Generacija „Z” i suvremene sigurnosne ugroze Europe i Hrvatske

 

Naziv kolegija:
Generacija „Z” i suvremene sigurnosne ugroze Europe i Hrvatske
Šifra ISVU:
286692
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU

Studij
Godina
Semestar
Status
PSIHOLOGIJA - DIPLOMSKI (jednopredmetni studij)
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Dagen, Tomislav
30
0
15

 

Ciljevi i zadaci:

Sigurnost je jedno od najsloženijih područja djelovanja suvremenih država u kojem se suočavamo s mnogobrojnim opasnostima koje na različite načine utječu na razvoj države, suvremeni život pojedinca, zajednice i okoline. Iako je prestankom hladnog rata pojam sigurnosti rekonceptualiziran i postavljen je temelj novom konceptu sigurnosti koji je širi izvan samih vojno-političkih odgovora. Tome pridonose opasnosti kao što su klimatske promjene, migracije, epidemije zaraznih bolesti, terorizam, organizirani kriminal, cyber kriminal i trgovina drogom, prirodne i tehnološke nesreće i katastrofe koje zahtjevaju one politike i sigurnosne mehanizme koji će odgovoriti na takve izazove. Ratom u Ukrajini, narušenom europskom i globalnom sigurnosnom arhitekturom, političkom nestabilnošću u zemljama Zapadnog Balkana, paradigma sigurnosti  je ponovno promijenjena i vraćena na stare hladnoratovske postavke u kojem dominira vojno-politički odgovor kao odgovor na zaštitu nacionalne sigurnosti i suverenosti. Stoga, a uzimajući u obzir navedene ugroze, cilj kolegija je osposobiti studente kao pripadnike generacije „Z” da kritički i racionalno sagledavaju i ovladavaju  kategorijama iz fenomenologije nacionalne i europske sigurnosti. Cilj je također da isti kritički i analitički primjećuju i imaju „širu sliku” suvremenih ugroza koje utječu na ugrožavanje nacionalne sigurnosti, gubitka osječaja sigurnosti kod građana kako u hrvatskom, tako i u europskom kontekstu.

Ishodi učenja:

Po završetku nastave iz navedenog kolegija studenti će moći:

  • detektirati suvremene ugroze koje utječu na sigurnost Republike Hrvatske i Europske unije
  • identificirati različite institute i mehanizme protiv dijakronije pojavnosti sigurnosnih ugroza prema Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji
  • utvrditi utjecaj usvajanja nacionalnih strategija sigurnosti, aktualnih i relevantnih sigurnosnih okvira kao odgovor na sigurnosne ugroze
  • suočavanje s suvremenim ugrozama koje oblikuju hrvatsku i politiku EU, a koje mogu utjecati na razvoj svijesti o nužnosti očuvanja demokracije  u vremenima sigurnosnih ugroza
  • prepoznati one regionalne i globalne politike koje utječu na razvoj sigurnosnih ugroza
  • kombinirati teorijska i praktična znanja o temeljnim načelima, sadržaju i zaštiti nacionalne sigurnosti na razini RH i Europske unije
  • kritički promišljati o javnim politikama, mehanizmima političkog, pravnog i općedruštvenog djelovanja koji mogu utjecati na zaštitu nacionalne sigurnosti, opće sigurnosti građana, slobode i demokracije

Sadržaj predmeta:

  • Uvodna razmatranja o samom kolegiju
  • Nacionalna sigurnost – osnovni pojmovi, upravljanje sustavom nacionalne sigurnosti u Republici Hrvatskoj
  • Strategija nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske i Europska sigurnosna strategija
  • Suvremeni izazovi međunarodnoj sigurnosti
  • Suvremene izazovi sigurnosti Republike Hrvatske
  • Regionalne i globalne politike kao čimbenici destabilizacije sigurnosne arhitekture u hrvatskom i europskom kontekstu
  • Institucije međunarodne sigurnosti
  • Hrvatska i Europa u međunarodnoj sigurnosnoj arhitekturi
  • Hrvatska – aktualne političko i geopolitičke teme
  • Zaključna razmatranja

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, obrazovanje na daljinu

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanje,seminari, zadatak čitanja i analize primjera Predavanje, rasprava, iznošenje kritičkih razmišljanja, stavova, detektirati suvremene ugroze koje utječu na sigurnost Republike Hrvatske i Europske unije Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Esej
Predavanje
seminari, zadatak čitanja i analize primjera
Istraživanje, sistematizacija i analiza podataka, izrada i prezentacija seminarskog zadatka identificirati različite institute i mehanizme protiv dijakronije pojavnosti sigurnosnih ugroza prema Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji Aktivnost u nastavi
Seminarski rad
Pisani ispit
Predavanje
Seminari
 
Priprema za provjeru znanja, konzultacije utvrditi utjecaj usvajanja nacionalnih strategija sigurnosti, aktualnih i relevantnih sigurnosnih okvira kao odgovor na sigurnosne ugroze Aktivnosti u nastavi
 
Predavanje
Seminari
Rasprava, iznošenje stavova, prezentacija seminarskog rada suočavanje s suvremenim ugrozama koje oblikuju hrvatsku i politiku EU, a koje mogu utjecati na razvoj svijesti o nužnosti očuvanja demokracije  u vremenima sigurnosnih ugroza Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Esej
Predavanje
Seminari
Analiza podataka, rasprava, iznošenje stavova, prezentacija seminarskog rada kombinirati teorijska i praktična znanja o temeljnim načelima, sadržaju i zaštiti nacionalne sigurnosti na razini RH i Europske unije Aktivnosti u nastavi
Seminarski rad
Esej
Predavanje
Seminari
Analize podataka, rasprave, iznošenje stavova, prezentacija seminarskog rada kritički promišljati o javnim politikama, mehanizmima političkog, pravnog i općedruštvenog djelovanja koji mogu utjecati na zaštitu nacionalne sigurnosti, opće sigurnosti građana, slobode i demokracije Aktivnosti na nastavi
Seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Esej, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0 0%
Esej 0 0%
Pohađanje nastave 0 0%
Seminarski rad 0 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Studentima se vrednuju i ocjenjuju svi navedeni elementi praćenja njihovoga rada, a prema detaljno razrađenim kriterijima vrednovanja s kojima su studenti upoznati i koji su im javno dostupni. Ukupan zbroj bodova na svim aktivnostima kreće se od 0 do 100. Studenti iz svakog pojedinog elementa praćenja moraju zadovoljiti minimalno propisane kriterije (50% bodova koje donosi pojedini element ocjene) s kojima su upoznati i koji su im javno dostupni.

 

Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:

Pohađanje i sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)

Esej 60% (60 bodova)

Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)

 

Bodovna ljestvica:

0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);

50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);

63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);

75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);

87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)

Primjer izračunavanja ocjene:

Udjeli pojedinih elemenata vrednovanja u konačnoj ocjeni iskazani ECTS ljestvicom ocjenjivanja:

Pohađanje i sudjelovanje na nastavi 20% (20 bodova)

Esej 60% (60 bodova)

Seminarski rad (izrada i prezentacija) 20% (20 bodova)

 

Bodovna ljestvica:

0,00 – 49,99 bodova: nedovoljan (1);

50,00 – 62,99 bodova: dovoljan (2);

63,00 – 74,99 bodova: dobar (3);

75,00 – 86,99 bodova: vrlo dobar (4);

87,00 – 100,00 bodova: odličan (5)

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni redovito pohađati nastavu (do 30% nastavnih sati izostanka), sudjelovati u radu na satu. Redovito pohađanje nastave vrednuje se na temelju evidencija o sudjelovanju studenata na nastavi. Studenti su dužni i izraditi izložiti seminarski rad kojim će demonstrirati razumijevanje usvojenog sadržaja. Ispit.

 

 

Obavezna literatura:

Collins, A. (ur.) (2010). Suvremene sigurnosne studije, Zagreb: Centar za međunarodne i sigurnosne studije Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu i Politička kultura

Dragović, Filip (2018). Sigurnost europskih granica i migracije, Naklada Jesenski i Turk

Dragović, Filip; Mamić, Krešimir i ostali (2019. Nacionalna sigurnost Republike Hrvatske u 21. stoljeću, Jesenski i Turk

Mikac, Robert ur. (2023). Nacionalna sigurnost Republike Hrvatske u 21. stoljeću, knjiga 2., Jesenski i Turk

Milardović, Anđelko (2024). Globalizacija i Europa na raskrižju – Europa od volje za moći do volje za ništa, I.E.G.S., Zagreb-Split, (odabrana poglavlja)

Paić, Žarko (2022). The Return of Totalitarianism – Ideology, Terror, and Total Control, Cham: Palgrave Macmillan, 2022.

Strategija nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske, „N.N“, 73./2017.

Tatalović, Siniša; Malnar, Dario (2015). Sigurnosni aspekti izbjegličke krize; Zagreb: Političke analize, Vol.6, No. 23.

Vujačić, Sanja; Polović, Jadranka (2024). Geopolitika XXI stoljeća, Tim press, Zagreb.

Vukadinović, Radovan (2001). Međunarodni odnosi od hladnog rata do globalnog poretka, Agencija za komercijalnu djelatnost, Zagreb

Zorko, Marta (2018). Geopolitika i teritorijalnost, Naklada Jesenski i Turk

Prezentacija predavanja

Dopunska literatura:

  1. Dopunska literatura

Mihalinčić, Martina (2020). Suvremena sigurnost, novi rizici i razvoj preventivnih modela kriznog upravljanja u Republici Hrvatskoj, doktorska disertacija, Fakultet političkih znanosti, Zagreb

Dagen, Tomislav (2024). Jačanje vojnih kapaciteta i pristupanje vojnim savezima kao uvjet zaštite teritorijalnog integriteta i suverenosti. Anali Hrvatskog politološkog društva, 21 (1), 137-157. https://doi.org/10.20901/an.21.09

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Jedinstvena sveučilišna studentska anketa.

Ostale informacije: