Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 2.g. |
ljetni |
izborni |
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij) | 2.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lukić, Milica | 15 |
0 |
15 |
Predstaviti studentima teorijske postavke tumačenja simbola kao jezičnih, uže pismovnih, činjenica koje su predmet istraživanja semiotike (i gramatologije). Ukazati na vrste znakova prema semiotici te na mjesto simbola u postojećoj klasifikaciji. Pružiti uvid u vrste simbola i mogućnost promjene njhova značenja (proširenja, sužavanja, zamjene u semantičkom polju pojedinog simbola) ovisno o kulturno-povijesnim okolnostima. Predstaviti temeljne srednjovjekovne simbole, posredovane ponajprije spomenicima hrvatskoga srednjovjekovlja (glagoljska sastavnica), a koji su odrazima praslavenske (i indoeuropske), bizantske i zapadno-latinske culture Rasvijeliti ulogu srednjovjekovnih činjenica, uzdignutih na razinu simbola, u devetnaestostoljetnim pokretima buđenja nacionalne svijesti i formiranja moderne nacije. Ukazati na mogućnost i oblike zlouporabe simbola.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Jezik simbola pretpismovna je činjenica, a prema definiciji pisma u užem smislu, pri čem se označuje odnos koji je stabilizirao jedinice govora (krajnje glasove) i materijalne/vizualne znakove (jedinice pisma). Ukoliko je glavni zadatak svakoga pisma prenijeti poruku, ono je u najširem smislu svaki vidljivi oblik (slika, znak, simbol) koji je u stanju poruku i prenijeti. Od praskozorja čovječanstva simboli su okarakterizirali mnoge kulture i narode zadržavajući ili preosmišljavajući svoja semantička polja pod istim izrazom. U okviru se ovoga kolegija simbolima pristupa kao jezičnim, uže pismovnim, činjenicama i analizira se njihova priroda i funkcionalnost primjenom temeljnih postavki semiotike (i gramatologije). Prema tradicionalnoj terminologiji Ferdinanda de Saussurea znak čine označitelj (riječ, pisana ili izgovorena), označeno (misaona slika u glavi pobuđena označiteljem) i referent (realan predmet u zbilji na koji upućuje znak, sastavljen od označitelja i označenog). Semiotiku napose zanima odnos označitelja i označenoga te način na koji su znakovi razvrstani u kodove. S obzirom na odnos označenoga i označitelja razlikujemo ikoničke, motivirane znakove i proizvoljne ili nemotivirane znakove. Simboli su proizvoljni ili nemotivirani znakovi. Svojstveni su isključivo ljudskoj komunikaciji. Simbol je osnovnom sastavnicom i svake kulture, a to odražava i odnos između simbola i značenja koje on prenosi – taj je odnos nevezan, nije strogo utvrđen. Naprotiv, ako za to postoje društvene, odnosno kulturne, pretpostavke, simbol može poprimiti sasvim novo ili više novih značenja u odnosu na ono koje je imao. On je, prema tome, svojstven isključivo čovjeku.
Predstavit će se temeljni srednjovjekovni simboli slavenskoga svijeta koji su odrazom ili očuvanih praslavenskih (a onda i praindoeuropskih – s pretpostavljenim značenjskim preosmišljavanjima) vrijednosnih obrazaca, ili bizantskoga kulturno-civilizacijskoga kruga (pritom se najviše misli na kršćanski Istok prije crkvenoga raskola) čijim su dionicima Sveta Braća, tvorci općeslavenskoga književnog jezika i pisma, ili zapadno-latinskoga kompleksa koji po crkvenom raskolu 1054. i razvoju glagoljske pismenosti isključivo na hrvatskom kulturnom tlu postaje dominantnom kulturološkom maticom. Simboli koji će se analizirati posredovani su ponajprije glagoljskim pismom (slovo kao geomterijski simbol, ime i broj), ali i liturgijskim i beletrističnim sadržajem hrvatskoglagoljskih spomenika te njihovim slikovnim bogatstvom (iluminacije, minijature).
Pokušat će se objasniti i povijesni razvitak raznorodnih globalnih simbola, kao i simbola hrvatskoga kulturnoga i nacionalnog identiteta danas, a koji svoje opravdanje pronalaze u duhu devetnaestostoljetne javne i znanstvene perspektive čiji je temeljni (ili krajnji) cilj konstruiranje moderne hrvatske nacije.
Budući da je riječ o jezičnim nacijama, paradigma se elastične stabilnosti okušala i u gradbi nacionalnoga konstrukta. Razgranata nadgradnja imala je smisla tek ako se dokaže i opravda povijesna, u hrvatskom slučaju srednjovjekovna, utemeljenost. U to se ime i s tim ciljem poseže se za prošlošću, povijesnim veličinama, tradicijom, posebice jezikom, kako bi se dokazala samosvojnost i različitost. Oblikovani je okvir motivirao i uzdizanje glagoljice, pismovne činjenice hrvatskoga srednjovjekovlja, do simbola kulturnoga i nacionalnoga identiteta.
Syllabus:
1.
P: Uvod u semiotiku i gramatologiju (predmet i zadatci istraživanja, pristupi i povijesni razvoj)
S: Što je znak, a što simbol? Može li se simbolima pristupiti kao jezičnim (pismovnim) činjenicama?
2.
P: Važnost interdisciplinarnoga pristupa: semiotika i filozofija, semiotika i teologija, semiotika i kulturologija, semiotika i multimediji, semiotika i popularna kultura, semiotika masovnih medija, semiotika i antropologija
S: Semiotika i psihologija, semiotika i sociologija, semiotika i folklor, semiotika i matematika, semiotiku i povijest
3.
P: Čovjek srednjega vijeka
S: Srednjovjekovno poimanje strukture vremena
4.
P: O slovoslovlju
S: Slovo/slovo i »najstarije slavensko filozofsko nazivlje«
5.
P: Nomen est omen
S: Ime jezika, pisma, naroda. Imena azbučnih slova. Bizantski žanr azbučne molitve
6.
P: Mudrost i mudroslovlje u srednjem vijeku (bizantski okvir)
S: Konstantin Ćiril Filozof i njegova filozofska misao
7.
P: Filozofsko-simbolični ustroj glagoljskog pisma
S: Glagoljska slova kao tripartitivni znakovi: likovi (geometrijski simboli), imena i brojevi
8.
P: Glagoljsko pismo i simbolika brojeva
S: Tumačenje simbolike glagoljskih slova prema formuli božanskoga tetrakisa
9.
P: Simbolika (naglašeno biblijska) u liturgijskim i književnim sadržajima hrvatskoglagoljskih liturgijskih knjiga i zbornika
S: Anđeli. Atributi evanđelista: tetramorf. Proroci. Simboli (sve)znanja, duhovne i tjelesne ljepote, nade, pravde, ljubavi i sl. (na primjeru Novakova i Hrvojeva misala, te apokrifu o Josipu Preskrasnom iz Oxfordskoga zbornika)
10.
P: Ikonografija srednjovjekovnih zidnih slikarija (u glagoljskim crkvicama)
S: Simboli i srednjovjekovni istarski grafiti i natpisi
11.
P: Ikonografija minijatura u hrvatskoglagoljskim kodeksima
S: Minijature Hrvojeva misala na stilskom i ikonografskom planu
12.
P: Faunistički i florealni simboli hrvatskoglagoljskoga srednjovjekovlja
S: Lozica, grozd, cvjetni motivi, orao, konj, osal, lisica, ptica (roda, sova), bik, svinja...
13.
P: Simbolična vrijednost slova – usporedba piktografskih i ideografskih pisama, feničkog, grčkog alfabeta i glagoljičnog, ćiriličnog i latiničnog pisma
S: Slovo (i glas) a u povijesnom razvoju pisma (od semasiografije i subgrafemike do fonetskih pisama) – mijene označenoga i označitelja
14.
P: Filologija i historiografija u okviru devetnaestostoljetnoga pokreta konstruiranja moderne hrvatske nacije
S: Srednjovjekovlje – temeljno uporište u oblikovanju hrvatskoga nacionalnog i kulturnog identiteta
15.
P: Glagoljica – pismo kao simbol hrvatskoga kulturnoga i nacionalnog identiteta (opasnost pojednostavljenih stavova bez filološkoga uporišta)
S: Glagoljica i ćirilica – pitanja suvremenih nacionalnih prisvajanja i odricanja pisama među južnim Slavenima, odrazi u terminološkoj zbrci. Važnost heterogenih prinosa konstruiranju hrvatske kulture i nacije
16.
P: Zlouporaba drevnih simbola
S: Eksplikacija odabranih primjera globalnih simbola (zoomorfni simbol – zmija, brojevni simbol – 666, slikovni simbol – svastika itd.)
predavanja, seminari i radionice
Nastavna aktivnost | Aktivnost studenta | Ishod učenja | Metoda procjene |
predavanje samostalni zadaci (čitanje i analiza literature) seminari (provjera – istraživanje – pojmova i teorija) |
slušanje izlaganja, čitanje i analiza literature, sustavno opažanje | objasniti osnovne teorijske postavke znanstvenih disciplina semiotike i gramatologije | aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (analiza primjera, rasprava) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, čitanje i analiza primjera, sustavno opažanje i zaključlivanje, rasprava | analizirati simbole kao proizvoljne nemotivirane znakove jezika i pisma u širem smislu | aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) usmeni ispit |
predavanje seminari (rad na tekstu, traženje i analiziranje primjera) samostalni istraživački zadatak kolokvijalno izlaganje |
slušanje izlaganja, sustavno učenje po modelu, postavljanje i rješavanje problema, izlaganje i prezentacija rezultata | opisati temeljne srednjovjekovne simbole (slikovne, brojevne, zoomorfne, antropomorfne, biblijske itd.) | kontinuirana provjera (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) usmeni ispit |
seminari (traženje i analiziranje primjera, nastavni listići) samostalni istraživački zadatak kolokvijalno izlaganje |
rad u paru, sustavno opažanje i zaključivanje, istraživanje, izlaganje | prikazati vezu simbola s glagoljskom sastavnicom hrvatskoga srednjovjekovlja (glagoljsko pismo, liturgijski i beletristični kodeksi, glagoljski grafiti i natpisi itd.) | kontinuirana provjera (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera istraživanje pojmova i teorija, prikaz slučaja) |
slušanje izlaganja, postavljanje i rješavanje problema (analiza slučaja), opažanje | prepoznati mogućnosti uporabe i zloporabe simbola u kulturnim, književnim i jezičnim politikama | kontinuirana provjera (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) usmeni ispit |
seminari (pisani zadaci – nastavni listići, analiza video-materijala, kolokvijalno izlaganje) | analiza primjera (i uvježbavanje), sustavno opažanje i zaključivanje, izlaganje | sumirati (pars pro toto) ulogu medievistike u procesu oblikovanja modernih nacija | kontinuirana provjera (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe) usmeni ispit |
seminari i radionica (rad na tekstu, simulacija, diksusija; kolokvijalno izlaganje) | rad na tekstu, simulacija, analiza, diskusija, izlaganje | raspraviti o izazovima i opasnostima uporabe i zloporabe srednjovjekovnih simbola | kontinuirana provjera (kolokvijalno izlaganje) aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe, diskusija) usmeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pohađanje nastave, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,2 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 0,5 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,8 | 0% |
Usmeni ispit | 0,5 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz kontinuiranoga praćenja (ocjena iz kolokvijalnoga izlaganja, pismeni i usmenio dio), ocjena iz aktivnosti na satu i ocjena iz završnog usmenog ispita: 40% konačne ocjene čini ocjena iz KP-a (izlaganja i prezentacije, pismeni dio kolokvijalnoga izlaganja), 20% ocjene čini aktivnost na satu, a 40% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5)
Redovno pohađanje nastave i aktivnost na nastavi, kolokvijalno izlaganje, usmeni ispit.
Studentska anketa.