Jezik i obrazovanje

 

Naziv kolegija:
Jezik i obrazovanje
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Cvikić, Lidija
6
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

Temeljni je cilj predmeta razviti razumijevanje studenata za ulogu i značaj jezika u obrazovanju. Studenti će se upoznati s aspektima jezika u obrazovanju koji se odnose na jezičnu politiku (jezik školovanja, učenje stranih jezika), učenje materinskoga jezika (službeni jezik, manjinski i migrantski jezici), kao i odnos jezika i stjecanja  te vrednovanja znanja. Posebna će pozornost biti dana navedenim pitanjima u kontekstu odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • navesti područja istraživanja obrazovne lingvistike te metode kojima se koriste
  • objasniti odnos jezika i stjecanja te vrednovanja znanja
  • utvrditi jezične elemente koji utječu na razvoj pismenosti u užem smislu
  • protumačiti odnos jezika i razvoja pismenosti u širem smislu
  • usporediti različite modele obrazovanja s obzirom na jezik obrazovanja
  • raščlaniti odnos standardnoga jezika i nestandardnih idioma u nastavi materinskog jezika
  • objasniti različite modele učenja i pristupa poučavanju stranoga jezika

Sadržaj predmeta:

  1. Uvod: terminologija, kratka povijest istraživanja odnosa jezika i obrazovanja, obrazovna lingvistika kao grana primijenjene lingvistike ili zasebno interdisciplinarno područje
  2. Jezik i znanje: kognitivni procesi vezani uz ovladavanje jezikom; stjecanje znanja i jezik; vrednovanje znanja i jezik
  3. Jezik i pismenosti: pismenost u širem i užem smislu; jezik kao temelj pismenosti; jezik i čitalačka pismenost; razvoj jezične/čitalačke pismenosti; opismenjavanje na materinskom i drugom jeziku; jezik i druge disciplinarne pismenosti
  4. Jezična politika u obrazovanju: jezici obrazovanja i jezici u obrazovanju, hrvatski kao jezik školovanja, obrazovanje na manjinskim jezicima
  5. Učenje materinskoga jezika u obrazovnom sustavu: ovladavanje hrvatskim standardnim jezikom, nestandardni idiomi u obrazovnom sustavu; jezični identitet učenika; jezični identitet učitelja
  6. Strani jezik u obrazovanju: povijesni pregled učenja stranih jezika u Hrvatskoj, modeli učenja stranih jezika; pristupi poučavanju stranih jezika; višejezičnost i obrazovni sustav; stavovi o jeziku.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanja, seminari, samostalni zadaci analiza sadržaja časopisa u kojima se objavljuju radovi iz područja obrazovne lingvistike te kategorizacija tema i metodoloških pristupa navesti područja istraživanja obrazovne lingvistike te metode kojima se koriste
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci čitanje dijelova izvornih znanstvenih radova o odnosu jezika i stjecanja te vrednovanja znanja te njihova kritička analiza objasniti odnos jezika i stjecanja te vrednovanja znanja
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci na temelju prezentiranih uradaka i rezultata studenti će pokušati izlučiti čimbenike koji utječu na razvoj pismenosti u užem smislu utvrditi jezične elemente koji utječu na razvoj pismenosti u užem smislu
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci raščlanjivanje sastavnica  različitih vrsta disciplinarnih pismenosti s obzirom na stupanj u kojem ovise  o jezičnim znanjima i sposobnostima protumačiti odnos jezika i razvoja pismenosti u širem smislu aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci skupni rad – čitanje dijelova izvornih znanstvenih tekstova o različitim modelima obrazovanja s obzirom na jezik obrazovanja usporediti različite modele obrazovanja s obzirom na jezik obrazovanja
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci sudjelovanje u raspravi o tome je li u nastavi potrebno rabiti isključivo standardni jezik raščlaniti odnos standardnoga jezika i nestandardnih idioma u nastavi materinskog jezika
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad
predavanja, seminari, samostalni zadaci analiza tekstova te skupni rad na usporedbi različitih pristupa i modela objasniti različite modele učenja i pristupa poučavanju stranoga jezika
 
aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,75 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Seminarski rad 2 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Vrednuje se studentovo aktivno sudjelovanje u nastavi, priprema i izlaganje seminarskoga rada te napisan i predan seminarski rad.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obaveze studenta: aktivno sudjelovanje u nastavi, priprema i izlaganje seminarskoga rada. Seminarski rad obuhvaća pregled relevantne i recentne literature o odabranoj temi ili prikaz samostalno provedenoga  istraživanja iz područja predmeta.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Spolsky, Bernard, Francis M. Hult, eds. 2007. The Handbook of Educational Linguistics. Blackwell Publishing.
  2. Bigelow, Martha, Johana Ennser Kannanen (ur.). 2015. The Routledge Handbook of Educational Linguistics. New York –London: Routledge Taylor and Francis Group.
  3. Hornberger, Nancy H. (ur.) 2008. Encyclopedia of Language and Education. Springer.
  4. Turza-Bogdan, Tamara i Lidija Cvikić (2022). Dijete, jezik, pismenosti: jezični temelji pismenosti i njihov razvoj u odgojno-obrazovnom kontekstu. Zagreb: Učiteljski fakultet. (u tisku).
  5. Common European Framework of Reference for Languages: Companion volume (2020). European Commission.
  6. Schleppegrell, Mary. 2004. Language of schooling: a functional linguistic perspective. Routledge.

Dopunska literatura:

  1. Berkhout, Sarie J. i Willy Wielemans1999. Toward Understanding Education Policy: An Integrative Approach. Educational Policy. 13(3): 402-420.
  2. Cvikić, Lidija. 2016. „Hrvatski kao ini jezik u obrazovnom sustavu“. U: Hrvatski kao ini jezik – odabrane teme, Lidija Cvikić. 103-153. Zagreb: Hrvatsko filološko društvo.
  3. Cvikić, Lidija, Katarina Aladrović Slovaček i Boško Bekavac. 2014. „Uporaba računalnolingvističkih alata u istraživanjima obrazovne lingvistike na primjeru romana Čudnovate zgode šegrta Hlapića“. U: Šegrt Hlapića od čudnovatog do čudesnog, Berislav Majhut, Smiljana Narančić Kovač i Sanja Lovrić (ur.), 269-282. Zagreb-Slavonski Brod: Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i ogranak Matice hrvatske Slavonski Brod.
  4. Cvikić, Lidija, Jasna Novak Milić i Katarina Aladrović Slovaček. 2015. „The role of formal language instruction in maintenance of heritage language: The case of the Croatian language“. U: Advances in Understanding Multilingualism: a Global Perspective. Ur. Sambor Grucza, Magdalena Olpinska-Szkielko i Piotr Romanowski, 43-59. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
  5. Edwards, John (2009). Language Diversity in the Classroom. Bristol: Multilingual Matters.
  6. Gorter, Durk & Jasone Cenoz. 2017.  Language education policy and multilingual assessment, Language and Education, 31:3, 231-248
  7. Halliday, Michael A. K. 2007. Language and Education. Collected Works of M. A. K.Halliday, vol.9 (Webster, J.J., ed.) London: Continuum.
  8. Hornberger, Nancy H. i Sandra Lee McKay (eds.). 2010. Sociolinguistics and Language Education. Bristol: Multilingual Matters.
  9. Ivanič, Roz. 2004. Discourses of Writing and Learning to Write, Language and Education, 18:3, 220-245
  10. Ricento, Thomas (ur). 2009. An Introduction to Language Policy: Theory and Method. Blackwell Publishing.
  11. Wright, Tony (2005). Classroom Management in Language Education. Houndmills: Palgrave Macmillan.
  12. Izvješća o provedbi PISA istraživanja (https://www.oecd.org/pisa/)

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Za trajanja predmeta provode se individualni razgovori voditelja studija s doktorandima, zajednički sastanci studenata s nastavnicima te samovrednovanje studenata. Po završetku predmeta, doktorandi će procijeniti kvalitetu i uspješnost izvedbe programa ispunjavanjem evaluacijskoga anketnoga upitnika.     

Ostale informacije: