Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni) | 1.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Bosančić, Boris | 15 |
0 |
0 |
|
Mićunović, Milijana | 0 |
0 |
15 |
Cilj je predmeta upoznati studente s osnovnim pojmovima, konceptima i primjenom umjetne inteligencije (u informacijskim i komunikacijskim sustavima). Poseban naglasak stavlja se na utjecaj umjetne inteligencije na društvo u cjelini. U okviru predmeta razmatra se utemeljenje ideje umjetne inteligencije s filozofskoga, matematičkoga, neuroznanstvenoga, psihološkoga, lingvističkoga i računalnog aspekta. Jedan od ciljeva predmeta je upoznati studente s povijesnim razvojem umjetne inteligencije kroz razvoj sustava temeljenih na znanju što uključuje pregled povijesnog razvoja programskih jezika na kojima su utemeljeni, tehnologija na kojima su izgrađeni i metoda koje se u njima primjenjuju. Na seminarskim raspravištima, uz filozofski i psihološki, razmatrat će se i društveni, ekonomski i geopolitički aspekti razvoja i primjene umjetne inteligencije, poput pitanja regulacije, transparentnosti, budućnosti poslova i tržišta rada te političkih podjela i društvenih polarizacija. Također, razmatrat će se etički aspekti razvoja i primjene umjetne inteligencije poput strateškog i odgovornog razvoja umjetne inteligencije, pitanja pristranosti i diskriminacije, algoritmizacije, datafikacije, i dr.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Biološka i umjetna inteligencija (UI). Utemeljenje umjetne inteligencije. Povijest umjetne inteligencije. Jaka i slaba umjetna inteligencija. Turingov test. Searlova Kineska soba. Sustavi temeljeni na znanju. Ekspertni sustavi. Programski jezici LISP i Prolog. Umjetna neuronska mreža. Inteligentni agenti. Predstavljanje znanja. Stjecanje znanja. Strojno učenje. Duboko učenje. Robotika i umjetna inteligencija. Primjena umjetne inteligencije. Strojno prevođenje. Prepoznavanje govora. Generativna UI. Filozofija umjetne inteligencije. Etika umjetne inteligencije. Sigurnost i ograničenja umjetne inteligencije. Prilike i prijetnje razvoja i primjene umjetne inteligencije. Strateški i odgovorni razvoj umjetne inteligencije. Umjetna inteligencija, industrija i tržište rada. Umjetna inteligencija i veliki podaci. Algoritmizacija. Pristranost i diskriminacija. Regulacija i transparentnost umjetne inteligencije. Trendovi i praktični primjeri razvoja i primjene umjetne inteligencije u društvu (gospodarstvo, industrija i poslovni sektor, politika, obrazovanje, medicina, urbano planiranje, i dr.).
predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
predavanja | slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama | - razlikovati biološku i umjetnu inteligenciju |
- pismeni test (40% ukupne ocjene, odnosno 80 ocjenskih bodova) -ocjena usmenog ispita (10% ukupne ocjene, odnosno 20 ocjenskih bodova) |
predavanja | slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama | - objasniti osnovne pojmove i koncepte umjetne inteligencije | - pismeni test (40% ukupne ocjene, odnosno 80 ocjenskih bodova) -ocjena usmenog ispita (10% ukupne ocjene, odnosno 20 ocjenskih bodova) |
predavanja | slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama | - ispričati povijest umjetne inteligencije | - pismeni test (40% ukupne ocjene, odnosno 80 ocjenskih bodova) -ocjena usmenog ispita (10% ukupne ocjene, odnosno 20 ocjenskih bodova) |
predavanja | slušanje predavanja i sudjelovanje u raspravama | - pratiti suvremene trendove i promjene u razvoju umjetne inteligencije | - pismeni test (40% ukupne ocjene, odnosno 80 ocjenskih bodova) -ocjena usmenog ispita (10% ukupne ocjene, odnosno 20 ocjenskih bodova) |
seminarska raspravišta | analiza literature, priprema seminarskog izlaganja, slušanje izlaganja, sustavno opažanje, sudjelovanje u raspravama | - objasniti društvene i etičke aspekte razvoja i primjene umjetne inteligencije | - pismeni test (35% ukupne ocjene, odnosno 70 ocjenskih bodova) - referat (usmeno izlaganje) (15% ukupne ocjene, odnosno 30 ocjenskih bodova) |
seminarska raspravišta | analiza literature, priprema seminarskog izlaganja, slušanje izlaganja, sustavno opažanje, sudjelovanje u raspravama | - procijeniti društveni utjecaj inteligentnih tehnologija i sustava | - pismeni test (35% ukupne ocjene, odnosno 70 ocjenskih bodova) - referat (usmeno izlaganje) (15% ukupne ocjene, odnosno 30 ocjenskih bodova) |
seminarska raspravišta | analiza literature, priprema seminarskog izlaganja, slušanje izlaganja, sustavno opažanje, sudjelovanje u raspravama | - informirano i odgovorno koristiti tehnologije umjetne inteligencije | - pismeni test (35% ukupne ocjene, odnosno 70 ocjenskih bodova) - referat (usmeno izlaganje) (15% ukupne ocjene, odnosno 30 ocjenskih bodova) |
Pisani ispit, Pohađanje nastave, Referat, Usmeni ispit
usmeno i pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pisani ispit | 1,5 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,75 | 0% |
Referat | 0,65 | 0% |
Usmeni ispit | 0,1 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzima se u obzir ocjena pismenog i završnog usmenog ispita (sadržaji i literatura obrađena na predavanju), seminarskog izlaganja (referata) i sudjelovanja u projekcijama i grupnim raspravama. Od toga 75% konačne ocjene čini ocjena pismenog ispita (150 ocjenskih bodova, od toga 80 bodova predavanja i 70 bodova seminarska raspravišta), 15% ocjena seminarskog izlaganja/referata (30 bodova) i 10% završnog usmenog ispita (20 ocjenskih bodova).
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti najviše 200 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti najmanje 110 ocjenskih bodova ili 55% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: izvrstan (5) – od 180 do 200 bodova, vrlo dobar (4) – od 160 do 179 bodova, dobar (3) – od 125 do 159 bodova; dovoljan (2) – od 110 do 124 boda; nedovoljan (1) – od 0 do 109 bodova.
Obveze studenata:
Redovito pohađati nastavu, održati seminarsko izlaganje na odabranu temu, položiti pismeni ispit, položiti završni usmeni ispit.
1. Russel, S.; Norvig, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. New York: Prentice Hall, 4th edition. 2021.
2. Tom Taulli: Artificial Intelligence Basics. A Non-Technical Introduction. [s.l.]: Apress 2019.
1. AITopics. An Official Publication of AAAI. URL: https://aitopics.org/
2. Chat GPT. Generative AI: An Introduction. 2023.
URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/02/generative-ai-explain-algorithms-work/
3. Coeckelbergh, M. AI ethics. [s.l.]: Mit Press, 2020.
4. Hawkins, J. On Intelligence. New York: Owl Books, 2004.
5. Russell, S. Kao čovjek. Zagreb: Planetopija, 2022.
Aktivnost studenata prati se i na seminarima tijekom izlaganja i sudjelovanja u grupnim raspravama na temu odabrane video projekcije. Nakon svakog izlaganja/projekcije slijedi grupna rasprava u kojoj se aktivno, kritički i konstruktivno nastoji analizirati problemski sadržaj. Na početku svakog predavanja daje se osvrt na nastavne sadržaje s prethodno održanog sata. Također, na kraju svakog predavanja slijedi osvrt na nastavne sadržaje s tog sata u obliku pitanja i odgovora.