Kohezija u pisanom jeziku

 

Naziv kolegija:
Kohezija u pisanom jeziku
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Pon, Leonard
5
0
5

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je predmeta upoznavanje s pitanjem kohezije u pisanom jeziku. Uz definiciju kohezije i klasifikaciju kohezivnih sredstava iz perspektive lingvistike teksta, cilj je predmeta također i priprema za osmišljavanje i provedbu istraživanja koja se odnose na ostvarivanje kohezije u pisanoj jezičnoj proizvodnji na njemačkom, engleskom ili hrvatskom jeziku – ovisno o radnom jeziku polaznika predmeta.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • usporediti sličnosti i razlike u poimanju kohezije i kohezivnih sredstava kod raznih istraživača
  • usporediti sličnosti i razlike u poimanju odnosa kohezije i koherencije kod raznih istraživača
  • objasniti odnos između kohezije i tekstne vrste na temelju analize odabranog korpusa pisanih tekstova
  • analizirati uporabu kohezivnih sredstava u odabranom korpusu pisanih tekstova
  • osmisliti istraživanje odabranog aspekta kohezije
  • prosuditi relevantnost pojedinih rezultata dosadašnjih istraživanja za vlastito istraživanje
  • prikazati rezultate i zaključke provedenog istraživanja u pisanom obliku sukladno pravilima struke
  • primjenjivati računalne programe za analizu jezičnog materijala (npr. Sketch Engine)

Sadržaj predmeta:

Kohezija u kontekstu lingvistike teksta. Klasifikacija kohezivnih sredstava. Odnos između kohezije i koherencije. Kohezija i tekstna vrsta. Kohezija i komunikacijska kompetencija. Istraživanje aspekata kohezije u pisanim tekstovima.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje, radionica aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka usporediti sličnosti i razlike u poimanju kohezije i kohezivnih sredstava kod raznih istraživača seminarski rad
predavanje, seminar aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi usporediti sličnosti i razlike u poimanju odnosa kohezije i koherencije kod raznih istraživača seminarski rad
predavanje, seminar aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi objasniti odnos između kohezije i tekstne vrste na temelju analize odabranog korpusa pisanih tekstova seminarski rad
predavanje, radionica, organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad aktivno slušanje, sudjelovanje u raspravi i rješavanje zadataka, analiza materijala prema zadanom istraživačkom okviru, samostalni rad, konzultacije analizirati uporabu kohezivnih sredstava u odabranom korpusu pisanih tekstova seminarski rad
organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad pregled literature, pregled jezičnog materijala, izrada plana istraživanja, konzultacije  osmisliti istraživanje odabranog aspekta kohezije seminarski rad
predavanje, organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad pregled literature, usporedba pristupa kod raznih autora, konzultacije prosuditi relevantnost pojedinih rezultata dosadašnjih istraživanja za vlastito istraživanje seminarski rad
organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad izrada seminarskog rada, konzultacije prikazati rezultate i zaključke provedenog istraživanja u pisanom obliku sukladno pravilima struke  seminarski rad
radionica, organizacija samostalnog rada studenata, mentorski rad provedba analize jezičnog materijala uz pomoć odgovarajućeg računalnog programa, konzultacije primjenjivati računalne programe za analizu jezičnog materijala (npr. Sketch Engine) seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Pohađanje nastave 0,25 0%
Seminarski rad 1,5 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Ocjenjuje se seminarski rad.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ocjenjuje se seminarski rad.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obveze studenata

Pohađanje nastave, sudjelovanje u raspravama, te izrada seminarskog rada.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Beaugrande, Rober-Alain de; Dressler, Wolfgang (1983). Introduction to text linguistics. 2nd ed. Harlow: Longman. (IV. poglavlje: Cohesion).
  2. Brinker, Klaus; Antos, Gerd; Heinemann, Wolfgang; Sager, Sven F. (2000). Text- und Gesprächslinguistik. 1. Band. Berlin – New York: Walter de Gruyter. (poglavlje Textkonstitution II: Grammatische Aspekte, str. 275-343).
  3. Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  4. Glovacki-Bernardi, Zrinjka (2004). O tekstu. 2. izmijenjeno i dopunjeno izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
  5. Halliday, M. A. K.; Hasan, Ruqaiya (1983). Cohesion in English. (5. izdanje). London: Longman.
  6. Mikić Čolić, Ana; Trtanj, Ivana (2019). „O koheziji i koherenciji teksta“. Suvremena lingvistika 45.88, 247-264.

Dopunska literatura:

  1. Gligorić, Igor Marko (2013). „Veznici i njihov gramatički položaj“. Lahor 16, 121-142.
  2. Hržica, Gordana; Košutar, Sara; Posavec, Kristina (2021). „Konektori i druge diskursne oznake u pisanome i spontanome govorenom jeziku“. Fluminensia 33.1, 25-52.
  3. Košutar, Sara; Hržica, Gordana (2021). „Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu“. Suvremena lingvistika 47.91, 49-68.
  4. Martin, J. R.; Rose, David (2007). Working with Discourse. Meaning beyond the clause. London: Continuum.
  5. Pavičić Takač, Višnja; Bagarić Medve, Vesna (2013). Jezična i strategijska kompetencija u stranome jeziku. Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet.
  6. Pernjek, Jasminka; Matić, Ivana (2018). „Uporaba kohezivnih sredstava kao pokazatelj razine komunikacijske kompetencije hrvatskih učenika njemačkoga jezika“. Stolac, Diana; Vlastelić, Anastazija (ur.). Jezik i njegovi učinci. Zbornik radova s međunarodnoga znanstvenog skupa Hrvatskoga društva za primijenjenu lingvistiku. Zagreb: HDPL, 255-26.
  7. Pon, Leonard; Pavičić Takač, Višnja; Bagarić Medve, Vesna (2021). „Repetition in non-native texts: A comparison of argumentative essays written by L2 learners of English and German“. ZFF. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 32.2, 229-251.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa. Po potrebi intervju. 

Ostale informacije: