Filozofija povijesti

 

Naziv kolegija:
Filozofija povijesti
Šifra ISVU:
134670
Šifra MOZVAG:
F705
ECTS:
2
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA FILOZOFIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
FILOZOFIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer)
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S

 

Ciljevi i zadaci:

Studenti će se upoznati s genezom i razvitkom filozofije povijesti, s najvažnijim misliocima koji su se tom temom bavili, kao i sa suvremenim diskusijama o filozofiji povijesti. Nastava iz ovog predmeta treba pokazati granice, domašaje filozofije povijesti kao discipline i njen odnos spram srodnih disciplina kao što su filozofska antropologija, socijalna i politička filozofija te etika. Ona mora obuhvatiti i metodologijske probleme razumijevanja povijesti i odnos filozofije povijesti spram povijesnih znanosti. Znanje o povijesti, historiografija. Analitička filozofija povijesti: narav i struktura povijesnog razumijevanja,

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija student će moći:

  • objasniti različitost koncepata filozofije povijesti
  • razumjeti problematiku koju ova disciplina tematizira
  • uočiti divergentna shvaćanja globalnih svjetsko-povijesnih paradigmi
  • iskazati samostalnost i odgovornost pri kritičkom utemeljenju vlastita stajališta

Sadržaj predmeta:

1. Povijesni pregled filozofskog promišljanja povijesti:

Počeci filozofskog promišljanja povijesti (Heraklit, Demokrit, Protagora) Hipija, Antifont:

antiteza prirode i zakona

Platon: razvoj ljudskog roda, smisao države, nauk o obratu
Herodot, Tukidid, Polibije: kozmološko utemeljenje povijesne znanosti
Lukrecije Kar: ideja napretka

2. Židovska predaja: povijest izabranog naroda i primat budućnosti u proročkoj Tradiciji

Novi zavjet: otkupljenje kao isključivi smisao povijesti

Aurelije Augustin: svijet i vrijeme, utemeljenje filozofije i teologije povijesti

Joakim de Fiore: povijesno mišljenje kao eshatologija

Toma Akvinski: organicistička koncepcija povijesti

3. Machiavelli: relativnost povijesnih kategorija, čovjek kao demijurg povijesti

Hobbes,  Spinoza,  Bossuet:  antiteze teorije društvenog  ugovora i  nauka o providnosti

Vico: dijalektika povijesti i ideja "idealne vježbe povijesti"

4. Rousseau: povijest kao evolucija

Voltaire: univerzalna povijest kao zbir profanih povijesti civilizacija

5. Condorcet, Turgot, Comte: povijest kao napredak

De Bonald, De Maistre, Stahk: obnova organicističke koncepcije povijest

Herder: zakonomjernosti povijesti utemeljene na prirodnom zakonu

6. Kant: svjetska povijest kao ispunjenje skrivenog plana
7. Fichte: filozofija slobode kao filozofija povijesti
Schelling: povijest kao očitovanje apsoluta

8. Hegel: lukavstvo svjetskog uma,"napredak u svijesti o slobodi, epohe u povijesti, problem teodiceje

Burckhardt: kritika ideje napretka i opovrgavanje filozofije povijesti

9. Nietzsche: monumentalno, antikvarno i kritičko shvaćanje povijesti

Marx: klasna borba kao pokretač povijesnog razvoja

Dilthey: povijesnost čovjeka

10. Spengler: filozofija povijesti kao etička anticipacija budućeg

Toynbee: obnova cikličke teorije povijesti

11. Horkheimer, Adorno, Bloch: "dijalektika prosvjetiteljstva" kao novi pesimizam nasuprot utopijskom optimizmu

12. Popper: kritika historicizma, otvoreno, nasuprot zatvorenog društva

13. Teorije kraja povijesti (postmodernisti, Fukuyama)

14. Filozofsko promišljanje povijesti u Hrvata (F. Petrić, A. Starčević, M. Krleža,

 J.Makanec, M. Kangrga, B. Bošnjak, P. Vranicki, V. Sutlić, A. Pažanin, i dr.)

15. Sistematski pregled temeljnih problema filozofije povijesti terminološki problemi (povijest i historija)

  • filozofija povijesti u odnosu na druge filozofske discipline i u odnosu na filozofiju kao cjelinu
  • filozofija povijesti u odnosu na povijesne, društvene, humanističke, teološke i prirodne znanosti
  • pojam povijesnosti povijest i priroda
  • teodiceja i problem zla u povijesti
  • o pojmu eshatologije teorije napretka i cikličke teorije povijesti zakonomjernost i slučajnost
  • subjekti povijesti
  • legitimnost filozofije povijesti i pitanje o smislu povijesti
  • objektivnost promišljanja povijesti
  • uzročnost u povijesti.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

NASTAVNA METODA AKTIVNOST STUDENTA ISHOD UČENJA
 
METODA PROCJENE
predavanje slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava objasniti različitost koncepata filozofije povijesti aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava razumjeti problematiku koju ova disciplina tematizira aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava uočiti divergentna shvaćanja globalnih svjetsko-povijesnih paradigmi aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
predavanje slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava iskazati samostalnost i odgovornost pri kritičkom utemeljenju vlastita stajališta aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Pohađanje nastave 0,5 0%
Seminarski rad 0,5 0%
Usmeni ispit 1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Kontinuirano praćenje napredovanja studenta kroz radionice i vježbe. Pismeni rad kao uvjet izlaska na usmeni ispit.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Redovito pohađanje nastave,  sudjelovanje u radionicama, te jedan pisani rad uz mentorstvo profesora.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Augustin. O državi Božjoj l –III, Zagreb : Kršćanska sadašnjost, 1995-1996. 
  2. G. Vico. Načela nove znanosti, Zagreb : Naprijed, 1982.
  3. I. Kant, Um i sloboda. Beograd : [s. n.], 1974.
  4. G. W. F. Hegel. Filozofija povijesti, Zagreb : Naprijed, 1966.
  5. K. Marx/ F.  Engels, Rani radovi Zagreb : Naprijed, 1989.
  6. F. Nietzsche. O koristi i štetnosti historije za život, Zagreb : Matica hrvatska, 2004.
  7. F. Nietzsche. Volja za moć Zagreb : Naklada Ljevak, 2006. 
  8. R. G. Collingwood. Ideja historije Sarajevo : Svjetlost ; Zagreb : Globus, 1986.
  9. K.Lőwith. Svjetska povijest i događanje spasa Zagreb : "August Cesarec", Sarajevo : Svjetlost, 1990.
  10. N. Berdjajev. Smisao povijesti, Split: Verbum, 2005.
  11. R. Guardin. Konac novog vijeka, Split : Verbum, 2002.

Dopunska literatura:

  1. Bloch: Duh utopije, Experimentum mundi
  2. W.Benjamin: Angelus novus
  3. P. J. Bowler: The Invention of Progres
  4. H. Burger: Znanost povijesti
  5.  J.B. Bury: The Idea of Progress
  6. M. Cacciari: Geo-filozofija Europe
  7. B. Cazes: Povijest budućnosti
  8. Comte: Kurs pozitivne filozofije
  9. E..Drevvermann: Der todliche Fortschritt
  10. F..Fukuyama: Kraj povijesti i posljednji čovjek
  11. Heller: Teorija istorije
  12. S. P. Huntington: Sukob civilizacija i preustroj svjetskog poretka
  13. W. R. Inge: The Idea of Progress
  14. M. Kangrga: Smisao povijesnog. Praksa-vrijeme-svijet
  15. G. Kruger: Die Geschichte im Denken der Gegenvvart
  16. J. Makanec: Uvod u filozofiju povijesti
  17. J. Maritain: Filozofija povijesti
  18. R. Nisbet: History of the Idea of Progress
  19. J. Plenge: Hegel und die Weltgeschichte
  20. K. R. Popper: Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji. Bijeda historicizma, U potrazi za   boljim svijetom
  21. O. Spengler: Propast Zapada
  22. R. Supek: Živjeti nakon historije
  23. V. Sutlić: Uvod u povijesno mišljenje
  24. Horkheimer/Adorno:Dijalektika prosvjetiteljstva
  25. Alain Badiou:Stoljeće
  26. J.Derrida: Oapokaliptičnome tonu usvojenom u novije vrijeme u filozofiji

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta.

Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.

Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom Stručnog vijeća studija filozofije

Ostale informacije: