Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij) | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Blažević Krezić, Vera | 30 |
0 |
15 |
Pružiti studentima uvid u osnovni predmet istraživanja, zadatke i metode gramatologije, opće teorije pisma koja je zasnovana na poredbeno-tipološkim istraživanjima sredinom 20. stoljeća.
Pružiti studentima uvid u osnovne teorijske postavke, istraživačke zadatke i metode paleografije i epigrafije.
Ukazati na povijesni razvoj pisma u užem i širem smislu te na evolucijske pismovne stupnjeve, od subgrafemike i semasiografije preko silabarija do fonetskih pisama.
Smjestiti azbučne pismovne tipove u opće podjele pismovnih sustava kroz povijest.
Raščlaniti tropismenost i trojezičnost hrvatske srednjovjekovne kulture (raznorodna terminologija, najvažniji spomenici, odnos jezik – pismo – žanr).
Ukazati na pismovne tipove glagoljice (obla, uglata, formativna, poluustavna, kurzivna), hrvatske ćirilice (ustavna, kurzivna) i latinice.
Osvijestiti važnost najstarijega razdoblja hrvatske književno-jezične povijesti za povijest hrvatskoga jezika i književnosti.
Po završetku nastave iz navedenog kolegija student će moći:
Početci pismenosti u Slavena. Glagoljica i ćirilica. Imena. Teorije o postanku glagoljice. Postanak ćirilice. Pitanje prvenstva. Transliteracija tekstova. Hrvatska ćirilica (bosanica) – postanak i uporaba u hrvatskim krajevima.
P: Uvodna razmatranja o pismu.
S: Mala hrvatska latinična kultura i književnost u srednjem vijeku.
P: Gramatologija, grafolingvistika, grafetika, grafematika.
S: Primjeri najstarijih subgrafemičkih i semasiografskih pismovnih sustava.
P: Obla glagoljica. Postanak, razvoj, ime, pitanje prvenstva i autorstva.
S: Obla glagoljica na primjerima iz kanona staroslavenskih spisa (Zografsko i Marijinsko evanđelje).
P: Glagoljica na najstarijim hrvatskim epigrafskim spomenicima (od Plominskoga natpisa do Supetarskoga ulomka).
S: Transliteracija i transkripcija Bašćanske ploče. Pismovne, jezično-povijesne, kulturološke značajke Bašćanske ploče. Uočavanje pismovnih i jezičnih osobitosti (s naglaskom na grafematsku razinu). Transliteracija i analiza pisma Valunske ploče, Krčkoga natpisa, Kninskoga i Plastovskoga ulomka.
P: Slavenska pisma prema svjetskim pismima.
S: Razdoblje fragmenata, Bečki listići, Mihanovićev i Grškovićev odlomak apostola.
P: Formativna glagoljica i razdoblje fragmenata. Ročki glagoljski abecedarij.
S: Transliteracija i transkripcija spomenika koji bilježe prijelazni glagoljski tip pisma.
P: Uglata glagoljica. Ustavna glagoljica. Hrvatska glagoljica. Zlatno doba hrvatskoga glagoljaštva.
S: Transliteracija i tranksripcija Misala kneza Novaka i Hrvojeva misala. Pismovne osobitosti: četverolinijski ustroj, m-tvrđava, latinsko m, poluglas u obliku štapića i apostrofa.
P: Glagoljica – pismo, znak, slika, fenomen glagoljičnoga pisma u slavenskome svijetu i na hrvatskom nacionalnom prostoru.
S: Transliteracija ulomaka iz Misala po zakonu Rimskoga dvora, najstarije hrvatskoglagoljske inkunabule.
P: Istočno i zapadno krilo hrvatskoga glagoljaštva – uočavanje pismovnih različitosti.
S: Vježbanje kaligrafske glagoljice (kreativne radionice), prepisivanje odlomaka iz Drugoga novljanskog brevijara i Hrvojeva misala, preslikavanje inicijala i iluminacija.
P: Glagoljica izvan liturgije - "na sudu" i u književnosti.
S: Uočavanje pismovnih i jezičnih osobitosti Pariške pjesmarice i Zapisa popa Martinca.
P: Slavenski ćirilični grafijski sustavi s osobitim obzirom na hrvatsku ćirilicu, bosanicu, bosančicu.
S: Transliteracija i transkripcija Divkovićeva Nauka krstjanskoga i dubrovačkoga Libra od mnozijeh razloga. Uočavanje pismovnih sličnosti i razlika.
P: Poluustav i kurzivna glagoljica. Postanak, osobitosti duktusa, najvažniji spomenici.
S: Kurzivna glagoljica, vježbanje pisanja i čitanja na primjeru pisma Nikole Šubića Zrinskoga iz 16. st. koje je otisnuto "školskom" kurzivnom glagoljicom. Usporedba razvijene kurzivne glagoljice Istarskoga razvoda iz 14. stoljeća s poluustavnim pismom Regule Svetoga Benedikta.
P: Latinica na hrvatskom naconalnom prostoru.
S: Pismo Šibenske molitve. Usporedba s latinicom Valunske ploče. Temeljne razlike.
P: Numerologija i glagoljica. Nova jezično-kulturna paradigma. Deset - slovo i/ili broj (oprimjereno glagoljičnim pismom).
S: Hrvatska ćirilica na epigrafskim spomenicima (Humačka ploča), u književnosti (Berlinska Aleksandrida) i u diplomatsko-pravnim spisima (Povelja Kulina bana iz 1189. godine).
P: Sadržaj kasnosrednjovjekovnih i ranonovovjekovnih glagoljskih grafita (i natpisa) na tlu Hrvatske.
S. KREATIVNI SEMESTRALNI ZADATAK: izrada brošure o prvom i posljednjem hrvatskoglagoljskom tiskopisnom misalu (1483. – 1905.)
predavanja, seminari i radionice, vježbe, samostalni zadatci, ostalo
NASTAVNA METODA | AKTIVNOST STUDENTA | ISHOD UČENJA |
METODA PROCJENE |
predavanje, upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature | slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, pismeno izražavanje (seminar) | objasniti predmet istraživanja i metodologiju gramatologije | aktivnost u nastavi (zadaci izvedbe, seminar), pismeni ispit |
predavanje, upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature, provjera (istraživanje) pojmova i teorija | slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, čitanje i analiza literature, pisanje seminara | razlikovati predmet istraživanja i zadatke paleografije i epigrafije | pismeni ispit, kontinuirano praćenje (zadaci izvedbe, seminar) |
predavanje, traženje i analiziranje primjera, rad na tekstu, izdvojiti prednosti i nedostatke (razgovor), analiza seminarskih radova | slušanje izlaganja, vježbanje i ponavljanje, rad na tekstu, pismeno izražavanje (seminar), usmena prezentacija, razgovor | kronološki organizirati pismovne sustave od subgrafemike i semasiografije do najvišeg stupnja fonetizacije pisma – alfabetskoga ili slovnoga pisma | pismeni ispit, kontinuirano praćenje i aktivnost (rasprava, seminar) |
rad na tekstu nastavni listići, analiza slučaja, rasprava | rad na tekstu, vježbanje, postavljanje i rješavanje problema (analiza slučaja), rasprava | opisati srednjovjekovnu sastavnicu hrvatske pismovne i jezične kulture | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadaci izvedbe izlaganje i prezentacije), pismeni ispit |
predavanje, upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature | slušanje izlaganja, samostalna uporaba literature, pisanje seminara | usporediti tri pismovne i jezične sastavnice hrvatskoga srednjovjekovlja i žanrovsku organizaciju tekstova | pismeni ispit, kontinuirano praćenje i aktivnost (seminarski rad, izlaganje) |
rad na tekstu, pisani zadaci (nastavni listići), prepoznavanje spomenika | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), sustavno opažanje i zaključivanje | analizirati reprezentativne spomenike sveslavenskoga i hrvatskoga srednjovjekovlja | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadaci izvedbe), pismeni ispit |
rad na tekstu, pisani zadaci (nastavni listići) | rad na tekstu, analiza primjera (i uvježbavanje), sustavno opažanje i zaključivanje | izvoditi transliteraciju i transkripciju različitih tipova glagoljičnog, ćiriličnog i latiničnog pisma | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadaci izvedbe, izlaganje i prezentacija), pismeni ispit |
simulacija, organizacija grupne rasprave | simulacija, aktivno sudjelovanje u grupnoj raspravi | prosuditi o ulozi glagoljične i bosanične sastavnice hrvatske pismovne kulture u oblikovanju hrvatskoga kulturnog i nacionalnog identiteta | kontinuirano praćenje i aktivnost (zadaci izvedbe, izlaganja i prezentacije), pismeni ispit |
Kontinuirano praćenje, Pohađanje nastave, Završni pismeni ispit
pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Kontinuirano praćenje | 1 | 40% |
Pohađanje nastave | 1,15 | 0% |
Završni pismeni ispit | 1,85 | 60% |
U oblikovanju konačne ocjene za studente na jednopredmetnom / dvopredmetnom studiju uzimaju se u obzir:
Primjer oblikovanja konačne ocjene:
Student je ostvario sljedeće ocjene kontinuiranoga praćenja i završnoga pismenoga ili usmenoga ispita: 5 + 4.
Konačna ocjena izračunava se prema formuli:
(kp x 0,4) + (zpi x 0,6).
Za dane ocjene konkretan je izračun:
(5 x 0,4) + (4 x 0,6) = 2 + 2,4 = 4,4 = 4
Studenti su obvezni izvršavati pismene i usmene zadatke na seminarima. Tek kada su sve ispunili, mogu pristupiti pisanju završnoga pismenog ispita.
Iz svih elemenata praćenja i provjeravanja student može ostvariti maksimalno 100 ocjenskih bodova, što čini 100% ocjene. Za prolaznu ocjenu student treba ostvariti minimalno 60 ocjenskih bodova ili 60% ocjene.
Skala je ocjenjivanja sljedeća: 60%–69,9% = dovoljan (2), 70%–79,9% = dobar (3), 80%–89,9% = vrlo dobar (4), 90%–100% = izvrstan (5).
Studenti su obvezni redovito pohađati predavanja i seminare (dopuštena najviše tri opravdana izostanka). Uz to, studenti su obvezni izvršiti obveze kontinuiranoga praćenja i provjeravanja znanja (ostvarivanje prava na nastavnikov potpis).
Studenti se vrednuju i ocjenjuju prema razrađenim kriterijima s kojima su prethodno upoznati i koji su im dostupni
Prati se redovitost pohađanja nastave, rad u seminaru, postavljanje i rješavanje problema, a svaki se od predviđenih zadataka vrjednuje kao sastavni dio konačne ocjene.
Prati se redovitost pohađanja nastave, rad na seminarima (istraživački i kreativan rad), angažiranost u raspravama (postavljanje i rješavanje problema), a svaki se od predviđenih zadataka vrednuje kao sastavni dio konačne ocjene.