Povijesna morfologija hrvatskog jezika

 

Naziv kolegija:
Povijesna morfologija hrvatskog jezika
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Zubčić, Sanja
6
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je ovoga predmeta uputiti studente u razvoj oblika hrvatskoga jezika te ih osposobiti za samostalnu dijakronijsku morfološku analizu.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • opisati okvire i metodologiju historijske lingvistike i teorije jezičnih promjena
  • rekonstruirati polazišni morfološki oblik, uz posredstvo crkvenslavenskoga jezika
  • objasniti razvoj morfološkoga sustava od praslavenskoga jezika naovamo
  • protumačiti pojam akcenatske tipologije i primijeniti na građu
  • objasniti realizacije u različitim sustavima hrvatskoga jezika
  • utvrditi sposobnost planiranja vlastita istraživanja

Sadržaj predmeta:

Osnove historijske lingvistike. Jezične promjene (language change). Gramatikalizacija. Morfološki sustav praslavenskoga i općeslavenskoga jezika. Povijest i kronologija jezičnih mijena od općeslavenskoga prema hrvatskome. Ostvaraji u različitim sustavima hrvatskoga jezika. Akcenatska tipologija.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, samostalni zadaci, mentorski rad aktivna rasprava opisati okvire i metodologiju historijske lingvistike i teorije jezičnih promjena
 
usmeni ispit
seminar, samostalni zadaci, mentorski rad samostalan rad rekonstruirati polazišni morfološki oblik, uz posredstvo crkvenslavenskoga jezika istraživački zadatak
predavanje rad na tekstu objasniti razvoj morfološkoga sustava od praslavenskoga jezika naovamo usmeni ispit i istraživanje
seminar, samostalni zadaci, mentorski rad rad na tekstu, istraživanje protumačiti pojam akcenatske tipologije i primijeniti na građu istraživanje
seminar, samostalni zadaci, mentorski rad rad na tekstu, istraživanje objasniti realizacije u različitim sustavima hrvatskoga jezika usmeni ispit, istraživanje
seminar, samostalni zadaci, mentorski rad rad na tekstu, istraživanje utvrditi sposobnost planiranja vlastita istraživanja usmeni ispit, istraživanje

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Istraživanje, Pohađanje nastave, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Istraživanje 1,5 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Usmeni ispit 1,25 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

50 % ocjene nosi istraživački zadatak utvrđivanja podrijetla pojedinih oblika i tumačenje njihova razvoja i 50 % ocjene nosi usmeni ispit.

Primjer izračunavanja ocjene:

50 % ocjene nosi istraživački zadatak utvrđivanja podrijetla pojedinih oblika i tumačenje njihova razvoja i 50 % ocjene nosi usmeni ispit.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni napraviti dijakronijsku morfološku analizu na odabranom predlošku (probir predloška ovisit će o području interesa studenta i temi doktorskog rada) te položiti usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Campbell. L., Historical Linguistics: An Introduction, bilo koje izdanje.
  2. Matasović, R., Poredbeno povijesna gramatika hrvatskoga jezika, Matica hrvatska, Zagreb, 2008.

Dopunska literatura:

  1. Aitchison, J., Language Change: Progress Or Decay? Cambridge University Press, 2001.
  2. Kalsbeek, J., The Čakavian Dialect of Orbanići near Žminj in Istria. Amsterdam-Atlanta: Rodopi, 1998..
  3. Kapović, M., Naglasne paradigme o-osnova muškoga roda u hrvatskom. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 32, 2006., 159–172.
  4. Lukežić, I., Zajednička povijest hrvatskih narječja, 2. Morfologija, Rijeka; Zagreb, 2015.
  5. Lehmann, C., Thoughts on grammaticalization. Erfurt: Seminar für Sprachwissenschaft der Universität, 2002.
  6. Lehmann, C., Theory and method in grammaticalization. Zeitschrift für Germanistische Linguistik, 32.2, 2004., 152–187.
  7. Maresić, J., Morfologija podravskoga kajkavskog dijalekta, Hrvatski dijalektološki zbornik, 22, 2018., 1-140.
  8. Vranić, S., Govori sjeverozapadnoga makrosustava na otoku Pagu, 2. morfologija, Rijeka: Matica hrvatska Ogranak Novalja; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2011.
  9. Vukša Nahod, P., Slivanjski govori: fonologija i morfologija, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje., Zagreb, 2017.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa.

Ostale informacije: