Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
ENGLESKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g., 2.g., 3.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Milić, Goran | 15 |
0 |
15 |
Cilj je kolegija predstaviti studentima temeljne načine i domene prožetosti jezika "signalima" društveno-kulturnog odnosa prema "muškosti" i "ženskosti" te ukazati na načine kojima se pomoću tih "signala" može manipulirati.
Kolegijem se želi studente osposobiti i za identifikaciju vidova i tipova jezične uporabe u kojima se odražava utjecaj rodnih i spolnih razlika te nejednakost tretmana pripadnika dvaju spolova postignuta jezičnim sredstvima (na svim razinama analize jezične organizacije – od fonologije, morfologije, sintakse i semantike), uzimajući u obzir diskursne čimbenike.
Studente će se kroz samostalno uočavanje i bavljenje podacima iz stvarne jezične uporabe poticati na kritičko razmatranje obrađenih fenomena te analizu njihovih društvenih korijena i posljedica. Iako će naglasak biti na slučajevima iz varijeteta engleskoga jezika i pripadajućih (sup)kultura, studente se želi osposobiti za uočavanje sličnih fenomena u drugim jezicima i kulturama te ispitivanje dosega potencijalnih generalizacija i uzroka međujezičnih i međukulturnih varijacija glede tretiranja univerzalne kategorije kakva je spol.
Konačno, budući da su analize u ovome polju neizostavno vezane uz interdisciplinarne čimbenike, kolegij je usmjeren na isticanje prednosti primjene saznanja i metodololoških postavki iz drugih znanstvenih disciplina (sociologije, psihologije, antropologije itd.) pri prepoznavanju i analizi uzroka i posljedica jezičnih fenomena.
Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:
Kolegij se, krećući od pitanja biološke i društvene uvjetovanosti kategorija spola i roda, bavi analizom odnosa između uporabe jezika i društveno-kulturnih stavova i očekivanja vezanih uz navedene kategorije.
Kratkim pregledom razvoja interesa za ova pitanja (smještanjem prije svega u okvir feminističkih studija), polazišna točka bit će uočavanje načina na koji se društveno uvjetovana nejednakost između spolova očituje u jeziku, što povlači pitanje seksizma u jeziku.
Nadalje, koncentrirat ćemo se i na analize žanrova predloženih kao karakterističnih za muškarce i žene, s posebnim naglaskom na karakteristike muškaraca i žena kao govornika i slušatelja (može li se, i u kojemu smislu, govoriti o 'jeziku muškaraca/žena'?), vidove pripadajućih komunikacijskih stilova (pitanja direktnosti i indirektnosti pri komunikaciji, uljudnost (engl. politeness), usmjerenost ka suradnji ili natjecanju, razlike u izboru i upravljanju temama u razgovoru (engl. topic management, turn-taking)), kao i na odraze i utjecaj tih čimbenika u odnosima u obitelji, instituciji braka te vezama i u odnosu na (sup)kulturnu pripadnost i društvene uloge. Konačno, predloženi vidovi sagledavaju se i kroz prizmu pitanja vezanih uz homoseksualnost, transrodnost i transseksualnost kao sve aktualnijih pojava u društvu i kulturi te izvora novih pravaca istraživanja.Analize i rasprave temeljit će se na primjerima stvarne uporabe iz niza reprezentativnih tipova
izvora, npr. muških/ženskih oglasa za sklapanje poznanstava, talk showova i tipova TV programa te časopisa usmjerenih muškoj ili ženskoj publici i sl., kao i na usporedbi s uporabama iz izvora tijekom povijesti. Navedeni i slični tipovi medija bit će polazište za samostalna istraživanja studenata, čiji će se rezultati kratko predstavljati na seminarima i služiti kao temelj za diskusije.
Eventualno prethodno znanje iz srodnih šire orijentiranih kolegija Analiza diskursa i Uvod u sociolingvistiku je korisno, no ne i isključivo neophodno, jer će se relevantni pojmovi ciljano uvesti te teorijski i metodološki specificirati kroz bavljenje temama za koje su bitni sa stajališta ovako suženog polja interesa.
predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci
Nastavna metoda | Aktivnost studenta | Ishod učenja | Metoda procjene |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
njihovim društvenim osnovama i posljedicama u varijetetima engleskoga jezika i pripadajućim (sup)kulturama |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Istraživanje, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Istraživanje | 1,25 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 1 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,75 | 0% |
Završna će ocjena biti rezultat prosjeka ocjena iz
Uzet će se u obzir redovitost pohađanja nastave i aktivnost na satu te uredno izvršavanje domaćih zadataka.
izbor članaka iz časopisa
Applied Linguistics 26.4: 482-502.
American Speech 69: 30-57.