Akcenatska tipologija u hrvatskom jeziku

 

Naziv kolegija:
Akcenatska tipologija u hrvatskom jeziku
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Zubčić, Sanja
6
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je ovoga predmeta osposobiti doktorande za analizu akcenatske tipologije tijekom povijesti hrvatskoga jezika.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • razlikovati postojeće načine opisa akcenatske tipologije u hrvatskoj standardologiji i dijalektologiji
  • objasniti akcenatski inventar i tipologiju u praslavenskom jeziku
  • protumačiti razlike među akcenatskim školama, u segmentu akcenatske tipologije
  • samostalno kategorizirati materijal u akcenatske tipove
  • objasniti mijene u odnosu na ishodišni sustav
  • usporediti tipologiju u različitim jezičnim sustavima hrvatskoga jezika

Sadržaj predmeta:

Povijest prikaza akcenatske tipologije u hrvatskom jeziku, s kritičkim osvrtom. Akcenatski inventar u praslavenskom jeziku. Akcenatska tipologija imenica, pridjeva, zamjenica i glagola u praslavenskom jeziku. Akcenatske škole. Konstrukcija akcenatskih tipova na odabranom materijalu. Komentari i usporedbe.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje, mentorski rad kritičko čitanje razlikovati postojeće načine opisa akcenatske tipologije u hrvatskoj standardologiji i dijalektologiji usmeni ispit
predavanje, mentorski rad učenje objasniti akcenatski inventar i tipologiju u praslavenskom jeziku usmeni ispit
predavanje, mentorski rad usporedba radova iz različitih škola i sinteza protumačiti razlike među akcenatskim školama, u segmentu akcenatske tipologije usmeni ispit
seminar i samostalan rad kategorizacija materijala u akc. tipove samostalno kategorizirati materijal u akcenatske tipove
 
istraživački zadatak
seminar i samostalan rad uspoređivanje i utvrđivanje objasniti mijene u odnosu na ishodišni sustav
 
istraživački zadatak
seminar i samostalan rad uspoređivanje i sinteza usporediti tipologiju u različitim jezičnim sustavima hrvatskoga jezika istraživački zadatak
 
 

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pohađanje nastave, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,25 0%
Istraživanje 1,4 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Usmeni ispit 1,1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

60 % ocjene nosi istraživački zadatak, a 40 % usmeni ispit.

Primjer izračunavanja ocjene:

60 % ocjene nosi istraživački zadatak, a 40 % usmeni ispit.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Student mora predati istraživački zadatak u kojem će pokazati da građu umije klasificirati u akcenatske tipove i položiti usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Dybo, Vladimir A., Slavjanskaja akcentologija. Opyt rekonstrukcii sistemy akcentnych paradigm v praslavjanskom. (Studia philologica), Moskva, 1981.
  2. Kapović, M., Povijest hrvatske akcentuacije, Zagreb, 2015.
  3. Matasović, R., Poredbenopovijesna gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb,  2008.
  4. Stang, C. S., Slavonic accentuation, Oslo, 1965.

Dopunska literatura:

  1. Illič-Svityč, V. M., Imennaja akcentuacija v baltijskom i slavjanskom. Sud’ba akcentuacionnych paradigm. Moskva, 1963. [Illich-Svitych, V. M., Nominal Accentuation in Baltic and Slavic. Translated by Richard L. Leed and Ronald F. Feldstein. Cambridge, Mass. – London, 1979.].
  2. Kalsbeek, J., The Čakavian Dialect of Orbanići near Žminj in Istria, Amsterdam – Atlanta, 1998.
  3. Kapović, M. O naglasku u staroštokavskom slavonskom dijalektu. Croatica et Slavica Iadertina, 2008., IV: 115–147.
  4. Kapović 2011— Kapović M. Historical development of adjective accentuation in Croatian (suffixless, *-ьnъ and *-ъkъ adjectives). Proc. of the 6th International workshop on Balto-Slavic accentology (Baltistica VII Priedas). Rinkevičius V. (ed.). Vilnius: Vilnius Univ., 2011., 103‒128, 339‒448.
  5. Kapović, M. Povijest glagolske akcentuacije u štokavskom (i šire). Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2018., 44/1: 159–285.
  6. Vukušić, S.; Zoričić, I.; Grasselli-Vukušić, M., Naglasak u hrvatskome književnom jeziku, Zagreb, 2007.
  7. Zubčić, S.; Sanković, I. Akcenatski tipovi pridjeva u mjesnome govoru Trtna, Fluminensia 20, br. 2 (2008): 51-62.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa.

Ostale informacije: