Govorni njemački jezik

 

Naziv kolegija:
Govorni njemački jezik
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Pon, Leonard
5
0
5

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je predmeta upoznavanje s obilježjima govornog njemačkog jezika kao i s istraživanjima odnosno mogućnostima istraživanja govornog jezika korištenjem postojećih korpusa govornog njemačkog te računalnih programa za provedbu kvalitativne (a po potrebi i statističke) analize.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • analizirati obilježja govornog njemačkog jezika polazeći od autentičnog jezičnog materijala
  • istražiti sličnosti i razlike između govornog i pisanog njemačkog jezika analizom autentičnog jezičnog materijala
  • izdvojiti sličnosti i razlike između različitih lingvističkih modela tj. pristupa s obzirom na odnos prema govornom jeziku
  • osmisliti istraživanje na odabranu temu u vezi s govornim (njemačkim) jezikom
  • koristiti odabrani korpus govornog jezika za potrebe vlastitog istraživanja (npr. Datenbank für Gesprochenes Deutsch – DGD)
  • predstaviti vlastito istraživanje usmenim izlaganjem ili pisanim radom
  • koristiti odgovarajuće računalne programe u okviru istraživanja govornog njemačkog jezika

Sadržaj predmeta:

Govorni jezik kao predmet izučavanja. Odnos između govornog jezika i pismenog komuniciranja. Obilježja usmenog komuniciranja. Jezične jedinice govornog jezika. Obilježja govornog njemačkog jezika na fonetskoj, sintaktičkoj, i leksičkoj razini, te funkcije pojedinih struktura. Neverbalna komunikacija u kontekstu govornog jezika. Korpusi govornog jezika. Metodologija istraživanja govornog jezika.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje, radionica, organizacija samostalnog rada studenata aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka, analiza materijala prema zadanim uvjetima, rasprava o rezultatima analizirati obilježja govornog njemačkog jezika polazeći od autentičnog jezičnog materijala  seminarski rad ili usmeno izlaganje
predavanje, radionica, organizacija samostalnog rada studenata aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka, analiza materijala prema zadanim uvjetima, rasprava o rezultatima istražiti sličnosti i razlike između govornog i pisanog njemačkog jezika analizom autentičnog jezičnog materijala  seminarski rad ili usmeno izlaganje
predavanje, rasprava aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi, pregled literature izdvojiti sličnosti i razlike između različitih lingvističkih modela tj. pristupa s obzirom na odnos prema govornom jeziku seminarski rad ili usmeno izlaganje
organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad pregled literature, pregled jezičnog materijala, izrada plana istraživanja, konzultacije  osmisliti istraživanje na odabranu temu u vezi s govornim (njemačkim) jezikom seminarski rad ili usmeno izlaganje
radionica, organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka, rad s korpusom govornog njemačkog jezika sukladno odabranom predmetu istraživanja, konzultacije koristiti odabrani korpus govornog jezika za potrebe vlastitog istraživanja (npr. Datenbank für Gesprochenes Deutsch – DGD) seminarski rad ili usmeno izlaganje
organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad pripremanje usmenog izlaganja ili izrada seminarskog rada, konzultacije prezentirati vlastito istraživanje usmenim izlaganjem ili pisanim radom seminarski rad ili usmeno izlaganje
radionica, organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka, provedba analize odabranog jezičnog materijala uz pomoć odgovarajućeg računalnog programa, rasprava o provedenoj analizi, konzultacije koristiti odgovarajuće računalne programe u okviru istraživanja govornog njemačkog jezika seminarski rad ili usmeno izlaganje

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Istraživanje, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Istraživanje 1,25 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Seminarski rad 1,5 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Seminarski rad ili usmeno izlaganje: student planira, priprema i provodi istraživanje, te nakon toga istraživanje, rezultate i raspravu predstavlja ili u obliku seminarskog rada ili u obliku usmenog izlaganja (na kolokviju za doktorande, na konferenciji ili u kakvom drugom okviru).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Za razumijevanje sadržaja nastave potrebno je poznavanje njemačkog jezika na razini naprednog korisnika (prema ZEROJ-u), barem u području receptivnih jezičnih vještina.

Obveze studenata

Pohađanje nastave, sudjelovanje u raspravama, te izrada seminarskog rada ili održavanje usmenog izlaganja.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Brinker, Klaus; Antos, Gerd; Heinemann, Wolfgang; Sager, Sven F. (2001). Text- und Gesprächslinguistik / Linguistics of Text and Conversation. 2. Halbband: Gesprächslinguistik / Volume 2: Conversation Linguistics. Berlin, New York: Walter de Gruyter. (poglavlja u vezi s metodologijom istraživanja govornog jezika: XIV., XV. i XVI.: str. 1007-1114)
  2. Hennig, Mathilde (2006). Grammatik der gesprochenen Sprache in Theorie und Praxis. Kassel: Kassel University Press.
  3. Imo,Wolfgang; Lanwer, Jens Philipp(2019). Interaktionale Linguistik. Eine Einführung. Berlin: Metzler. (poglavlja Gesprochene und geschriebene Sprache, 17-29; Interaktion, 30-38; Interaktionale Sprache und Prosodie, 191-216.)
  4. Moraldo, Sandro M. (2011). Deutsch aktuell 2. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Rim: Carocci. (članci u vezi s govornim njemačkim: str. 64-126)
  5. Schwitalla, Johannes (2011). Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. (4. izdanje). Berlin: Erich Schmidt Verlag.

Dopunska literatura:

  1. Auer, Peter (2005). „Syntax als Prozess“. InLiSt - Interaction and Linguistic Structures 41, 01/2005. <http://www.uni-potsdam.de/u/inlist/issues/41/index.htm>.
  2. Auer, Peter (2010). „Zum Segmentierungsproblem in der Gesprochenen Sprache“. InLiSt - Interaction and Linguistic Structures 49, 11/2010.<http://www.inlist.uni-bayreuth.de/issues/49/InLiSt49.pdf>.
  3. Deppermann, Arnulf; Fiehler, Reinhard; Spranz-Fogasy, Thomas (ur.) (2006). Grammatik und Interaktion. Untersuchungen zum Zusammenhang von grammatischen Strukturen und Gesprächsprozessen. Mannheim: Verlag für Gesprächsforschung. (odabrana poglavlja)
  4. Fiehler, Reinhard (2003). „Was sind die Grundeinheiten gesprochener Sprache? Ein altes Problem und ein neuer Lösungsvorschlag“. Sprachtheorie und germanistische Linguistik 13.2, 145-172.
  5. Fiehler, Reinhard (2009). „Mündliche Kommunikation“. Becker-Mrotzek, Michael (Hrsg.). Mündliche Kommunikation und Gesprächsdidaktik. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 25-51.
  6. Fiehler, Reinhard (2015). „Die Vielfalt der Besonderheiten gesprochener Sprache - und zwei Beispiele, wie sie für den DaF-Unterricht geordnet werden kann: Gesprächspartikeln und Formulierungsverfahren“. Imo, Wolfgang; Moraldo, Sandro M. (ur.): Interaktionale Sprache und ihre Didaktisierung im DaF-Unterricht. Tübingen: Stauffenburg, 23-43.
  7. Günthner, Susanne; Bücker, Jörg (ur.) (2009). Grammatik im Gespräch. Konstruktionen der Selbst- und Fremdpositionierung. Berlin, New York: Walter de Gruyter. (odabrana poglavlja)
  8. Miller, Jim; Weinert, Regina (1998). Spontaneous Spoken Language. Syntax and Discourse. Clarendon Press Oxford. (odabrana poglavlja)
  9. Pavelin Lešić, Bogdanka (2013). Vizualna obilježja govorenoga jezika. Zagreb: FF press.
  10. Schlobinski, Peter (ur.) (1997). Syntax des gesprochenen Deutsch. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  11. Odabrani članci iz mrežno dostupnog časopisa Gesprächsforschung (ISSN 1617–1837). <http://www.gespraechsforschung-ozs.de/>.
  12. Odabrani članci s mrežne platforme InLiSt - Interaction and Linguistic Structures. <http://www.inlist.uni-bayreuth.de/index.htm>.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa. Po potrebi intervju.

Ostale informacije: