Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lukić, Milica | 30 |
30 |
0 |
Nastavak opisa staroslavenske gramatike (morfologija, sintaksa, leksik). Upoznavanje s hrvatskocrkvenostaroslavenskim jezikom (opis fonološkoga, morfološkoga, sintaktičkoga i leksičkoga sustava), odnosno trima jezičnim tipovima hrvatskoga staroslavenskog jezika: hrvatskocrkvenoslavenski (hrvatska inačica – redakcija staro(crkveno)slavenskog jezika), hrvatski (čakavski, kajkavski, štokavski), hrvatsko-staro(crkveno)slavenski. Predstavljanje najvažnijih liturgijskih, pravnih i književnih spomenika hrvatskoga srednjovjekovlja (kao i pisama kojima su ostvareni: glagoljica, hrvatska ćirilica i latinica) – temelj za nadograđivanje (znanja iz povijesti hrvatskoga jezika i hrvatske srednjovjekovne književnosti). Uputiti studente u prostornu i vremensku rasprostranjenost glagoljične, ćirilične i latinične pismenosti hrvatskoga srednjovjekovlja (i kasnije), ali i u vremensku i prostornu zastupljenost triju srednjovjekovnih jezika: latinskoga, staroslavenskoga (potom hrvatskocrkvenoslavenskoga i hrvatsko-staroslavenskoga) i starohrvatskoga. Opisati i jasno uspostaviti veze između triju jezičnih tipova hrvatskoga staroslavenskog jezika i žanrovske usmjerenosti tekstova koji su njima ostvareni (liturgijski, beletristički, pravni). Upoznati studente s doprinosom (pismovne, jezične, književne) hrvatske srednjovjekovne ćirilometodske baštine u formiranju i njegovanju kulturnoga i nacionalnoga identiteta.
Nakon uspješno završenog predmeta studenti će moći:
predavanja, vježbe
2.1. Nastavna aktivnost | 2.2. Aktivnost studenta | 2.3. Ishod učenja | 2.4. Metoda procjene |
predavanje vježbe (traženje i analiziranje primjera, rad na tekstu) |
slušanje izlaganja, analiza primjera i uvježbavanje, rad na tekstu, ponavljanje, vježbanje | izvoditi cjelovitu jezičnu analizu staroslavenskoga teksta | aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe i zadaće) pismeni i usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) vježbe (provjera – istraživanje pojmova i teorija) |
slušanje izlaganja, proučavanje (analiza) literature i/ili bilježaka, samostalna uporaba literature | opisati fonološki, morfološki, sintaktički i leksički sustav hrvatskocrkvenoslavenskoga jezika | kontinuirano praćenje (pismena provjera –kolokvij) aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe, izlaganja i prezentacije) usmeni ispit |
predavanje samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) vježbe (izdvojiti prednosti i nedostatke, provjera – istraživanje – pojmova i teorija) |
slušanje izlaganja, proučavanje (analiza) literature i/ili bilježaka, sustavno opažanje i zaključivanje, samostalna uporaba literature | razlikovati tri jezična tipa hrvatskog staroslavenskog jezika | kontinuirano praćenje (pismena provjera –kolokvij) aktivnost studenata u nastavi (rasprava, esej) |
predavanje vježbe (pisani zadaci – nastavni listići, rasprava) |
slušanje izlaganja, vježbanje, ponavljanje, rasprava | povezati jezične tipove hrvatskoga staroslavenskog jezika i žanrovsku usmjerenost tekstova (liturgijski, beletristički, pravni) | kontinuirano praćenje (pismena provjera –kolokvij) aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe, izlaganja i prezentacije, rasprava) usmeni ispit |
predavanje vježbe (traženje i analiziranje primjera, rad na tekstu, nastavni listići, rješavanje problema) |
slušanje izlaganja, analiza primjera (i uvježbavanje), rad na tekstu, vježbanje, sustavno opažanje i rješavanje problema | objasniti srednjovjekovnu sastavnicu hrvatske (književno-jezične i pismovne) kulture (ćirilometodsko naslijeđe u hrvatskoj srednjovjekovnoj kulturi) | aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe izlaganje i prezentacije, pismeno izvješće) kontinuirano praćenje (pismena provjera –kolokvij) usmeni ispit |
vježbe (rad na tekstu, traženje i analiziranje primjera, rasprava) | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), vježbanje, rasprava | izvoditi transliteraciju i transkripciju staroslavenskih i hrvatskocrkvenoslavenskih glagoljičnih i ćiriličnih tekstova | pismeni ispit usmeni ispit aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe, izlaganja i prezentacije, rasprava) |
predavanje vježbe (rad na tekstu, pisani zadaci – nastavni listići) prepoznavanje spomenika) |
slušanje izlaganja, rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), sustavno opažanje i zaključivanje | analizirati reprezentativne spomenike hrvatskoga srednjovjekovlja prema razinama grafetičkoga opisa | aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe) pismeni ispit usmeni ispit |
samostalni zadaci (upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature) vježbe (e-učenje) |
proučavanje (analiza) literature, čitanje, analiza literature i uvježbavanje, e-učenje | samostalno pratiti znanstvenu i stručnu literaturu (raznovrsna literatura o književnojezičnoj kulturi hrvatskoga srednjovjekovlja – položaj i značaj glagoljične sastavnice, a potom i bosanične i latinične) | aktivnost studenata u nastavi (zadaci izvedbe, izlaganje i prezentacija, pismeno izvješće) usmeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Kontinuirana provjera znanja, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,5 | 0% |
Kontinuirana provjera znanja | 1 | 0% |
Pismeni ispit | 1 | 0% |
Pohađanje nastave | 1,5 | 0% |
Usmeni ispit | 1 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz kontinuiranoga praćenja (dva kolokvija: 1. hrvatsko glagoljaštvo – teorijski dio; 2. uglata glagoljica i hrvatska ćirilica – transliteracija i transkripcija), aktivnosti u nastavi, pismenoga i usmenoga dijela završnoga ispita: 15% konačne ocjene čini ocjena iz aktivnosti u nastavi, 25% konačne ocjene čini ocjena iz dvaju kolokvija, 30% konačne ocjene čini ocjena iz pismenoga dijela završnoga ispita, a 30% konačne ocjene čini ocjena iz usmenoga dijela završnoga ispita. Položeni su kolokviji uvjet za pristupanje pismenom i usmenom dijelu završnoga ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene na kolokvijima te minimalno 70 ocjenskih bodova ili 70% ocjene na završnom ispitu.
Skala je ocjenjivanja za kolokvije sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Skala je ocjenjivanja za završni ispit (pismeni i usmeni dio) sljedeća: 70%–78,9% = dovoljan (2), 79%–86,9% = dobar (3), 87%–93,9% = vrlo dobar (4), 94%–100% = izvrstan (5).
Studenti trebaju položiti dva kolokvija (1. hrvatsko glagoljaštvo – teorijski dio; 2. uglata glagoljica i hrvatska ćirilica – transliteracija i transkripcija).
Položeni su kolokviji uvjet za pristup pismenom i usmenom dijelu ispita (gramatički sustav staroslavenskoga jezika).
Redovito pohađati predavanja i vježbe (dopuštena najviše tri opravdana izostanka).
b) Prvi slavenski književni jezik i pismo
Josip Bratulić, Hrvatska glagoljica. Postanak, razvitak, značenje. Matica hrvatska, Zagreb 2022.
Uvid u rezultate studentske ankete