Kognitivna lingvistika - PDS - Jezikoslovlje

 

Naziv kolegija:
Kognitivna lingvistika - PDS - Jezikoslovlje
Šifra ISVU:
158252
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Belaj, Branimir
10
0
0

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati doktorande s uzrocima i motivima pojave funkcionalnih kognitivnih pristupa jeziku, s njihovim osnovnim postavkama i teorijskim okvirima, u prvom redu s kognitivnom leksičkom semantikom i konstrukcijskim pristupima gramatici, a posebno s kognitivnom gramatikom. Osposobiti studente za

a ) razlikovanje formalnih od funkcionalnih pristupa u lingvistici

b ) uočavanje širokoga spektra činitelja koji sudjeluju u analizi značenja

c ) primjenu konstrukcijskih gramatičkih modela na gramatiku hrvatskoga jezika

 

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • demonstrirati znanje koje osigurava temelj za primjenu ideja kognitivne lingvistike na hrvatski i druge jezike
  • svoje znanje, razumijevanje i sposobnosti rješavanja problema upotrijebiti u širem kontekstu vezanom uz područje lingvistike
  • integrirati stečena znanja u svom budućem radu
  • stručnjacima i laicima jasno predočiti svoje zaključke te znanje i argumente koji ih podupiru

 

Sadržaj predmeta:

Osnovne razlike između generativne gramatike, tradicijskoga funkcionalizma (funkcionalnih sintaksa) i konstrukcijskih gramatika, teorija prototipova, radijalna kategorizacija i značenjske mreže, konceptualna i konvencionalna metafora i metonimija, odnos znanja o jeziku i znanja o svijetu (enciklopedijskoga znanja), temeljne i apstraktne kognitivne  domene, razlikovanje odnosa profil - baza – domena -okvir. Upoznavanje s osnovama kognitivne gramatike te njezina primjena u hrvatskoj fonologiji, morfosintaksi i tvorbi riječi - kognitivna analiza hrvatskoga pasiva, bezličnih rečenica, izravnoga i neizravnoga objekta, subjekta, glagolskih prefikasa i prijedloga, struktura imenske skupine, složena rečenica.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanja slušanje predavanja, aktivnost na nastavi,  odgovaranje na problemska pitanja demonstrirati znanje koje osigurava temelj za primjenu ideja kognitivne lingvistike na hrvatski i druge jezike pismeni ispit, usmeni ispit
predavanja slušanje predavanja, aktivnost na nastavi, odgovaranje na problemska pitanja
  • svoje znanje, razumijevanje i sposobnosti rješavanja problema upotrijebiti u širem
  • kontekstu vezanom uz područje lingvistike
pismeni ispit, usmeni ispit
predavanja slušanje predavanja, aktivnost na nastavi, odgovaranje na problemska pitanja integrirati stečena znanja u svom budućem radu
 
pismeni ispit, usmeni ispit
predavanja slušanje predavanja, aktivnost na nastavi, odgovaranje na problemska pitanja
  • stručnjacima i laicima jasno predočiti svoje zaključke te znanje i argumente koji ih
  •  
pismeni ispit, usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pisani ispit, Pohađanje nastave, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,75 0%
Pisani ispit 1 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Usmeni ispit 1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Aktivnost na nastavi, pismeni i usmeni ispit.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

OBVEZE STUDENATA Redovito pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, pismeni i usmeni ispit

 

 

Obavezna literatura:

  1. Belaj, Branimir, Tanacković Faletar, Goran. 2014. Kognitivna gramatika hrvatskoga jezika, Knjiga prva, Imenska sintagma i sintaksa padeža. Zagreb: Globus.
  2. Croft, William., Cruse, Alan. 2004. Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
  3. Lakoff, George., Johnson, Mark. 1980.Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press.
  4. Lakoff, George: Women, Fire, and Dangerous Things, What Categories  Reveal about the Mind, Chicago University Press, 1987.

Dopunska literatura:

  1. Belaj, Branimir, Tanacković Faletar, Goran. 2017. Kognitivna gramatika hrvatskoga jezika, Knjiga druga, Sintaksa jednostavne rečenice. Zagreb: Globus.
  2. Belaj, Branimir, Tanacković Faletar, Goran. 2020. Kognitivna gramatika hrvatskoga jezika, Knjiga treća, Sintaksa složene rečenice. Zagreb: Globus.
  3. Langacker, Ronald. 1987.Foundations of Cognitive Grammar, vol . 1. Stanford, California: Stanford University Press.
  4. Langacker, Ronald. 1991. Foundations of Cognitive Grammar, vol . 2. Stanford, California: Stanford University Press.
  5. Taylor, John. 2002. Cognitive Grammar. New York: Oxford University Press.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa.

Ostale informacije: