Višejezičnost i jezični krajobraz

 

Naziv kolegija:
Višejezičnost i jezični krajobraz
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Gradečak, Tanja
5
0
5

 

Ciljevi i zadaci:

Temeljni je cilj predmeta uvesti studente u pojmove vezane uz pojavu višejezičnosti u različitim geografskim prostorima (nacija, regija, grad, jezična zajednica) te povezati ih uz istraživanja jezika u prostoru kako se on reflektira u tzv. jezičnom krajobrazu (eng. linguistic landscape).  Na temelju sociolingvističkih elemenata u proučavanju višejezičnosti i jezičnih politika cilj je podučiti studente da ovladaju temeljnim pojmovima i terminima istraživanja jezičnoga krajobraza kao i metodama njihova istraživanja i terenskog rada. Krajnji je cilj pružiti studentima strukturirani pregled najvažnijih istraživanja jezičnoga krajobraza dosada kao i kako primijeniti znanja o odnosu jezika, znaka i prostora na kritičko promišljanje o njihovom značenju i društvenoj relevantnosti te kako provesti samostalno prikupljanje podataka radom na terenu i njihovu analizu.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • opisati pojam višejezičnosti, njezinih obilježja i glavnih aktera
  • primijeniti lingvističke metode pri analizi odnosa jezika, znaka i prostora
  • objasniti ulogu jezika u javnom prostoru grada
  • razlikovati komercijalne, ideološke, identitetske, religiozne i ine poruke u jeziku u javnom prostoru
  • usporediti dosadašnja istraživanja jezičnoga krajobraza i njihove učinke
  • samostalno prikupiti podatke o određenom jezičnom krajobrazu i elementima višejezičnosti radom na terenu
  • kvalitativno analizirati prikupljeni korpus s primjerima višejezičnosti u određenom jezičnom krajobrazu
  • osmisliti vlastito istraživanje

Sadržaj predmeta:

Sadržaj predmeta strukturiran je oko središnjeg pojma višejezičnosti i uloge različitih aktera u stvaranju jezičnih politika u određenim jezičnim zajednicama. Analizirat će se tipovi dvojezičnosti, odnosno višejezičnosti s različitih aspekata suvremene lingvistike- sa stajališta psiholingvistike, sociolingvistike i kognitivne lingvistike. Poseban naglasak se stavlja na sociolingvistički pristup u razmatranju višejezičnosti s obzirom na odnos jezičnog znaka i urbanog prostora, što su temeljni elementi za analizu jezičnog krajobraza.  Studente ćemo upoznati s terminologijom ove nove vrste istraživanja u sociolingvistici, s naglaskom na odnosu i ulozi jezika u prostoru grada (cityscape). Analizira se simbolička konstrukcija javnog prostora, miješanje kodova, višejezičnost i manjinski jezici u jezičnom krajobrazu s posebnim osvrtom na ulogu jezika u kulturološkim obrascima tog područja i prevladavajućim jezičnim politikama. Također se daje sustavan pregled dosadašnjih istraživanja jezičnoga krajobraza, različitih metodoloških pristupa i tendencija k multimodalnosti, tj. ispreplitanju slikovnog i verbalnog sadržaja (grafiti, reklame, plakati), osobito u smislu konceptualne metafore i metonimije. Studenti će naučiti opisivati samostalno prikupljene podatke jezičnih znakova u određenim geografskim područjima metodom rada na terenu te pripremiti multimedijalni portfolio s vizualnim i tekstualnim primjerima. 

 

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje, rasprava, analiza primjera, seminari, multimedija analiza zadane literature
pretraživanje Interneta i drugih izvora podataka
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
 
opisati pojam višejezičnosti, njezinih obilježja i glavnih aktera
 
 
 analiza kvalitete prikupljenih podataka i aktivnosti na satu
predavanje, demonstracija, terensko istraživanje, analiza primjera, seminari, multimedija, terenska nastava analiza zadane literature i drugih izvora podataka
prikupljanje podataka na terenu,
pisanje izvješća
primijeniti lingvističke metode pri analizi odnosa jezika, znaka i prostora
 
 
aktivnost studenata u nastavi i terenskom istraživanju, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (izlaganje)
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka,
pisanje izvješća
objasniti ulogu jezika u javnom prostoru grada
 
 
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (pisano izvješće)
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka,
pisanje izvješća
razlikovati komercijalne, ideološke, identitetske, religiozne i ine poruke u jeziku u javnom prostoru
 
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (pisano izvješće)
 predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća usporediti dosadašnja istraživanja jezičnoga krajobraza i njihove učinke
 
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (pisano izvješće)
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija, terenska nastava  analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka
pisanje izvješća
samostalno prikupiti podatke o određenom jezičnom krajobrazu i elementima višejezičnosti radom na terenu
 
aktivnost studenata u nastavi i na terenskom istraživanju, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (pisano izvješće)
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka, pisanje izvješća kvalitativno analizirati prikupljeni korpus s primjerima višejezičnosti u određenom jezičnom krajobrazu aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, znanstveno istraživački rad (pisano izvješće)
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, multimedija analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka, pisanje izvješća osmisliti vlastito istraživanje aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, znanstveno-istraživački rad (pisano izvješće)

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pohađanje nastave, Portfolio

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,25 0%
Istraživanje 1,5 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Portfolio 1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Završna se ocjena temelji na istraživačkom multimedijalnom portofoliju (razini originalnosti i dubini pristupa, relevantnosti prikupljenog materijala, argumentiranosti zaključaka i točnosti u jezičnom izražavanju) te izradi i objavi ili izlaganju znanstveno-istraživačkog rada.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obveze studenata

Redoviti dolazak i sudjelovanje u nastavi, samostalno terensko istraživanje, pisano izvješće i usmeno izlaganje s diskusijom o rezultatima istraživanja, izrada multimedijskog portfolija.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Grbavac I. (2018) Uvod u istraživanja jezičnoga krajobraza. Mostar: Filozofski fakultet.
  2. Gorter, D. (ur.) (2006). Linguistic landscape: A new approach to multilingualism. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual matters Ltd.
  3. Gorter, D., Cenoz, J. (2017). Linguistic Landscape and Multilingualism. In: Cenoz, J., Gorter, D., May, S. (eds) Language Awareness and Multilingualism. Encyclopedia of Language and Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-02240-6_27
  4. Landry, R., & Bourhis, R. Y. (1997). Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality: An empirical study. Journal of Language and Social Psychology, 16, 23–49.

Dopunska literatura:

  1. Ben Rafael, E., Shohamy, E., Amara, M. H., & Trumper-Hecht, N. (2006). Linguistic landscape as symbolic construction of the public space: The case of Israel. International Journal of Multilingualism, 3, 7–30.
  2. Shohamy, E., Ben-Rafael, E., & Barni, M. (Eds.). (2010). Linguistic landscape in the city. Bristol: Multilingual Matters.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.

Ostale informacije: