Hormoni i ponašanje

 

Naziv kolegija:
Hormoni i ponašanje
Šifra ISVU:
240899
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
PSIHOLOGIJA - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij)
3.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Pavela Banai, Irena
15
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj predmeta je razumijevanje interakcije endokrinog i živčanog sustava, te prirode odnosa hormona i različitih aspekata ponašanja. Studenti će steći temeljna znanja o učincima pojedinih hormona u domeni reproduktivnog i roditeljskog ponašanja, privrženosti, kognitivnih procesa te agresivnih reakcija.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • objasniti dvosmjernu prirodu odnosa hormona i ponašanja
  • opisati i identificirati organizacijske i aktivirajuće učinke hormona na ponašanje
  • opisati ulogu hormona u različitim oblicima ponašanja muškaraca i žena
  • navesti i opisati tehnike mjerenja hormona u području endokrinologije ponašanja
  • kritički analizirati i interpretirati rezultate istraživanja u području endokrinologije ponašanja

Sadržaj predmeta:

Endokrinologija ponašanja: određenje područja i predmet proučavanja. Interakcija endokrinog i živčanog sustava. Vrste učinaka hormona. Hormoni i reproduktivna ponašanja muškaraca. Hormoni i reproduktivna ponašanja žena. Cirkulirajuće razine spolnih hormona i ponašanje i doživljavanje kod žena. Indirektne tehnike mjerenja razina spolnih hormona (demonstracije u računalnom programu Praat). Hormoni, privrženost i roditeljska ponašanja. Hormoni i agresivnost. Hormoni i kognitivni procesi.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanje, analiza znanstvenih i stručnih radova, grupna rasprava Slušanje izlaganja, analiza literature, dijaloška metoda Objasniti dvosmjernu prirodu odnosa hormona i ponašanja Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit
Predavanje, analiza znanstvenih i stručnih radova, grupna rasprava Slušanje izlaganja, analiza literature, dijaloška metoda Opisati i identificirati organizacijske i aktivirajuće učinke hormona na ponašanje Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit
Predavanje, analiza znanstvenih i stručnih radova, grupna rasprava Slušanje izlaganja, analiza literature, dijaloška metoda Opisati ulogu hormona u različitim oblicima ponašanja muškaraca i žena Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit
Predavanje, demonstracija rada u računalnim programima, analiza znanstvenih i stručnih radova, grupna rasprava Slušanje izlaganja, analiza literature, dijaloška metoda Navesti i opisati tehnike mjerenja hormona u području endokrinologije ponašanja Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit
Analiza znanstvenih i stručnih radova, grupna rasprava Slušanje izlaganja, analiza literature, dijaloška metoda Kritički analizirati i interpretirati rezultate istraživanja u području endokrinologije ponašanja Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Procjena kvalitete seminarskog rada

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Kako bi student ostvario pravo na potpis iz kolegija mora sudjelovati na minimalno 70% nastave te ostvariti pozitivnu ocjenu iz seminarskog rada. Kriteriji ocjenjivanja seminara uključuju jasnoću izlaganja/prezentacije, odgovore na postavljena pitanja nakon izlaganja, trajanje izlaganja te aktivnost za vrijeme rasprave o temi seminarskog rada.

 

Završni pismeni ispit sastoji se od niza zadataka koji sadržajno ravnomjerno pokrivaju cjelokupno nastavno gradivo. U pravilu se radi o zadacima višestrukog izbora, zadacima dopunjavanja i zadacima esejskog tipa.  Ocjena iz završnog pismenog ispita izvodi se iz postotka točno riješenih zadataka, i to na temelju sljedeće skale:

0-59% - nedovoljan (1)

60-69% - dovoljan (2)

70-79% - dobar (3)

80-89% - vrlo dobar (4)

90-100% - izvrstan (5)

Primjer izračunavanja ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz prezentacije seminarskog rada i ocjena iz završnog pismenog ispita: 20% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, a 80% konačne ocjene čini ocjena iz završnog pismenog ispita. 

 

Primjer oblikovanja konačne ocjene:

Student je ostvario ocjenu 4 iz seminarskog rada i ocjenu 5 iz završnog ispita. Konačna ocjena izračunava se prema formuli: (seminarski rad x 0.2) + (pismeni ispit x 0.8).

U našem primjeru taj bi izračun izgledao ovako:

(4 x 0.2) + (5 x 0.8) = 0.8 + 4 = 4.8 = 5.

Konačna ocjena u ovome bi slučaju bila izvrstan (5).

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obveze studenata: Od studenata se očekuje kontinuirano prisustvovanje nastavi (minimalno 70%) i aktivno sudjelovanje u zadacima tijekom izvođenja nastave te prezentiranje seminarskog rada.

 

 

Obavezna literatura:

Neave, N. (2008). Hormones and behaviour: A psychological approach. Cambridge University Press.

Pinel, J. P. J. (2002). Biološka psihologija. Naklada Slap.

Purves, D. i sur. (2016). Neuroznanost. Medicinska naklada.

Izvorni znanstveni radovi u području endokrinologije ponašanja

Dopunska literatura:

Guyton, A. C. i Hall, J. E. (2002). Fiziologija čovjeka i mehanizmi bolesti. Medicinska naklada.

Kalat, J. W. (2009). Biological Psychology. Cengage Learning.

Nelson, R. J. (2005). An Introduction to Behavioral Endocrinology. Sinauer Associates.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Ostale informacije: