Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - DIPLOMSKI (dvopredmetni studij - nastavnički smjer) | 1.g. |
zimski |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Sabljić, Jakov | 30 |
0 |
30 |
U sklopu kolegija najprije se definira metodika nastave književnosti kao znanstvena disciplina te njezin odnos prema znanosti o književnosti. Studentima se pokazuje način nastavnoga programiranja sadržaja iz područja književnosti na primjerima nastavnoga plana i programa za osnovne i srednje škole. Istodobno ih se upoznaje s kriterijima programskoga izbora književnih djela iz nacionalne i svjetske književnosti. U metodičkom kontekstu također se razmatra važnost: pisane priprave, pojedinih tipova nastavnih sati, sredstava i pomagala te oblikâ korelacije književnosti i drugih umjetnosti ili predmetâ. Studentima se opisuje i objašnjava struktura nastavnoga procesa, nastavni sustavi, strategije i oblici rada nužni za učenikovu uspješnu recepciju i interpretaciju lirske pjesme, pjesničke zbirke, epskog djela (epa, pripovijetke, novele, romana). Ujedno se studentima prezentiraju primjeri u praksi provjerenih auditivnih, vizualnih i audiovizualnih metoda koje je moguće primijeniti u interpretaciji književnih djela. Djelotvornost pojedinih metoda provjerava se u okviru simulacije nastavnog sata književnosti za čije se izvođenje na temelju zadane nastavne jedinice pripremaju i studenti. Pritom se argumentiraju i kritički analiziraju teorijski i praktični rezultati nekoliko nastavnih sustava i tipova sati relevantnih za rad na književnim sadržajima u osnovnim i srednjim školama (interpretacijsko-analitički, meditacijsko-stvaralački, korelacijsko-integracijski i drugi nastavni sustavi; sat čitanja i analize, dijaloški sat, sat samostalnoga rada učenika, filmski sat itd.). U sklopu oglednog sata identificiraju se i opisuju osnovne sastavnice svakoga sustava i tipa sata: nastavne faze, nastavna strategija, primijenjeni oblici rada, karakteristične metode i postupci te specifičnost komunikacije između nastavnika i učenikâ.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Metodika nastave književnosti kao znanstvena disciplina (predmet proučavanja, metode, ciljevi).
Odnos metodike nastave književnosti i znanosti o književnosti. Znanstvena i školska interpretacija.
Odnos nastave književnosti i nastave jezika. Odnos nastave književnosti i drugih nastavnih predmeta.
Nacionalna i svjetska književnost u nastavi.
Programske koncepcije nastave književnosti. Nastavni plan i nastavni program. Usporedba okvirnog i izvedbenog programa za osnovne i srednje škole (gimnazije i strukovne škole).
Nastavne metode (dijaloška, metoda izlaganja, metoda rada na tekstu, metoda samostalnih usmenih i pisanih radova učenika, grozdovi, umna mapa, dvostruki dnevnik, grafikoni, tablice, debata, mreža diskusije i slično).
Nastavna sredstva i pomagala kao izvori literarnoga znanja (ploča, grafoskop, radni listići, dnevnik čitanja, računalo, radio i televizija u nastavi književnosti, film kao vrsta umjetnosti – elementi filma, film u nastavi književnosti itd.).
Udžbenik/čitanka u nastavi književnosti. Metodičko oblikovanje udžbenika i njihova tipologija.
Tipologija pitanja i zadataka u interpretaciji književnoga djela.
Tipovi nastavnih sati iz područja književnosti.
Metodički sustavi nastave književnosti (dogmatski, reproduktivni, interpretacijsko-analitički, meditacijsko-stvaralački, intertekstualni, korelacijsko-integracijski, projektni).
Suvremene metodičke koncepcije u interpretaciji lirskoga djela.
Polazišta i metodička načela u interpretaciji epa.
Suvremene metodičke koncepcije u interpretaciji pripovjednoga djela.
Polazišta i metodička načela u interpretaciji romana, pripovijetke i novele.
predavanja, seminari i radionice
Nastavna aktivnost | Aktivnost studenta | Ishod učenja | Metoda procjene |
mentorski rad | oblikovanje pisane priprave, pisanje, razmišljanje | napraviti pisane priprave za nastavne jedinice iz književnosti | pisana priprava |
predavanje | slušanje izlaganja, pisanje | definirati programske sadržaje vezane za lirsko i epsko djelo | metodički dnevnik zapažanja |
predavanje | slušanje izlaganja, pisanje, vježbanje na primjerima | definirati tipove nastavnih sati | metodički dnevnik zapažanja |
multimedija i mreža | slušanje izlaganja, pisanje, vježbanje na primjerima | opisati pravilno rukovanje nastavnim sredstvima i pomagalima | metodički dnevnik zapažanja |
predavanje | slušanje izlaganja, pisanje, razmišljanje, sustavno opažanje i zaključivanje, primjena naučenoga | napraviti izvedbene programe za rad u nastavi u skladu s okvirnim programima za osnovne i srednje škole te u skladu s definiranim kanonom iz nacionalne i svjetske književnosti | metodički dnevnik zapažanja |
seminari i radionice | uspoređivanje, razmišljanje, sustavno opažanje i zaključivanje, usmeno izlaganje | usporediti teorijsko-praktične spoznaje o izvođenju programski zadanih sadržaja iz književnosti u okviru pojedinih nastavnih sustava i tipova sati relevantnih za rad na književnim sadržajima u osnovnim i srednjim školama | praktični rad (metodičko izlaganje priprave) |
Pisani seminarski uratci, Pohađanje nastave, Praktični rad, Seminarski rad
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Pisani seminarski uratci | 1,2 | 50% |
Pohađanje nastave | 1,6 | 0% |
Praktični rad | 0,6 | 25% |
Seminarski rad | 0,6 | 25% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjene iz izvedbe kreativnih metodičkih zadataka, seminarskoga rada i praktičnoga rada: 50% konačne ocjene čini ocjena iz izvedbe kreativnih metodičkih zadataka, 25% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskoga rada (pismeni rad, usmeno izlaganje), a 25% konačne ocjene čini ocjena iz praktičnoga rada (metodičkoga izlaganja).
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u raspravi, pisanje priprave i njezina nastavna izvedba, pisanje metodičkog dnevnika zapažanja
Kratke usmene ili pisane provjere (zadatci objektivnog i esejskog tipa, rješavanje problema), refleksivno praćenje nastave usmenim ili pisanim putem (osvrt na sadržaje iznesene na satu, refleksivno čitanje, osvrt na pripravu).