Totalitarizmi 21. stoljeća

 

Naziv kolegija:
Totalitarizmi 21. stoljeća
Šifra ISVU:
286693
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
PSIHOLOGIJA - PRIJEDIPLOMSKI (jednopredmetni studij)
1.g., 2.g., 3.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Dagen, Tomislav
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Padom Berlinskog zida i protokom zapadne liberalne demokracije prema istoku,  mislilo se da su vremena totalitarnih režima stvar prošlosti. Ulaskom u 21. stoljeće, unipolarni svijet prerasta u multiopolarni u kojem dolazi do pojava sigurnosnih kriza uzrokovanih terorističkim prijetnjama i napadima, globalnih ekonomskih kriza, pojave krize uzrokovane globalnom pojavom COVID virusa kao i krize identiteta i vjerovanja u sustav međunarodnog prava uzrokovano ratom u Ukrajini. Navedeni čimbenici će otkriti krizu demokracije, vjerovanja u demokratska načela, a u svakodnevnom političkom diskursu totalitarizam će postati trenutno jedan od najzloupotrebljavanijih pojmova, ali i u drugim diskursima kad se želi naglasiti neku represiju, autoritarnost i neslobodu. Stoga je cilj kolegija da studenti upoznaju  i prepoznaju različite  uzroke (politike, pravne i političke odluke) koji utječu na pojavnost, učestalost i  (ne)posredan razvoj novih oblika totalitarizma 21. stoljeća kao prijetnju demokratskim sustavima vrijednosti i samoj ljudskoj slobodi. Također, cilj kolegija je da se prepoznaju i oni elementi javnih politika koji dovode do elemenata totalitarističke vladavine unutar samih demokratskih društava i država, a koje se po svom političkom ustrojstvu smatraju demokratskim državama. Kroz samo prepoznavanje navedenih čimbenika koji utječu na pojavnost totalitarizma,  studenti će se upoznati i s onim totalitarnim sustavima i režimima koji utječu na oblikovanje globalnih i regionalnih kriza i politika kojima se narušava sigurnosna arhitektura i samim time stvara osjećaj opće konfrontacije među država.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • detektirati suvremene ugroze koje utječu na gubitak vjerovanja u demokratska načela, a koja utječu na razvoj i pojavnost totalitarnih politika i režima
  • identificirati različite institute i mehanizme protiv dijakronije pojavnosti totalitarizma u 21. stoljeću
  • suočavanje s prošlošću, činjenicama djelovanja totalitarnih režima koji su oblikovali globalne i regionalne politike, a koji mogu utjecati na razvoj svijesti o nužnosti očuvanja demokracije i demokratskih načela vladanja
  • kreirati prijedloge i hipoteze o uvjetima za stvaranje općeg društvenog i političkog ozračja u kojem će se moći oduprijeti totalitarnim idejama i sustavima da preoblikuju demokratske tradicije i vrijednosti
  • kritički promišljati o javnim politikama, mehanizmima političkog, pravnog i općedruštvenog djelovanja koji mogu utjecati na osjećaj gubitka slobode, demokracije i stvaranja elemenata totalitarnog sustava

Sadržaj predmeta:

  • Uvodna razmatranja o totalitarizmu – definicije, obilježja, postupanja
  • Hladnoratovski i posthladnoratovski totalitarizmi – uzroci nastanka, politike, akteri
  • Sigurnosne i ekonomske ugroze, geopolitičke i sigurnosne okolnosti 21. stoljeća i totalitarizmi – pojavnost, uzroci, akteri globalnih i regionalnih politika, politike koje utječu na jačanje totalitarnih režima i politika
  • Europa i izazovi totalitarizma 21. stoljeća – ideologije, politike, antiglobalizam, nacionalizam, populizam kao izazovi demokraciji
  • Zaključna razmatranja

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanje
Seminari
Predavanje, rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova detektirati suvremene ugroze koje utječu na pojavnost totalitarizma, politika koje vode prema totalitarizmu Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Esej
Predavanje
Seminari
Istraživanje, sistematizacija i analiza podataka, izrada i prezentacija seminarskog zadatka identificirati različite institute i mehanizme protiv dijakronije pojavnosti totalitarizma u 21. stoljeću (političke, pravne) Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Esej
Predavanje
Seminari
Priprema za provjeru znanja, konzultacije suočavanje s prošlošću, činjenicama djelovanja totalitarnih režima koji su oblikovali globalne i regionalne politike, a koji mogu utjecati na razvoj svijesti o nužnosti očuvanja demokracije i demokratskih načela vladanja Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Predavanje
Seminari
Rasprava, iznošenje stavova, prezentacija seminarskog rada kreirati prijedloge i hipoteze o uvjetima za stvaranje općeg društvenog i političkog ozračja u kojem će se moći oduprijeti totalitarnim idejama i sustavima da preoblikuju demokratske tradicije i vrijednosti Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Predavanje
Seminari
Analiza podataka, rasprava, iznošenje stavova, prezentacija seminarskog rada kritički promišljati o javnim politikama, mehanizmima političkog, pravnog i općedruštvenog djelovanja koji mogu utjecati na osjećaj gubitka slobode, demokracije i stvaranja elemenata totalitarnog sustava Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Esej
 
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Esej, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Esej 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Seminarski rad 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihovoga rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Ukupan zbroj bodova na svim aktivnostima kreće se od 0 do 100. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije (50% bodova koje donosi pojedini element ocjene) s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

 

Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:

Pohađanje i sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)

Esej 60% (60 bodova)

Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)

 

Bodovna ljestvica:

0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);

50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);

63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);

75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);

87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)

Primjer izračunavanja ocjene:

 

Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:

Pohađanje i sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)

Esej 60% (60 bodova)

Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)

 

Bodovna ljestvica:

0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);

50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);

63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);

75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);

87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (do 30% nastavnih sati izostanka), sudjelovati u radu na satu. Redovito pohađanje nastave vrednuje se na temelju evidencija o sudjelovanju studenata na nastavi. Studenti su dužni i izraditi izložiti seminarski rad kojim će demonstrirati razumijevanje usvojenog sadržaja. Ispit.

 

 

Obavezna literatura:

Arendt, Hanah; Izvori totalitarizma, Disput, Zagreb, 2015. (odabrana poglavlja)

Blažević, Robert; Legitimnost, vlast i ideologija, Tim press, 2020. (odabrana poglavlja)

Bruneteau, Bernard; Totalitarizmi, Politička kultura, Zagreb, 2002. (odabrana poglavlja)

Courtois, Stephane; Komunizam i totalitarizam, Alfa, Zagreb, 2011. (odabrana poglavlja)

Kneuer, M. (2023). I Trends on Democratic Erosion: The Role Of Agency And Sequencing. International Political Science Abstracts, 73(6), 837-847. https://doi.org/10.1177/00208345231218076

Milardović, Anđelko; Globalizacija i Europa na raskrižju – Europa od volje za moći do volje za ništa, I.E.G.S., Zagreb-Split, 2024. (odabrana poglavlja 

Paić, Žarko; The Return of Totalitarianism – Ideology, Terror, and Total Control, Cham: Palgrave Macmillan, 2022.

Vujačić, Sanja; Polović, Jadranka; Geopolitika XXI stoljeća, Tim press, Zagreb, 2024.

Vukadinović, Radovan; Međunarodni odnosi od hladnog rata do globalnog poretka, Agencija za komercijalnu djelatnost, Zagreb, 2001.

Prezentacija predavanja

Dopunska literatura:

Dopunska literatura

Heywood, A; Politika, četvrto izdanje, Mate, d.o.o. Zagreb,2018.

Milardović, Anđelko; Populizam i globalizacija, Centar za politološka istraživanja, Zagreb, 2004. (odabrana poglavlja)

Zapisi o totalitarizmu. Zbornik radova s Drugog znanstvenog skupa „Dani

praktičke filozofije“, održanog u Osijeku, 16. i 17. siječnja 2014. (ur. Marijan

Krivak i Željko Senković), Filozofski fakultet, Osijek, 2014.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Jedinstvena sveučilišna studentska anketa.

Ostale informacije: