Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
ENGLESKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (dvopredmetni studij) | 1.g., 2.g., 3.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Milić, Goran | 15 |
0 |
15 |
Osnovni je cilj ovoga kolegija upoznati studente s načinima i svrhama organizacije i funkcioniranja jezika u specifičnom tipu diskursa kao što je onaj medija masovne komunikacije.
Uzimajući u obzir sveprisutnost niza medija masovne komunikacije i uporabu jezika kao njegovog ključnog dijela, čiji su odrazi vidljivi na svim razinama jezičnog sustava i uporabe (fonetika, leksik, semantika, gramatičke konstrukcije, pragmatičke formule, govorni činovi), iznimno je važno razvijati svijest studenata o potencijalno značajnim društvenim značenjima i učincima izbora pojedinih jezičnih varijabli, odnosno posljedicama manipuliranja istima. Posebno se to nameće kao ključno u slučaju engleskoga jezika koji se kao lingua franca uvelike nametnuo i u svijetu medija i širenja informacija.
Cilj je kolegija, stoga, podučiti studente da prepoznaju te svjesno i samostalno (pre)ispituju ulogu jezične uporabe i njezinoga strukturiranja u medijima kao moćnim čimbenicima u političkoj, ekonomskoj, socijalnoj i kulturnoj dinamici društvene moći, odnosno izgrađivati u studenata svijest o ulozi jezika kao sredstva, ali i odraza društvenih procesa, u čemu različiti mediji svojom prirodom i svakodnevnim utjecajem te prisutnošću igraju ključnu ulogu.
U praktičnom smislu, cilj je ovoga predmeta ukazivanjem na navedene prakse i mogućnosti pridonijeti i razvoju komunikacijske kompetencije te medijske pismenosti studenata, odnosno njihove svijesti o načinima na koje zasebni mediji, od (uvjetno rečeno) tradicionalnijih kao što su tiskovine, radio i televizija, do hibridnih i novih medija i tehnologija masovne komunikacije kao što su Internet i mobilna telefonija, svojim temeljnim ustrojbenim značajkama te za njih specifičnom organizacijom i svrhom jezične uporabe utječu na ljudsko funkcioniranje i interakciju u svijetu.
Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći
U današnjem društvu, kao i kroz ljudsku povijest, mediji masovne komunikacije pokazali su se sveprisutnima kao društvene institucije koje funkcioniraju unutar određenih stega, pravila i domena djelovanja. Kao takvi, snažno utiču na oblikovanje masovnog potrošačkoga društva te često igraju važnu ulogu u svakodnevnom ljudskom životu.
Ovaj kolegij zato predstavlja i analizira načine na koje se značenje (u najširem smislu) stvara i prenosi različitim vrstama medija i njihovim produktima. Mediji tako sudjeluju u izgradnji stvarnosti, utječući na stavove i načine razmišljanja članova (sup)kultura i u bitnoj mjeri određujući što je važno, zanimljivo, poželjno, lijepo ili ružno, potrebno ili ispravno u nizu domena ljudskoga života.
Polazeći od triju međusobno isprepletenih domena promatranja prirode medija, reprezentacijske, interakcijske i kritičke, na kolegiju se studentima predstavljaju načini na koje se jezik kao ključni ustrojbeni čimbenik medija oblikuje i prilagođava potrebama, prirodi i svrhama zasebnih vrsta medija masovne komunikacije i njihova sadržaja podijeljenoga u tri glavne kategorije: vijesti, zabava i oglašavanje.
Izbor primjera za analizu vođen je takvom kategorizacijom. Analize i rasprave temeljit će se tako na primjerima iz (prvenstveno engleskih, ali i domaćih) tiskovina, žanrova vezanih uz zasebne medije, npr. članke i izvještaje u tiskovinama različitoga tipa, u informativnim emisijama, političke intervjue, ali i žanrove koji pokrivaju ostale gore navedene vrste medijskih sadržaja, npr. (radijske i TV) talk show-ove i kontakt emisije, zabavne emisije, jezik oglasa, reklama i programa za oglašavanje. Nadalje, specifičnosti jezičnih struktura i jedinica sa svih razina jezičnoga ustroja na kojima će se pokazati da djeluju (fonološke, sintaktičke, semantičke te pragmatičke), promatrat će se i u svjetlu razvoja Interneta i novih tehnologija (npr. mobilnih telefona) kao specifičnosti 21. stoljeća, u usporedbi s formama, ustrojem i prirodom ‘tradicionalnijih’ medija (tiskovine, TV, radio). Poseban naglasak bit će, dakle, stavljen na načine i svrhe ustrojavanja medijskih tekstova (u širokom smislu riječi), polazeći s jedne strane s interakcijskog gledišta – razmatranjem odnosa sadržaj-primatelj sadržaja (publika) – a s druge, kritičke, na načine postizanja odnosa moći i kontrole pri samom procesu. Glede potonjeg, naglasak će se teorijski i metodološki staviti i na prikladnost i potrebu usvajanja kritičkog diskursno-analitičkog pristupa (Critical Discourse Analysis) kao pristupa koji dobiva na važnosti u suvremenom bavljenju jezikom medija. U tu svrhu, na kolegiju će se oprimjeriti i prikazati razvoj interesa istraživača u ovome polju tijekom njegova razvoja.
Eventualno prethodno znanje iz srodnih šire orijentiranih kolegija Analiza diskursa i Metode analize diskursa je korisno, no ne i isključivo neophodno, jer će se relevantni pojmovi uvedeni s ciljem općenitijeg prikaza na tim kolegijima ciljano uvesti te teorijski i metodološki specificirati kroz bavljenje temama za koje su bitni sa stajališta ovako suženog polja interesa.
predavanja, seminari i radionice
NASTAVNA METODA | AKTIVNOST STUDENTA | ISHOD UČENJA | METODA PROCJENE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Portfolio
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,3 | 0% |
Pismeni ispit | 1 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,7 | 0% |
Portfolio | 1 | 0% |
Od studenata se zahtijeva vođenje portfolija sa samostalno prikupljenim primjerima tekstova preuzetih iz medija te analizom/blješkama vezanima uz primjere. Studenti su obvezni na kraju kolegija imati najmanje 15 unosa u portfolio, od kojih će smjernice za 7 zadati predavač u skladu s fokusom obrađenih tema, a ostatak trebaju prikupiti studenti vlastitim praćenjem medija. Ocjena iz na vrijeme predanoga portfolija zajedno s ocjenom iz završnoga ispita dat će konačnu ocjenu.
Redoviti dolazak i sudjelovanje u nastavi, izrada portfolija