Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
FILOZOFIJA - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|
Studenti će se upoznati s genezom i razvitkom filozofije povijesti, s najvažnijim misliocima koji su se tom temom bavili, kao i sa suvremenim diskusijama o filozofiji povijesti. Nastava iz ovog predmeta treba pokazati granice, domašaje filozofije povijesti kao discipline i njen odnos spram srodnih disciplina kao što su filozofska antropologija, socijalna i politička filozofija te etika. Ona mora obuhvatiti i metodologijske probleme razumijevanja povijesti i odnos filozofije povijesti spram povijesnih znanosti. Znanje o povijesti, historiografija. Analitička filozofija povijesti: narav i struktura povijesnog razumijevanja,
Po završetku nastave iz navedenog kolegija student će moći:
1. Povijesni pregled filozofskog promišljanja povijesti:
Počeci filozofskog promišljanja povijesti (Heraklit, Demokrit, Protagora) Hipija, Antifont:
antiteza prirode i zakona
Platon: razvoj ljudskog roda, smisao države, nauk o obratu
Herodot, Tukidid, Polibije: kozmološko utemeljenje povijesne znanosti
Lukrecije Kar: ideja napretka
2. Židovska predaja: povijest izabranog naroda i primat budućnosti u proročkoj Tradiciji
Novi zavjet: otkupljenje kao isključivi smisao povijesti
Aurelije Augustin: svijet i vrijeme, utemeljenje filozofije i teologije povijesti
Joakim de Fiore: povijesno mišljenje kao eshatologija
Toma Akvinski: organicistička koncepcija povijesti
3. Machiavelli: relativnost povijesnih kategorija, čovjek kao demijurg povijesti
Hobbes, Spinoza, Bossuet: antiteze teorije društvenog ugovora i nauka o providnosti
Vico: dijalektika povijesti i ideja "idealne vježbe povijesti"
4. Rousseau: povijest kao evolucija
Voltaire: univerzalna povijest kao zbir profanih povijesti civilizacija
5. Condorcet, Turgot, Comte: povijest kao napredak
De Bonald, De Maistre, Stahk: obnova organicističke koncepcije povijest
Herder: zakonomjernosti povijesti utemeljene na prirodnom zakonu
6. Kant: svjetska povijest kao ispunjenje skrivenog plana
7. Fichte: filozofija slobode kao filozofija povijesti
Schelling: povijest kao očitovanje apsoluta
8. Hegel: lukavstvo svjetskog uma,"napredak u svijesti o slobodi, epohe u povijesti, problem teodiceje
Burckhardt: kritika ideje napretka i opovrgavanje filozofije povijesti
9. Nietzsche: monumentalno, antikvarno i kritičko shvaćanje povijesti
Marx: klasna borba kao pokretač povijesnog razvoja
Dilthey: povijesnost čovjeka
10. Spengler: filozofija povijesti kao etička anticipacija budućeg
Toynbee: obnova cikličke teorije povijesti
11. Horkheimer, Adorno, Bloch: "dijalektika prosvjetiteljstva" kao novi pesimizam nasuprot utopijskom optimizmu
12. Popper: kritika historicizma, otvoreno, nasuprot zatvorenog društva
13. Teorije kraja povijesti (postmodernisti, Fukuyama)
14. Filozofsko promišljanje povijesti u Hrvata (F. Petrić, A. Starčević, M. Krleža,
J.Makanec, M. Kangrga, B. Bošnjak, P. Vranicki, V. Sutlić, A. Pažanin, i dr.)
15. Sistematski pregled temeljnih problema filozofije povijesti terminološki problemi (povijest i historija)
predavanja
NASTAVNA METODA | AKTIVNOST STUDENTA | ISHOD UČENJA |
METODA PROCJENE |
predavanje | slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava | objasniti različitost koncepata filozofije povijesti | aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje | slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava | razumjeti problematiku koju ova disciplina tematizira | aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje | slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava | uočiti divergentna shvaćanja globalnih svjetsko-povijesnih paradigmi | aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
predavanje | slušanje izlaganja, analiza literature, rasprava | iskazati samostalnost i odgovornost pri kritičkom utemeljenju vlastita stajališta | aktivnost studenata u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit |
Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit
usmeno i pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pohađanje nastave | 0,5 | 0% |
Seminarski rad | 0,5 | 0% |
Usmeni ispit | 1 | 0% |
Kontinuirano praćenje napredovanja studenta kroz radionice i vježbe. Pismeni rad kao uvjet izlaska na usmeni ispit.
Redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u radionicama, te jedan pisani rad uz mentorstvo profesora.
Provedba jedinstvene sveučilišne ankete među studentima za ocjenjivanje nastavnika koju utvrđuje Senat Sveučilišta.
Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.
Praćenje i analiza kvalitete sadržaja predmeta u skladu s procjenom Stručnog vijeća studija filozofije