Građanski aktivizam

 

Naziv kolegija:
Građanski aktivizam
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Dagen, Tomislav
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Aktivizam građana veoma je važan u današnjim vremenima kada postoje izazovi koji neposredno predstavljaju prijetnju demokratskim vrijednostima, institucijama i procesima. U trenutku kada postoje potrebe i zahtjevi koji nisu zadovoljeni od strane vlasti ili drugih aktera, građanski aktivizam je mogućnost i resurs za djelovanje i utjecaj na javne politike i prakse. Stoga je cilj kolegija dati studentima okvir i osnovna znanja vezana uz građanski angažman kao legitimnim sredstvom zaštite demokratskih vrijednosti i podizanja svijesti građana o njihovoj ulozi u demokratskim procesima i kreiranju javnih politika i procesa jer tamo gdje postoji snažna građanska kultura političkog angažmana i sudjelovanja vjerojatnije je da će zemlje imati učinkovito pružanje usluga, smanjenu korupciju te brži i pravedniji gospodarski rast.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • objasniti ulogu građanina pojedinca i skupine ljudi kao pokretačima demokratskih promjena
  • prepoznati temeljne pojmove ustavnih odredbi, zakonskih i drugih propisa vezanih uz očuvanje demokratskih vrijednosti i ostvarivanja prava na građanski aktivizam
  • argumentirano raspravljati i prepoznati indikatore suvremenih ugroza demokratskih vrijednosti, a koji su povod za građanski aktivizam
  • prepoznati ulogu i značenje (prava i obveze) svih aktera u razvoju demokratskih vrijednosti kao čimbenicima razvoja države i društva u cjelini
  • identificirati i podići svijest o zalaganju za razvoj mehanizama koji štite temeljne demokratske vrijednosti i prava na građanski aktivizam

Sadržaj predmeta:

  • Uvodno o pojmovima građanstvo, aktivizam, građanski aktivizam
  • Prijetnje demokratskim vrijednostima i povod za građanski aktivizam
  • Suvremeni građanski aktivizam
  • Demokratski deficit vs ljudska prava
  • Demokracija i građanski aktivizam
  • Odrednice građanskog aktivizma (naobrazba, prihodi, religioznost, politička orijentacija, geografsko podneblje)
  • Mehanizmi građanskog aktivizma (peticija, referendum, okupljanja, protesti, građanski neposluh, zagovaračke inicijative prema vlasti i prema društvu)
  • Građanski aktivizam i utjecaj na javne politike

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanje
Seminar
Predavanje, rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova objasniti ulogu građanina pojedinca i skupine ljudi kao pokretačima demokratskih promjena Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Pisani ispit
Predavanje
Seminar
Predavanje prepoznati temeljne pojmove ustavnih odredbi, zakonskih i drugih propisa vezanih uz očuvanje demokratskih vrijednosti i ostvarivanja prava na građanski aktivizam Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Pisani ispit
Predavanje
Seminar
Predavanje, istraživanje, sistematizacija i analiza podataka, izrada seminarskog zadatka argumentirano raspravljati i prepoznati indikatore suvremenih ugroza demokratskih vrijednosti, a koji su povod za građanski aktivizam
 
Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Pismeni ispit
Predavanje
Seminar
Predavanje, analitičko iznošenje istraživanja, seminari prepoznati ulogu i značenje (prava i obveze) svih aktera u razvoju demokratskih vrijednosti kao čimbenicima razvoja države i društva u cjelini
 
Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Predavanje
Seminar
Rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova identificirati i podići svijest o zalaganju za razvoj mehanizama koji štite temeljne demokratske vrijednosti i prava na građanski aktivizam Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Pismeni ispit 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Seminarski rad 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihovoga rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Ukupan zbroj bodova na svim aktivnostima kreće se od 0 do 100. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije (50% bodova koje donosi pojedini element ocjene) s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

Primjer izračunavanja ocjene:

Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:

Pohađanje i sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)

Pismeni ispit 60% (60 bodova)

Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)

 

Bodovna ljestvica:

0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);

50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);

63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);

75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);

87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

OBVEZE STUDENATA: Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (do 30% nastavnih sati izostanka), sudjelovati u radu na satu. Redovito pohađanje nastave vrednuje se na temelju evidencija o sudjelovanju studenata na nastavi. Studenti su dužni i izraditi izložiti seminarski rad kojim će demonstrirati razumijevanje usvojenog sadržaja. Ispit.

 

 

Obavezna literatura:

Šalaj, Berto; Civilno društvo i demokracija: što bi Tocqueville i Putnam vidjeli u Hrvatskoj?, Anali Hrvatskog politološkog društva, 2011., str. 49.-71.

Bežovan, Gojko i Matančević, Jelena; Civilno društvo i pozitivne promjene, Školska knjiga, Zagreb, 2017.

Bežovan, Gojko i Zrinščak ,Hrvoje; Civilno društvo u Hrvatskoj, Jesenski i Turk: Hrvatsko sociološko društvo, Zagreb, 2007.

Tarrow, Sidney; Power in movement: social movements and contentious politics,  Cambridge University Press, 1998

Prezentacija predavanja

Dopunska literatura:

Nakić, Marija,  Šošić, Dajana i Diklić, Jelena; Uloga društvenih mreža na građanski aktivizam i razvoj civilnog društva.

Bežovan, Gojko; Civilno društvo, Zagreb, Nakladni zavod Globus, 2005.

Vujčić, Vladimir; Političke obveze građana u demokraciji i političko obrazovanje, Politička misao, Vol. XLIV, (2007.), br. 4, str. 17–34.

Franc, Renata, Šakić, Vlado i Maričić, Jelena; Građanski aktivizam u Hrvatskoj, Društvena, istraživanja, Zagreb god. 16 (2007), br. 1-2 (87-88), str. 111-132.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Jedinstvena sveučilišna studentska anketa.

Ostale informacije: