Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lukić, Milica | 30 |
0 |
15 |
Uputiti studente u osnovne teorijske postavke semiotike – znanosti o znakovima i simbolima i gramatologije – opće teorije pisma.
Predstaviti studentima povijest i razvoj glagoljice, fonetskoga pisma koje je postalo u 9. stoljeću, a aktivno se koristilo na hrvatskom nacionalnom prostoru do 19. stoljeća.
Rasvijetliti postupke transformiranja i preosmišljavanja uloge glagoljice u suvremenim umjetnostima.
Ukazati na važnost interdiciplinarnoga pristupa u izučavanju glagoljskoga pisma.
Predstaviti najvažnije teorije o postanku i podrijetlu glagoljice i njihove predstavnike.
Raščlaniti tripartitivnu prirodu glagoljskih pismena i filozofsko-simbolični pristup njihovu tumačenju.
Ukazati studentima na važnost otvorenoga i kreativnoga samostalnog i timskog rada.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Glagoljsko se pismo promatra kao originalni sustav pismena koja je sastavio Konstantin-Ćiril u 9. stoljeću za staroslavenski jezik, tj. iz perspektive endogenih polazišta o postanku i podrijetlu glagoljice. U skladu s tim, u fokusu su promatranja vodeće teorije u okviru endogenih polazišta: finskoga slavista Georga Černohvostova koji se pokušao uživjeti u Konstantinov način razmišljanja (teorija usustavljena sredinom 20. st.); on sustav glagoljskih slova zasniva na trima temeljnim kršćanskim simbolima: križu (simbolu Isusa Krista, njegove muke, smrti i otkupljenja, kršćanstva općenito), krugu (simbolu vječnosti, Božje savršenosti), trokutu (istostranični trokut – simbol Sv. Trojstva i cjeline sastavljene od triju jednakih dijelova); bugarskoga slavista V. Jončeva koji je oko svakoga slova opisao kružnicu i predočio mrežu u koju se može upisati svako glagoljsko slovo. Tu mrežu čini opisana kružnica koju četiri dijametra dijele na osam jednakih dijelova, a svako je slovo samo neki dio predstavljenog modela i svaki takav dio može se poistovjetiti s kružnim isječcima. Jončevljevo razmišljanje postalo je polazištem za daljnja istraživanja koja također ulaze u fokus promatranja ovoga predmeta, posebice kada je riječ o hrvatskim filolozima i njihovim teorijama (Slavomir Sambunjak, Josipa Bratulić, Marice Čunčić) te likovnim umjetnicima (Frane Paro). Kako bi se osigurao odgovarajući kontekst proučavanja, endogena se polazišta odmjeravaju o (prvenstveno) egzogeno-endogena (autor glagoljice se ugledao u druga pisma, ali postoje i elementi glagoljične strukture koji se ponavljaju) najznačajniji predstavnici kojih su Thorvi Eckhardt i Josip Hamm, te u određenoj mjeri o egzogena polazišta (za svaki se glagoljični grafem traži uzor u nekom drugom grafijskom sustavu) predstavnici kojih su Isac Taylor, Vatroslav Jagić, V. Vondrak, R. Nahtigal i dr.
Tumačenju se glagoljskoga pismovnoga sustava, a preko glagoljskih slova koji su tripartitivni znakovi (lik, broj, ime), pristupa u okviru temeljnih postavki semiotičke znanosti. Razlažu se veze označenoga i označitelja, stupanj motiviranosti i proizvoljnosti izraza i sadržaja svakog glagoljskog slova. U tom se smislu prirodi glagoljskoga pisma pristupa i s pozicija filozofije i simbolike, ali i drugih znanosti (matematike, geometrije, antroplogije, književne, likovne, glazbene, filmske i drugih umjetnosti itd.)
Uspostavlja se odnos prema likovnome izričaju (matematičko-geometrijska kombinatorika) te filozofsko-teološkoj matrici na kojoj je usustavljeno glagoljsko pismo. Posebice se promatra simbolička vrijednost svakog pojedinog pismena pri čemu do izražaja dolazi odnos naziva slovâ i njihovih brojčanih vrijednosti raspoređenih u jedinice, desetice i stotice (simboličko-mistična analiza). Glagoljica se promatra i kao sredstvo/tema umjetničkoga izričaja (književnost, slikarstvo, kiparstvo itd.).
SYLLABUS:
1.P: Uvodno predstavljanje kolegija. Obveze studenata
S: Suvremeni hrvatski predstavnici endogenih teorija o postanku glagoljice
S: O vezama znanosti i duhovnosti, glagoljica kao stilem
3. P: Uvod u semiotiku.
S: Tripartacija paleografije i tripartitivnost glagoljskih pismena/znakova.
4. P: Endogene teorije o postanku i podrijetlu glagoljice. Najpoznatiji predstavnici. Prinosi Vasila i Olge Jončev tumačenju postanka glagoljice. Projektno polje, figurata modul, mandala, rozeta.
S: Roman AZ Jasne Horvat (metodički postupak - kviz Tko želi biti milijunaš)
5. P: Glagoljica kao "potonulo kulturno dobro". Prekodiranje glagoljičnoga pisma u umjetnički kod. Glagoljica u dijalogu s književnošću, slikarstvom, kiparstvom, (eksperimentalnim) filomom, plesom, arhitekturom i glazbom
S: Portretiranje znamenitih paleoslavista (Josip Hamm, Josip Bratulić, Stjepan Damjanović, Radoslav Katičić, Anica Nazor, Marica Čunčić, Marko Japundžić). Metodički postupak - "Tko sam" (igra asocijacija)
Javna izlaganja kolokvijalnih tema studenata
6. P: Glagoljsko pismo kao jezični znak
S: Glagoljica – tajna veza s astrologijom i numerologijom
7. P: Glagoljični grafemi kao sastavnice poruke koju odašilju: Ja koji znam slova govorim da je dobro živjeti na zemlji
S: Frane Paro, Četiri glasnika radosne vijesti Konstantina Filozofa (metodički postupak - debata)
8. P: Grčka filozofija u podtekstu glagoljskog pisma
S: Glagoljska slova kao brojevi - značenja i simblika
9. P: Kršćanska simbolika u glagoljskim slovima (tetramorfi – atributi četiriju evanđelista kao inspiracijsko prapočelo glagoljice)
S: Nova promišljanja o postanku glagoljice
10. P: Glagoljica i ćirilometodska baština u suvremenoj hrvatskoj književnosti
S: Lingovstilistička analiza na primjeru zbirke pjesama Slavka Jendrička Svečanost glagoljice
11. P: Interdisciplinarni način učenja i promidžba glagoljskog pisma danas
S: “Semiotički marketing” Konstantina Ćirila
12. P: Prekodiranje glagoljice u umjetnočki kod I
S: Glagoljica u likovnoj, glazbenoj i plesnoj umjetnosti
13. P: Prekodiranje glagoljice u umjetnočki kod II
S: Glagoljica i (ekperimentalni) film
14. P: Prekodiranje glagoljice u umjetnočki kod III
S: Glagoljica i dramska umjetnost, kazališna predstava
15. P: O induktivnom i deduktivnom pistupu tumačenju postanka i prirode glagoljskog pisma – sinteza
S: Glagoljsko pismo prema projektnom polju (figurate modul) I glagoljsko pismo prema simbolici slova imenske formule za Drugu Božansku Osobu – sinteza
predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci
2.1. Nastavna aktivnost | 2.2. Aktivnost studenta | 2.3. Ishod učenja | 2.4 Metoda procjene |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (analiza literature) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, opažanje i zaključivanje | razlikovati teorije o postanku i podrijetlu glagoljice i njihove temeljne predstavnike | usmeni ispit aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (analiza video-materijala, izlaganja) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, čitanje i analiza literature, rasprava, izlaganja | objasniti osnovne teorijske postavke semiotike |
aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe, rasprava) kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature, plan izrade projekta potaknut kreativnim zadatkom) seminari mulitmedija i mreža (prezentacija rezultata istraživanja) |
slušanje izlaganja, čitanje i analiza literature, postavljanje problema, izrada projekta, kolokvijalno izlaganje (prezentacija rezultata) | analizirati glagoljski pismovni sustav prema postavkama semiotike |
kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) istraživanje usmeni ispit |
seminari (rad na tekstu, analiziranje primjera) samostalni istraživački zadatak (istraživanje, prezentacija, rasprava) |
rad na tekstu, analiza slučaja / primjera, interpretacija rezultata, izlaganje, rasprava | prepoznati filozofsko-simbolične postavke u osnovi tripartitivnih glagoljskih znakova | kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe, rasprava) istraživanje usmeni ispit |
samostalni istraživački zadatak seminari (izlaganje, analiza slučaja, dijaloška metoda) |
izrada projekta istraživanja, analiza i prezentacija rezultata, dijaloška metoda | slijediti interdisciplinaran pristup u analizi glagoljskoga pisma (pismovna znanost – književna znanost – filozofija – teologija – likovnost – astrologija – matematika/geometrija – povijest – moda – glazbena umjetnost – filmska umjetnost i dr.) | kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) istraživanje aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe, razgovor) |
samostalni istraživački zadatak (istraživački projekt) seminar (izlaganje, prezentacija istraživanja: rezultati, izvori, svrha) |
suradnja, aktivno sudjelovanje, odgovorno izvršavanje obveza, samostalna uporaba literature | iskazati otvorenost i odgovornost u samostalnom i timskom radu | kontinuirano praćenje (kolokvijalno izlaganje) istraživanje aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) |
Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,2 | 0% |
Istraživanje | 0,8 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 0,8 | 0% |
Pohađanje nastave | 1,2 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz KP-a (kolokvijalno izlaganje: prezentacijski dio), ocjena iz aktivnosti u nastavi (zadaci izvedbe) i iz istraživanja (istraživački dio kolokvijalnog izlaganja): 40% konačne ocjene čini ocjena iz KP-a, 40% konačne ocjene čini ocjena iz istraživanja, a 20% konačne ocjene čini ocjena iz aktivnosti u nastavi.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Naslov
Broj primjeraka
Broj studenata
Milica Lukić, Vera Blažević Krezić, Nova vita glagolitici
5
15
Josip Bratulić, Leksikon hrvatske glagoljice
1
15
Frane Paro, Četiri glasnika radosne vijesti Konstantina filozofa
1
15
Josip Bratulić i drugi (ur.), Povijest hrvatskoga jezika – 1. Knjiga: Srednji vijek
1
15
Jasna Horvat, Az
2
15
Studentska anketa
Naslov
Broj primjeraka
Broj studenata
Milica Lukić, Vera Blažević Krezić, Nova vita glagolitici
5
15
Josip Bratulić, Leksikon hrvatske glagoljice
1
15
Frane Paro, Četiri glasnika radosne vijesti Konstantina filozofa
1
15
Josip Bratulić i drugi (ur.), Povijest hrvatskoga jezika – 1. Knjiga: Srednji vijek
1
15
Jasna Horvat, Az
2
15