Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
SOCIOLOGIJA - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 3.g. |
ljetni |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Dremel, Anita | 0 |
0 |
0 |
|
Bujas, Ljiljana | 30 |
0 |
15 |
Uvođenje i upoznavanje s multidiscilinarnim područjem istraživanja međunarodnih migracija (demografija, historija, političke znanosti, socijalna psihologija, kulturalne studije); osnovni pojmovi, koncepti i teorije Sociologije migracija; tipovi migracija; važnost međunarodnih migracija u povijesti, modernom i suvremenom svijetu; migracije kao jedan od stupova zajedničke politike EU-a; integracija imigranata u društva primitka; scenariji budućnost migracija.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Interdisciplinarni studij migracija, u kojem je Sociologija migracija s vremenom stekla vodeću poziciju, sve do kraja 1980-ih bilo je jedno relativno benigno područje društvenih istraživanja, uvelike nepolitički usmjereno na socijalno-strukturalne, socijalno-ekonomske i demografske aspekte migracijskih tokova. Paralelno se, međutim, razvijao studij 'etničkih odnosa' i sa njim Sociologija etničkih odnosa, s osloncem na raniji studij i Sociologiju 'rasnih odnosa', u Europi začet u V. Britaniji.
Pojedine razvijene europske zemlje primitka imigranata pokušale su graditi vrlo različite 'imigracijske politike', polazeći ponajprije od svojih modela građanskog državljanstva (citizenship) odnosno nacionalnog identiteta. U literaturi se obično suprotstavljaju njemački (etnički) model nacionalne konstitucije, koji počiva na ius sanguinis, i francuski (republikanski), blizak američkom (civilnom) modelu izvedenom iz načela ius soli. Bez obzira, međutim, na početne divergirajuće imigracijske politike, društvene i osobito kulturalne posljedice (suvremenih) migracija pokazuju se za sve europske zemlje vrlo sličnima. Zbog toga, ali i procesa europskih integracija, dolazi (nužno) do konvergencije u politikama integracije novih etničko-kulturnih manjina i zajednica u Europi. Od 1990-ih etnički odnosi i imigracija, kulturna različitost i migracijski pritisci, postali su središnji problem europskih društava i Europske Unije u cjelini. Istodobno došlo je do konceptualnog povezivanja prije razdvojenih istraživačkih polja: migracija i etniciteta.
Zapravo su razmjeri i složenost suvremenih migracijskih kretanja bez premca u ljudskoj povijesti, a njihove političke, ekonomske i kulturne posljedice, nadilaze sva ranija očekivanja. Migracije se danas mogu razumjeti tek u širem kontekstu radikalne preobrazbe moderniteta. Stoga migracijsko-etničke studije postaju sve više interdisciplinarne kulturalne studije. Njihov istraživački interes smjera sve do razumijevanja same dinamike (post)moderne kulture, osobito upliva međunarodnih migracija na stvaranje novih oblika (višestrukih) identiteta, deteritorijalizaciju i hibridnost kulturnih (trans)formacija.
Ukratko, migracije su postale jedno od ključnih globalnih pitanja suvremenog svijeta. Zbog toga je generalni sekretar OUN-a Kofi Annan inicirao krajem 2003. ustanovljenje the Global Commission on International Migration, što su podržale brojne vlade. Tijelo je sastavljeno od 19 neovisnih povjerenika i dobilo je mandat da koncipira koherentan, sveobuhvatan i globalan odgovor na problem međunarodnih migracija. U listopadu 2005. Komisija je podnijela svoje prvo Izviješće u kome je predložila načela i preporuke za migracijske politike na nacionalnoj, regionalnoj i globalnoj razini. I u Hrvatskoj vladi se razmišlja o formiranju jedne agencije odnosno službe za praćenje i strateško promišljanje hrvatske migracijske politike u europskom i svjetskom kontekstu.
predavanja, seminari i radionice
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, analiza literature | analizirati suvremene međunarodne tokove i procese te položaj Hrvatske u njima | seminarski rad, kolokvij, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, analiza literature | koristiti konceptualni i teorijske aparate za kritičku analizu | seminarski rad, kolokvij, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, analiza literature | primijeniti stečena znanja iz područja migracija u državnim i civilnim agencijama i medijima | seminarski rad, kolokvij, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, analiza literature | razvijati migracijske strategije | seminarski rad, kolokvij, pismeni ispit, usmeni ispit |
predavanje, seminarsko izlaganje | slušanje izlaganja, analiza literature | upravljati migracijama | seminarski rad, kolokvij, pismeni ispit, usmeni ispit |
Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pismeni ispit | 2 | 60% |
Pohađanje nastave | 1,1 | 20% |
Seminarski rad | 0,9 | 20% |
Student/ica tijekom nastave izlaže jedan seminarski rad. Pohađanje nastave je uvjet za pristupanje pisanom ispitu. Konačna ocjena donosi se nakon predanog pisanog ispita u formi znanstvenog eseja.
nastava (20%) + seminar (20%) + pisani ispit (60%; ocjenjuju se formalni elementi eseja, konzistentnost u razradi ideje, upotreba znanstvene terminologije, teorijska i/ili konceptualna dosljednost te originalnost) = 100%.
seminarski rad
Studentska anketa