Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje | 2.g. |
zimski |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Gradečak, Tanja | 5 |
0 |
5 |
Temeljni je cilj predmeta podučiti studente analitičkim lingvističkim postupcima kojima se prepoznaje uloga jezika u komunikaciji u javnim sferama života, s posebnim osvrtom na ulogu suvremenih komunikacijskih kanala kao što su Internet i društvene mreže. Naglasak će biti na uporabi kognitivno-lingvističkih metoda analize kojima se identificiraju i primjenjuju primarno verbalne, ali i multi-modalne (vizualne i jezične, npr. memovi, karikature) strukture kojima se oblikuje govoreni i pisani sadržaj. Konačni je cilj osposobiti studente da kritički prosuđuju lingvističke strukture koje utječu na odnos govornika, publike, okoline i konteksta u jezičnoj uporabi te da stvaraju pretpostavke o mogućim obrascima ponašanja sudionika u jezičnom procesu na temelju analiziranih podataka. Aktivnim istraživačkim radom pri čemu bi analizirali određenu pojavu u javnom životu i kako je ona verbalizirana u raznim medijskim okvirima studenti bi stvarali portofolio tiskanih i audio-vizualnih materijala popraćen dnevnikom istraživanja koji bi bio temelj za grupne diskusije na satu te konačnu ocjenu.
Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:
Sadržaj predmeta strukturiran je oko središnjeg pojma uloge jezika u javnoj komunikaciji kao skupa komunikacijskih činova koji se ostvaruju u sferi javnosti. Studenti će naučiti opisivati samostalno prikupljene jezične oblike u kojima se jezik javne komunikacije ostvaruje s obzirom na tehnološke zadanosti njegova komunikacijskog kanala (televizija, radio, novine, Internet, društvene mreže) te će analizirati njihove sintaktičke, semantičke i pragmatičke osobitosti. Primjenom lingvističkih analitičkih metoda kao što su prikupljanje jezičnih podataka, njihovom organizacijom u određene baze podataka i korpuse, morfološkom, leksičkom i sintaktičkom analizom rezultata i njihovom primjenom u stvaranju pretpostavki o načelima javne komunikacije napravit će se pregled svih lingvističkih postupaka i potaknuti studente na samostalni rad na konkretnom jezičnom materijalu. Ovaj načelno deskriptivni pristup počivat će na kognitivno-lingvističkom modelu jezika koji će poslužiti kao teorijski okvir za proučavanje temeljnih kognitivno-lingvističkih procesa kao što su konceptualna metafora, metonimija i konceptualna integracija u procesu kodiranja i dekodiranja jezičnih poruka u raznim javnim komunikacijskim situacijama. Proučavat će se odnos jezika i moći unutar određenih medijskih diskursnih obrazaca (politički govori, izjave za tisak, panel-diskusije, intervjui, novinski članci, objave na društvenim mrežama) kako bi se uočile strategije u uporabi određenih tipova leksika kao sredstava manipulacije (frazemi, posuđenice, internacionalizmi, eufemizmi, disfemizmi, klišeji, parole) i motivacije za njihovu uporabu (pragmatička pozadina kao što je određivanje tipa govornog događaja, uporaba izravnih i neizravnih govornih činova, elemenata teorije uljudnosti, odnosa jezika i ideologije, odnosa jezika i kulture, stvaranja metaforičkih ideoloških okvira (framing) itd.). Uspoređivale bi se jezične tendencije u engleskom, hrvatskom i drugim jezicima te bi se analizirali njihovi međusobni odnosi i utjecaj javne komunikacije na njihovu interakciju.
predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci
2. 1. Nastavna aktivnost | 2. 2. Aktivnost studenta | 2. 3. Ishod učenja | 2. 4 Metoda procjene |
predavanje, rasprava, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza zadane literature pretraživanje Interneta i drugih izvora podataka sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje |
opisati pojam javne komunikacije, njezinih obilježja i tipova medija u kojima se pojavljuje |
analiza kvalitete prikupljenih podataka i aktivnosti na satu, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza zadane literature i drugih izvora podataka pisanje izvješća |
primijeniti lingvističke metode pri analizi podataka |
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća |
kvalitativno analizirati prikupljeni korpus s primjerima iz javne komunikacije |
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća |
objasniti ulogu kognitivno-lingvističkih procesa u kodiranju i dekodiranju jezičnih poruka |
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća |
prepoznati strategije jezičnih korisnika u procesu manipulacije javnosti jezikom |
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća |
jasno argumentirati rezultate svoga istraživanja i na temelju njih izvedenih zaključaka |
aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
predavanje, demonstracija, analiza primjera, seminari, samostalni zadaci, multimedija | analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka pisanje izvješća | primijeniti rezultate samostalnog istraživanja na čitanje, praćenje i kritički stav prema javnim medijima | aktivnost studenata u nastavi, sadržaj portfolija, seminarski rad, istraživanje |
Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pohađanje nastave, Portfolio, Seminarski rad
usmeno i pismeno
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,25 | 0% |
Istraživanje | 0,5 | 0% |
Pohađanje nastave | 0,25 | 0% |
Portfolio | 1 | 0% |
Seminarski rad | 1 | 0% |
Završna se ocjena temelji na istraživačkom portofoliju (razini originalnosti i dubini pristupa, relevantnosti prikupljenog materijala, argumentiranosti zaključaka i točnosti u jezičnom izražavanju) te izradi i objavi ili izlaganju znanstveno-istraživačkog rada.
Obveze studenata
Redoviti dolazak i sudjelovanje u nastavi, samostalno istraživanje, pisano izvješće i usmeno izlaganje s diskusijom o rezultatima istraživanja, izrada multimedijskog portfolija.
Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studijima i studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.