Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 3.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Mikić Čolić, Ana | 15 |
0 |
15 |
Cilj je kolegija upoznati studente s neologizacijskim procesima u hrvatskome standardnom jeziku, odnosno s procesima proširivanja i obogaćivanja leksika koji podrazumijevaju formalnu neologizaciju, semantičku neologizaciju te jezično posuđivanje. Cilj je ukazati na specifične zakonitosti svakoga od neologizacijskih procesa kao i na jezične registre u kojima pojedini procesi dominiraju te osposobiti studente za kritičko mišljenje o suodnosu proširivanja leksika domaćim formalnim i semantičkim sastavnicama te posuđenim elementima.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Neologizmi; definicije, razlozi nastanka, vrste, neologizmi i purizam, procesi institucionalizacije i leksikalizacije, načini stvaranja. Neologizacijski procesi; formalna neologizacija, semantička neologizacija, jezično posuđivanje. Formalna neologizacija: usustavljivanje te proučavanje tvorbenih postupaka i jedinica s obzirom na normativnost uporabe, odnos domaćeg i posuđenog leksika, prodor nehrvatskih tvorbenih načina. Semantička neologizacija: određenje, odnos semantičkih i formalnih neologizama, uzroci semantičkih promjena, posljedice semantičkih promjena (polisemija), mehanizmi semantičkih promjena (metaforizacija i metonimizacija), smjerovi semantičkih promjena (specijalizacija i generalizacija), eufemizacija, eponimizacija, onimizacija. Jezično posuđivanje: razlozi i učinci posuđivanja, teorije jezičnoga posuđivanja, klasifikacija posuđenoga leksika.
predavanja, seminari i radionice
2.1. Nastavna aktivnost | 2.2. Aktivnost studenta | 2.3. Ishod učenja | 2.4. Metoda procjene |
predavanje | slušanje izlaganja | definirati osnovne neologizacijske procese | aktivnost u nastavi pismeni ispit |
predavanje seminarsko izlaganje |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature | razlikovati lekseme s obzirom na neologizacijski proces koji je aktiviran u njihovu nastanku | aktivnost u nastavi kolokvij |
predavanje seminarsko izlaganje |
slušanje izlaganja, analiza i čitanje literature | opisati modele širenja semantičkih promjena | aktivnost u nastavi |
seminarsko izlaganje | sustavno opažanje i zaključivanje, samostalna uporaba literature, izrada seminarskoga rada | analizirati mehanizme na temelju kojih se isti izraz pripisuje različitim značenjima | aktivnost u nastavi kolokvij |
predavanje | slušanje izlaganja, dijaloška metoda | razlikovati smjerove semantičkih promjena | pismeni ispit aktivnost u nastavi |
predavanje seminarsko izlaganje |
slušanje predavanja, samostalna uporaba literature, izrada seminarskoga rada | definirati teorije jezičnoga posuđivanja | pismeni ispit aktivnost u nastavi |
seminarsko izlaganje | sustavno opažanje i zaključivanje, samostalna uporaba literature | opisati razloge i učinke jezičnoga posuđivanja | aktivnost u nastavi pismeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,2 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 0,4 | 0% |
Pismeni ispit | 0,6 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,8 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz kolokvija i ocjena iz završnoga pisanog ispita: 20% ocjene čine ocjene iz kolokvija, a 80% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga pisanog ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala ocjenjivanja je sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Uspješnost se izvedbe kolegija prati suradnjom sa studentima na individualnim konzultacijama, uspoređivanjem i analiziranjem rezultata kolokvija te posebno seminarskoga rada.