Dubrovačka Republika

 

Naziv kolegija:
Dubrovačka Republika
Šifra ISVU:
224217
Šifra MOZVAG:
ID01
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA POVIJEST

Studij
Godina
Semestar
Status
POVIJEST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer)
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Vlašić, Anđelko
30
0
0
Filipović, Sergej
0
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je predmeta Dubrovačka Republika u vrijeme humanizma i renesanse uputiti studente u povijesni tijek razvitka Dubrovnika od srednjovjekovne komune do uređene države – Republike. Upoznati ih s gospodarskim, vjerskim i kulturnim razvojem Dubrovačke Republike, te prikazati obilježja dubrovačke diplomacije. Približiti im živost svakodnevice u renesansnom Dubrovniku.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija student će moći:

  • razložiti povijesne procese Dubrovačke Republike u razdoblju humanizma i renesanse (XIV. i XV.st)
  • razjasniti važnost i osobitostDubrovačke Republike te gospodarske, političke, kulturološke i religijske prilike i procese toga razdoblja na području Dubrovačke Republike
  • objasniti odnose Dubrovačke Republike s Bosnom, Humom, Srbijom, Venecijom, te prekomorske veze s Europom i Istokom
  • vrednovati povijesne izvore i literaturu o tom razdoblju
  • usporediti pojedine povijesne pojave, procese i obilježja specifična za povijest Dubrovnika toga vremena

Sadržaj predmeta:

  • Političko uređenje, ustrojstvo vlasti i izbor službenika u Dubrovačkoj Republici
  • Diplomacija Dubrovačke Republike
  • Teritorijalno širenje Dubrovnika u XIV. i XV. stoljeću
  • Gospodarstvo Dubrovačke Republike
  • Trgovina Dubrovačke Republike
  • Obrt, bratovštine i obrtne korporacije
  • Stanovništvo Dubrovačke Republike
  • Znameniti Dubrovčani
  • Društvena zajednica (organizacija, funkcioniranje, migracije)
  • Crkvene prilike (biskupija, samostani i crkveni redovi)
  • Znanost, školstvo, graditeljstvo, umjetnost i kultura
  • Zdravstvo u Dubrovačkoj Republici
  • Blagdani: državni i crkveni
  • Svakodnevica u Dubrovačkoj Republici

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2.1. Nastavna metoda 2.2. Aktivnost studenta 2.3. Ishod učenja 2.4 Metoda procjene
predavanje, seminarsko izlaganje, grupna rasprava slušanje izlaganja, analiza literature, razložiti povijesne procese Dubrovačke Republike u razdoblju humanizma i renesanse (XIV. i XV.st) Aktivnost studenta u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, grupna rasprava, slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature, rasprava razjasniti važnost i osobitost  Dubrovačke Republike te gospodarske, političke, kulturološke i religijske prilike i procese toga razdoblja na području Dubrovačke Republike Aktivnost studenta u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje, seminarsko izlaganje, grupna rasprava slušanje izlaganja, sustavno opažanje analiza literature, rasprava objasniti odnose Dubrovačke Republike s Bosnom, Humom, Srbijom, Venecijom, te prekomorske veze s Europom i Istokom Aktivnost studenta u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza literature vrednovati povijesne izvore i literaturu o tom razdoblju Usmeni ispit
predavanje, grupna rasprava, seminarsko izlaganje slušanje izlaganja, sustavno opažanje, analiza literature usporediti pojedine povijesne pojave, procese i obilježja specifična za povijest Dubrovnika toga vremena Aktivnost studenata na nastavi, seminarski rad, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pisani ispit, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,25 10%
Pisani ispit 1,1 55%
Pohađanje nastave 1,1 0%
Seminarski rad 0,55 35%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihovoga rada prema kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Završni ispit sastoji se od pisanog ispita. Studenti iz svakoga pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

 

 

Obavezna literatura:

Foretić, Vinko, Povijest Dubrovnika do 1808., I. dio, Od osnutka do 1526. godine, Zagreb, 1980. (odabrana poglavlja)

Harris, Robin, Povijest Dubrovnika, Zagreb, Golden marketing, 2006. (odabrana poglavlja)

Janeković-Römer, Zdenka, Okvir slobode: dubrovačka vlastela između srednjovjekovlja i humanizma, Zagreb - Dubrovnik, 1999. (odabrana poglavlja)

Stulli, Bernard, Povijest Dubrovačke Republike, Dubrovnik - Zagreb, 1989. (odabrana poglavlja)

Vekarić, Nenad, Vlastela grada Dubrovnika, 1. Korijeni, struktura i razvoj dubrovačkog plemstva, Zagreb - Dubrovnik, 2011. (odabrana poglavlja)

Robin Harris, Povijest Dubrovnika, Zagreb, Golden marketing, 2006. / Školska knjiga, 2022. (odabrana poglavlja)

 

Dopunska literatura:

1. Vinko Foretić, Povijest Dubrovnika do 1808., I. dio, Od osnutka do 1526. godine, Zagreb, 1980.

2. Zdenka Janeković-Römer, Okvir slobode. Dubrovačka vlastela između srednjovjekovlja i humanizma, Zagreb – Dubrovnik, 1999.

3. Nenad Vekarić, Vlastela grada Dubrovnika, I. dio, Korijeni, struktura i razvoj dubrovačkog plemstva, Zagreb – Dubrovnik, 2011.

4. Lovro Kunčević, Mit o Dubrovniku. Diskursi o identitetu renesansnoga grada, Zavod za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku, Zagreb – Dubrovnik, 2015.

5. Lovro Kunčević i Gábor Kármán (ur.), The European Tributary States of the Ottoman Empire in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Brill, Leiden, Brill, 2013.

6. Stjepan Ćosić i Nenad Vekarić, „Raskol dubrovačkog patricijata“, Anali Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku 39, Dubrovnik, 2001., 305–379.

7. Bernard Stulli, Povijest Dubrovačke Republike, Dubrovnik – Zagreb, 1989.

8. Filip de Diversis, Opis slavnog grada Dubrovnika, Dom i svijet, Zagreb, 2004.

9. Zdenka Janeković-Römer, „Javni rituali u političkom diskursu humanističkog Dubrovnika“, Radovi 29, Zagreb, 1996., 68–86.

10. Zdenka Janeković-Römer, Višegradski ugovor. Temelj Dubrovačke Republike, Zagreb, 2003.

11. Zdenka Janeković-Römer, „Nasilje zakona: Gradska vlast i privatni život u kasnosrednjovjekovnom Dubrovniku“, Anali Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku 41, Dubrovnik, 2003., 9–44

12. Bogdan Krizman, O dubrovačkoj diplomaciji, Školska knjiga, Zagreb 1951.

13. Zrinka Pešorda Vardić, „Pučka vlastela: društvena struktura dubrovačke bratovštine sv. Antuna u kasnom srednjem vijeku“, Povijesni prilozi 26 (2007), br. 33, 215–237.

14. Bernard Stulli, Studije iz povijesti Dubrovnika, Zagreb, 2001.

15. Nenad Vekarić, Nevidljive pukotine: dubrovački vlasteoski klanovi, Zagreb – Dubrovnik, 2011.

16. Ivica Prlender, Crkva i država u srednjovjekovnom Dubrovniku, Filozofski fakultet u Zagrebu, Zagreb, 1998.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Prate se rezultati ispita i napisanih seminarskih radova za svaku generacijsku skupinu uz respektiranje mišljenja studenata o obimu i realizaciji programa, načinima realizacije te mogućnostima studenata da utječu na realizaciju. Provođenje anonimne ankete sa studentima po završetku kolegija, analiza uspješnosti studenata.

Ostale informacije: