Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Blažević Krezić, Vera | 30 |
0 |
15 |
Pružiti studentima uvid u osnovni predmet istraživanja, zadatke i metode gramatologije, opće teorije pisma koja je zasnovana na poredbeno-tipološkim istraživanjima sredinom 20. stoljeća. Ukazati na temeljne istraživačke zadatke i metode paleografije i epigrafije. Informirati studente o povijesnom razvoju pisma u užem i širem smislu te o evolucijskim pismovnim stupnjevima, od subgrafemike i semsiografije preko silabarija do fonetskih pismama. Smjestiti azbučne pismovne tipove u opće podjele pismovnih sustava kroz povijest. Raščlaniti tropismenost i trojezičnost hrvatske srednjovjekovne culture (raznorodna terimologija, najvažniji spomenici, odnos jezik – pismo – žanr). Ukazati na pismovne tipove glagoljice (obla, uglata, formativna, poluustavna, kurzivna), hrvatske ćirilice (ustavna, kurzivna) i latinice. Osvijestiti značaj najstarijega razdoblja hrvatske književno-jezične povijesti za povijest hrvatskoga jezika i književnosti.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Početci pismenosti u Slavena. Glagoljica i ćirilica. Imena. Teorije o postanku glagoljice. Postanak ćirilice. Pitanje prvenstva. Transliteracija tekstova. Hrvatska ćirilica (bosanica) – postanak i uporaba u hrvatskim krajevima. Hrvatska latinična pismenost u 14. stoljeću.
Syllabus:
P: Uvodna razmatranja o pismu
S: Mala hrvatska latinična kultura i književnost u srednjem vijeku
P: Gramatologija, grafolingvistika, grafetika, grafematika
S: Primjeri najstarijih subgrafemičkih i semasiografskih pismovnih sustava
P: Obla glagoljica. Postanak, razvoj, ime, pitanje prvenstva i autorstva
S: Obla glagoljica na primjerima iz kanona staroslavenskih spisa (Zografsko evanđelje)
Gramatologija, grafolingvistika, grafetika, grafematika
P: Glagoljica na najstarijim hrvatskim epigrafskim spomenicima (od Plominskoga natpisa do Supetarskoga ulomka)
S: Transliteracija i transkripcija Bašćanske ploče. Pismovne, jezično-povijesne, kulturološke značajke Bašćanske ploče
P: Slavenska pisma prema svjetskim pismima
S: Razdoblje fragmenata, Bečki listići, Grškovićev odlomak apostola
P: Formativna glagoljica i razdoblje fragmenata. Ročki glagoljski abecedarij
S: Transliteracija i transkripcija spomenika koji bilježe prijelazni glagoljski tip pisma
P: Uglata glagoljica. Ustavna glagoljica. Hrvatska glagoljica. Zlatno doba hrvatskoga glagoljaštva
S: Transliteracija i transkripcija Hrvojeva misala. Pismovne osobitosti: četvreolinijski ustroj, m-tvrđava, latinsko m, poluglas u obliku štapića i apostrofa i dr.
P: Glagoljica – pismo, znak, slika, fenomen glagoljičnoga pisma u slavenskome svijetu i na hrvatskom nacionalnom prostoru
S: Transliteracija ulomaka iz Misala po zakonu rimskoga dvora, najstarije hrvatskoglagoljske inkunabule
P: Istočno i zapadno krilo hrvatskoga glagoljaštva – uočavanje pismovnih različitosti
S: Vježbanje kaligrafskoga pisanja glagoljice, prepisivanje odlomaka iz Drugoga novljanskog brevijara i Hrvojeva misala, preslikavanje inicijala i iluminacija
P: Glagoljica izvan liturgije – »na sudu« i u književnosti
S: Uočavanje pismovnih i jezičnih osobitosti na primjeru Pariške pjesmarice
P: Slavenski ćirilični grafijski sustavi s osobitim obzirom na hrvatsku ćirilicu, bosanicu, bosančicu
S: Transliteracija i transkripcija dubrovačkoga Libra od mnozijeh razloga
P: Poluustav i kurzivna glagoljica. Postanak, osobitosti duktusa, najvažniji spomenici
S: Kurzivna glagoljica, vježbanje pisanja i čitanja na primjeru pisma Nikole Šubića Zrinskoga iz 1554. godine koje je otisnuto »školskom« kurzivnom glagoljicom
P: Latinica na hrvatskom nacionalnom prostoru
S: Pismo Šibenske molitve
P: Deset – slovo i/ili broj (oprimjereno glagoljičnim pismom)
S: Hrvatska ćirilica na epigrafskim spomenicima (Humačka ploča), u književnosti (Berlinska Aleksandrida) i u diplomatsko-pravnim spisima (Povelja Kulina bana iz 1189. godine)
P: Sadržaj mlađih glagoljskih grafita na tlu Hrvatske
S. Sinteza gradiva uporabom metodičkih postupaka »Pazi, lopta« i »Ne zaboravi me«, izrađivanje umnih mapa i prezentacija uradaka
predavanja, seminari i radionice
2.1. Nastavna aktivnost | 2.2. Aktivnost studenta | 2.3. Ishod učenja | 2.4. Metoda procjene |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera – istraživanje – pojmova i teorija) |
slušanje izlaganja, čitanje i analiza literature | objasniti predmet istraživanja i metodologiju gramatologije | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera – istraživanje – pojmova i teorija, kritičko gledanje kratkih filmova) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, čitanje i analiza literature, analiza video-materijala, sustavno opažanje i zaključlivanje | kronološki organizirati pismovne sustave od subgrafemike i semasiografije do najvišeg stupnja fonetizacije pisma – alfabetskoga ili slovnoga pisma | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
predavanje seminari (prikaz i prepoznavanje spomenika, traženje i analiziranje primjera, izdvojiti prednosti i nedostatke – razgovor) |
slušanje izlaganja, sustavno opažanje i zaključivanje, učenje po modelu, razgovor | razlikovati predmet istraživanja i zadatke paleografije i epigrafije | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
seminari (rad na sekundarnoj literaturi, uspoređivanje pojmova i teorija, nastavni listići) | analiza literature, suradničko učenje, sustavno opažanje i zaključivanje, vježbanje, postavljanje i rješavanje problema (analiza slučaja), rasprava | opisati srednjovjekovnu sastavnicu hrvatske pismovne i jezične kulture | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, izlaganje, kolokvij) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) seminari (provjera istraživanje pojmova i teorija, prikaz slučaja) |
slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, opažanje i zaključivanje | usporediti tri pismovne i jezične sastavnice hrvatskoga srednjovjekovlja i žanrovsku organizaciju tekstova | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
seminari (rad na tekstu, pisani zadaci – nastavni listići, prepoznavanje spomenika) | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), sustavno opažanje i zaključivanje | analizirati reprezentativne spomenike sveslavenskoga i hrvatskoga srednjovjekovlja | kontinuirana provjera (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
seminari i samostalni zadaci (rad na tekstu, pisani zadaci – nastavni listići, rad u paru) | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), provjera zadataka (u paru) | izvoditi transliteraciju i transkripciju različitih tipova glagoljičnog, ćiriličnog i latiničnog pisma | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
seminari (postavljanje problemske situacije, simulacija, organizacija grupne rasprave) | simulacija, postavljanje i rješavanje problema (analiza slučaja), aktivno sudjelovanje u grupnoj raspravi | prosuditi o važnosti glagoljične i bosanične sastavnice hrvatske pismovne kulture i njihovu doprinosu u izgradnji hrvatskoga kulturnoga i nacionalnog identiteta | kontinuirano praćenje (zadaci izvedbe, kolokvij) usmeni ispit |
Kontinuirana provjera znanja, Pisani ispit, Pohađanje nastave
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Kontinuirana provjera znanja | 0,35 | 0% |
Pisani ispit | 0,5 | 0% |
Pohađanje nastave | 1,15 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene za studente na jednopredmetnom / dvopredmetnom studiju uzimaju se u obzir:
Primjer oblikovanja konačne ocjene:
Student je ostvario sljedeće ocjene kontinuiranoga praćenja i završnoga pismenoga ili usmenoga ispita: 5 + 4.
Konačna ocjena izračunava se prema formuli:
(kp x 0,4) + (zpi x 0,6).
Za dane ocjene konkretan je izračun:
(5 x 0,4) + (4 x 0,6) = 2 + 2,4 = 4,4 = 4
I. kolokvij (poznavanje transliteracije i transkripcije glagoljičnih, ćiriličnih i latiničnih spomenika), usmeni ispit.
Studenti su obvezni izvršavati pismene i usmene zadatke na seminarima. Tek kada su sve ispunili, mogu pristupiti pisanju završnoga pismenog ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Studenti su obvezni redovito pohađati predavanja i seminare (dopuštena najviše tri opravdana izostanka). Uz to, studenti su obvezni izvršiti obveze kontinuiranoga praćenja i provjeravanja znanja (ostvarivanje prava na nastavnikov potpis).
Studenti se vrednuju i ocjenjuju prema razrađenim kriterijima s kojima su prethodno upoznati i koji su im dostupni.
Prati se redovitost pohađanja nastave, rad na seminarima (istraživački i kreativan rad), angažiranost u raspravama (postavljanje i rješavanje problema), a svaki se od predviđenih zadataka vrednuje kao sastavni dio konačne ocjene. Uvažavaju se povratne informacije studenata pružene uvidom u rezultate studentske ankete.