Progoni vještica u srednjem i ranom novom vijeku

 

Naziv kolegija:
Progoni vještica u srednjem i ranom novom vijeku
Šifra ISVU:
228768
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer)
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Vlašić, Anđelko
30
0
0
Lovaš, Eldina
0
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s fenomenom progona vještica u Hrvatskoj i u svijetu tijekom srednjega i 
ranoga novog vijeka s naglaskom na komparativni pristup spomenutom fenomenu u 
Hrvatskoj i u drugim europskim zemljama 

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći: 
- utvrditi relevantne činjenice o progonima vještica u srednjem i ranom novom vijeku 
- usporediti obilježja progona vještica u Hrvatskoj s obilježjima progona u Europi i 
svijetu 
- kritički prosuđivati fenomen progona vještica 
- analizirati historiografski tekst 
- unaprijediti kvalitetu vlastitog pisanog diskursa 
- promicati načela tolerancije i ravnopravnosti spolova 
- kritizirati sve oblike diskriminacije kojima se narušavaju temeljna ljudska prava. 

Sadržaj predmeta:

Društvenopolitički kontekst početka progona vještica u kasnome srednjem vijeku, počeci 
progona vještica diljem Europe, razvoj sudstva s posebnim osvrtom na inkviziciju i istrage 
vještičarenja, obilježja sudskih postupaka za vještičarenje i kazne, progoni vještica u 
njemačkim i ugarskim zemljama, progoni vještica u Engleskoj, Francuskoj i drugim 
državama, suđenja vješticama u hrvatskim zemljama, etnološki i kulturnoantropološki 
aspekti progona vještica, prosvjedi protiv progona vještica, opadanje i prestanak progona 
vještica u Europi i svijetu, prestanak progona vještica u hrvatskim zemljama, prežici progona 
vještica. 

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu, samostalni zadatci, ostalo

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

 

2. 1. Nastavna aktivnost                  
                              
2. 2. Aktivnost studenta          
                 
2. 3. Ishod učenja                      2. 4. Metoda procjene      
                          
predavanje, heuristički 
razgovor, rasprava 
usmjereno slušanje,  
samostalna analiza 
literature, aktivno 
sudjelovanje u 
raspravi 
utvrditi relevantne 
činjenice o 
progonima vještica 
u srednjem i ranom 
novom vijeku 
kontinuirana 
provjera znanja, 
aktivnost na 
nastavi, seminarski rad
predavanje, 
seminarsko izlaganje, 
heuristički razgovor,  
rasprava 
usmjereno slušanje,  
usmeno izlaganje,  
aktivno sudjelovanje u raspravi
usporediti obilježja 
progona vještica u 
Hrvatskoj s 
obilježjima progona 
u Europi i svijetu 
aktivnost na 
nastavi, seminarski rad
predavanje, heuristički 
razgovor, rasprava 
usmjereno slušanje,  
samostalna analiza 
literature, aktivno 
sudjelovanje  u 
raspravi 
kritički prosuđivati 
fenomen progona 
vještica 
aktivnost na 
nastavi, seminarski rad
upućivanje studenata 
na samostalno 
proučavanje literature i 
izvora, rad na tekstu, 
rasprava 
samostalna analiza 
izvora i literature,  
aktivno sudjelovanje 
u raspravi 
analizirati 
historiografski tekst
aktivnost na 
nastavi, seminarski 
rad 
rad na tekstu, rasprava  aktivno sudjelovanje 
u raspravi 
unaprijediti 
kvalitetu vlastitog 
pisanog diskursa 
aktivnost na 
nastavi, seminarski 
rad 
predavanje, heuristički 
razgovor, rasprava 
usmjereno slušanje,  
usmeno izlaganje,  
aktivno sudjelovanje 
u raspravi 
promicati načela 
tolerancije i 
ravnopravnosti 
spolova 
aktivnost na 
nastavi, seminarski 
rad 
upućivanje studenata 
na samostalno 
proučavanje literature i 
izvora, rad na tekstu,  
rasprava 
samostalna analiza 
izvora i literature,  
aktivno sudjelovanje 
u raspravi
kritizirati sve oblike 
diskriminacije 
kojima se 
narušavaju temeljna 
ljudska prava
aktivnost na 
nastavi, pismeni 
ispit 

 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Esej, Pisani ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,2 10%
Esej 0,5 25%
Pisani ispit 1 50%
Pohađanje nastave 1,1 0%
Seminarski rad 0,2 15%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihova rada prema kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni ispit sastoji se od pisanog ispita. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (odnosno imati najviše 30 % nastavnih sati 
izostanaka), pripremiti za nastavni sat analizu zadanog teksta, aktivno sudjelovati u 
raspravama na zadanu temu i samostalno rješavati ispite i seminarske te druge zadatke. 

 

 

Obavezna literatura:

Vladimir Bayer, Ugovor s đavlom. Procesi protiv čarobnjaka u Evropi a napose u Hrvatskoj 
(Zagreb: Zora, 1969. / Informator, 1982.) (odabrana poglavlja) 
Deniver Vukelić, Magija na hrvatskome povijesnom prostoru (Zagreb: Školska knjiga, 
2021.) (odabrana poglavlja) 
Hrvoje Gračanin, „Vještičja posla na hrvatski način: vještičarenje i progoni vještica u 
hrvatskim krajevima u kasnom srednjovjekovlju i ranom novovjekovlju“, u Coprnički ceh, 
uredili Mladen Houška, Martina Findrik i Romana Mačković, 35–63 (Sveti Ivan Zelina: 
Muzej Sveti Ivan Zelina, 2017.) 

Dopunska literatura:

Ivan Krstitelj Tkalčić, „Parnice proti vješticam u Hrvatskoj“, Rad Jugoslavenske akademije

znanosti i umjetnosti. Razredi filologičko-historički i filosofičko-juridički 103 (1891): 83–116

Darren Oldridge, The Witchcraft Reader (London, New York: Routledge, 2002.)

Nikolina Klasić, „Orko, Macić i copernice: progoni vještica i praznovjerje u središnjoj

Hrvatskoj“, Lucius 12 (2013.), br. 18–19: 171–196

Hrvoje Petrić, „O praznovjerju i progonima 'vještica' u Koprivnici u 17. stoljeću“, Scientia

Podraviana 22 (2008.): 20–21

Heinrich Institoris i Jacob Sprenger, Malleus maleficarum. Malj koji ubija vještice (Zagreb:

Stari grad, 2006.) (odabrana poglavlja)

Robert Mandru, Opsednutost đavolom i vradžbine u XVII veku. Neobjavljeni tekstovi (Novi

Sad: Književna zajednica Novog Sada, 1988.)

Zoran Čiča, Vilenica i vilenjak. Sudbina jednog pretkršćanskog kulta u doba progona vještica

(Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku, 2002.)

Richard Olson, „Duhovi, vještice i znanost: zbog čega je razvoj znanosti poticao vjeru u

nadnaravno u Engleskoj 17. stoljeća?“ (prevela Morana Labura), Lucius 3 (2004.), br. 4–5:

313–323

Louise Jackson, „Vještice, supruge i majke: progoni čarobnjaštva i ispovijedi žena u

Engleskoj 17. stoljeća“ (preveli Sanja Šimić, Stipe Tutiš i Tonija Vladislavić), Lucius 3

(2004), br. 4–5: 325–343

Mirna Brkić Vučina, Noćno lice žene. Suvremena kazivanja o vilama, vješticama i morama

Hrvata u Bosni i Hercegovini (Zagreb; Sarajevo: Synopsis, 2013.)

Suzana Marjanić, „Astralna metla i levitacijski performansi vještičjega tijela“, Treća 4

(2002.), br. 1: 226–249

Luka Šešo, „Which woman is a witch? The stereotypic notions about witches in Croatian

traditional beliefs“, Studia ethnologica Croatica 24 (2012.): 195–207

Luka Šešo, Živjeti s nadnaravnim bićima. Vukodlaci, vile i vještice hrvatskih tradicijskih

vjerovanja (Zagreb: Naklada Jesenski i Turk, 2016.)

Kosana Jovanović i Julija Trstenjak, „Incantatrix, fattuccheira, višćica, čarobnica, vražarica,

čarnica: percepcija vještica u srednjemu i ranome novom vijeku“, Croatica Christiana

periodica 42 (2018.), br. 81: 55–80

Krešimir Kužić, „Djelovanje Francesca II. da Carrara, zvanog 'Novello', u Hrvatskoj“,

Zbornik Odsjeka za povijesne znanosti Zavoda za povijesne i društvene znanosti Hrvatske

akademije znanosti i umjetnosti 35 (2017.): 47–60

Ante Jureta, „Demonska bića u Zagori“, Ethnologica Dalmatica 24 (2017.): 43–57

Marija Šarović, Veštica. Kulturno-istorijski kontekst (Beograd: Institut za književnost i

umetnost, 2018.)

Deniver Vukelić, „Progoni vještica na zagrebačkom području“, Hrvatska revija 9 (2009.), br.

3: 88–92

Deniver Vukelić, „Utjecaj Katoličke crkve na svjetovne progone vještica u Zagrebu u ranom

novom vijeku“, Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 41 (2009.): 201–208

Nataša Polgar, „Vještica kao anti-majka: psihoanalitička interpretacija zapisnika sa suđenja“,

Narodna umjetnost 52 (2015.), br. 2: 215–239

Zdenko Balog, „Magda Logomer Herucina“, Cris 18 (2016.), br. 1: 119–132

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju 
utvrđuje Senat Sveučilišta. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s 
Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o ustroju i djelovanju sustava za osiguranje 
kvalitete Sveučilišta 

Ostale informacije: