Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
INFORMATOLOGIJA - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lakuš, Jelena | 30 |
0 |
0 |
|
Mićunović, Milijana | 0 |
0 |
30 |
Osnovni je cilj predmeta upoznati studente s povijesnim razvitkom pisma, knjige i knjižnica te razumijevanje njihova povijesnog razvoja. Očekuje se da studenti razumiju razloge pojave i razvoja pisma i pisaćih materijala od glinenih pločica do proizvodnje knjige u današnjem informacijskome dobu, da prepoznaju, izdvoje i tumače značajke povijesnih razdoblja sa stajališta razvoja pisane komunikacije i pojave informacijskih ustanova od vremena civilizacija Staroga svijeta do suvremenog informacijskog doba. Stečena znanja predstavljaju opći uvid u povijest knjige te predstavljaju osnovu za razumijevanje i tumačenje socio-kulturoloških obilježja komuniciranja pomoću pisma te proučavanje čitanja kao socijalnog fenomena, kako u povijesnom, tako i u suvremenom kontekstu, obuhvaćenim predmetima na višim godinama preddiplomskoga studija.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
U sklopu predmeta obrađuju se pitanja vezana uz pojavu i razvoj pisma i knjige te ustanova za prikupljanje, čuvanje, prijenos i uporabu zabilježena znanja, izdvajaju se i tumače najznačajnije faze u razvoju načina prenošenja znanja, poglavito razvoja pisma i širenja rukopisne knjige u obliku kodeksa u Zapadnoj Europi u ranom, razvijenom i kasnom srednjem vijeku. Studenti se upoznaju s vrednotama humanizma i renesanse sa stajališta promjena u oralnoj i pisanoj komunikaciji, kao i s procvatom i zrelosti tipografskog medija. Poseban se naglasak stavlja na interakciju društvenih promjena i izuma tiska. Objašnjava se pojava tiskarskoga stroja kao jednog od važnih pokretača razvoja tadašnjeg društva. Proučavaju se obrasci pisane i usmene komunikacije od 16. st. nadalje, utjecaj reformacije i sekularizacije na razvoj pisma, knjige i znanstvenog komuniciranja. Tumače se i pregledno izlažu najznačajnije pojave u razvoju pismenosti, znanosti i kulture u Hrvata, a poglavito infrastruktura pisanog komuniciranja. Tumači se pitanje autorstva kroz povijest, kao i važnost tiskara, knjižara i nakladnika kao neizostavnih dionika u procesu transmisije informacija i znanja. Predavanjem su obuhvaćene sljedeće nastavne jedinice: Što je povijest knjige?. Od usmene k pisanoj kulturi. Podloge za pisanje, pisaći pribor i oblici knjige kroz povijest. Svijet antike i razvoj pisma: sustav pisanja i pisma starog vijeka. Pisana kultura starog vijeka: knjižnice Starog istoka i grčko-rimskog svijeta. Srednjovjekovni svijet: samostani, skriptoriji, sveučilišta, srednjovjekovne knjižnice Hrvatska srednjovjekovna pisana baština. Gutenbergova revolucija, „crna“ umjetnost i temeljna obilježja razvoja tiska do 1500. godine. Početci hrvatskog tiskarstva: hrvatske latinske i glagoljske inkunabule, razvoj hrvatskog tiskarstva do kraja 18. stoljeća. Početci hrvatskog novinstva: hrvatsko novinstvo do 1900. godine. Autori i autorstvo. Infrastruktura knjižne kulture: tiskari, knjižari i nakladnici kao važni dionici u procesu transmisije informacija i znanja. Ilirske čitaonice. Čitaonice i čitaonički pokret u Hrvatskoj s kraja 19. i početka 20. st. Budućnost knjige: stari tekstovi-novi mediji, knjižnice bez polica za knjige.
predavanja, seminari i radionice
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, sustavno opažanje, seminarska prezentacija, rasprava, analiza literature | prepoznati i kritički vrednovati najreprezentativnija, kao i najrecentnija istraživanja, naslove i autore iz područja povijesti knjige i čitanja | aktivno sudjelovanje na seminarima i predavanjima, dva kolokvija/pismeni završni ispit/usmeni ispit, seminarski rad |
predavanje | slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature | analizirati povijesni razvitak kulture koja se zasniva na usmenom i pisanom komuniciranju | aktivno sudjelovanje na i predavanjima, dva kolokvija/pismeni završni ispit/usmeni ispit |
predavanje | slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature | opisati razloge pojave i razvoja pisma i pisaćih materijala od glinenih pločica do proizvodnje knjige u današnjem informacijskome dobu | aktivno sudjelovanje na i predavanjima, dva kolokvija/pismeni završni ispit/usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, sustavno opažanje, seminarska prezentacija, rasprava, analiza literature | razlikovati značajke povijesnih razdoblja sa stajališta razvoja pisane komunikacije i pojave informacijskih ustanova od vremena civilizacija Staroga svijeta do suvremenog informacijskog doba | aktivno sudjelovanje na seminarima i predavanjima, dva kolokvija/pismeni završni ispit/usmeni ispit, seminarski rad |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, sustavno opažanje, seminarska prezentacija, rasprava, analiza literature | analizirati i vrednovati infrastrukturu knjižne kulture u 19. i 20. stoljeću | aktivno sudjelovanje na seminarima i predavanjima, dva kolokvija/pismeni završni ispit/usmeni ispit, seminarski rad |
Pisani ispit, Seminarski rad, Usmeni ispit
usmeno i pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pisani ispit | 2 | 0% |
Seminarski rad | 2 | 0% |
Usmeni ispit | 1 | 0% |
U oblikovanju se konačne ocjene uzima u obzir ocjena pismenog ispita (dvaju kolokvija), seminarski rad i usmeni ispit. Skala ocjenjivanja je sljedeća: 110-125 ocjenskih bodova (55%-62%) = dovoljan (2), 126-159 ocjenskih bodova (63%-79%) = dobar (3), 160-179 ocjenskih bodova (80%-89%) = vrlo dobar (4), 180-200 ocjenskih bodova (90%-100%) = izvrstan (5).
Obveze studenata
Pohađanje nastave, pisani/usmeni ispit, seminarski rad i sudjelovanje u seminarskim raspravama.
Bilježe se podaci o prisustvovanju studenata nastavi. Prati se aktivnost studenata u seminarskoj nastavi. Kritička prosudba predanih seminarskih radova. Pismenim i usmenim ispitom provjerava se usvojenost sadržaja. Završna se kvaliteta provjerava studentskom anketom.