
Udio pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazan ECTS skalom ocjenjivanja:
seminarski zadatak: 25 %
kolokviji / pismeni ispit: 75 %
OBVEZE STUDENATA: Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (odnosno biti nazočni na najmanje 70 % nastavnih sati), aktivno sudjelovati u raspravama na zadanu temu, pravovremeno izvršiti seminarski zadatak i u konačnici položiti ispit putem dvaju kolokvija ili pismenog ispita koji obuhvaća gradivo cijeloga kolegija.
Povijest 3, Helenizam i rimska republika, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)
Povijest 4, Rimsko Carstvo, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)
Povijest 5, Kasno Rimsko Carstvo i rani srednji vijek, (ur. E. Cravetto / I. Goldstein), Zagreb, 2007. (odabrana poglavlja)
Petar Lisičar, Grci i Rimljani, Zagreb, 1971. (odabrana poglavlja)
Robert Matijašić, Povijest hrvatskih zemalja u antici do cara Dioklecijana, Zagreb, 2009. (odabrana poglavlja)
Robert Matijašić, Povijest hrvatskih zemalja u antici od Dioklecijana do Justinijana, Zagreb, 2012. (odabrana poglavlja)
Veljko Gortan, Pregled rimskih državnih starina, Zagreb, 2011.
Maja Matasović, Rimska svakodnevica: život i vjerovanja u antičkom Rimu, Zagreb, 2022.
Jerome Carcopino, Rim u razdoblju najvišeg uspona carstva, Zagreb, 1981.
Danijel Džino, Alka Domić Kunić, Rimski ratovi u Iliriku – povijesni antinarativ, Zagreb, 2013.
Mary Beard, SPQR – Povijest starog Rima, Zagreb, 2018.
Mate Suić, Antički grad na istočnom Jadranu, Zagreb, 2003.
Edward Gibbon, Opadanje i propast Rimskog Carstva, Beograd, 2007.
Jedinstvena sveučilišna studentska anketa, praćenje rezultata ispita za svaku generacijsku skupinu, povratna informacija studenata o obujmu i realizaciji programa ispunjavanjem anonimne ankete nakon završetka kolegija.