Povijesna fonologija hrvatskog jezika

 

Naziv kolegija:
Povijesna fonologija hrvatskog jezika
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Zubčić, Sanja
6
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je ovoga predmeta uputiti studente u razvoj glasova hrvatskoga jezika i njihove alternacije te ih osposobiti za samostalni dijakronijsku fonološku analizu.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • opisati okvire i metodologiju historijske lingvistike i teorije jezičnih promjena
  • identificirati vrste glasovnih promjena i zakona
  • objasniti razvoj fonološkoga sustava od praslavenskoga jezika naovamo
  • utvrditi podrijetlo glasova i naglasnih jedinica
  • objasniti realizacije u različitim sustavima hrvatskoga jezika
  • pokazati sposobnost planiranja vlastita istraživanja

Sadržaj predmeta:

Osnove historijske lingvistike. Jezične promjene (language change). Fonološki sustav praslavenskoga i općeslavenskoga jezika (vokalizam, konsonantizam, akcentuacija). Povijest i kronologija jezičnih mijena od općeslavenskoga prema hrvatskome. Glasovni ostvaraji u različitim sustavima hrvatskoga jezika.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje aktivna rasprava opisati okvire i metodologiju historijske lingvistike i teorije jezičnih promjena
 
usmeni ispit
predavanje ekscerpcija iz literature identificirati vrste glasovnih promjena i zakona glosar
predavanje rad na tekstu objasniti razvoj fonološkoga sustava od praslavenskoga jezika naovamo usmeni ispit i istraživanje
seminar, samostalni zadatci rad na tekstu, istraživanje utvrditi podrijetlo glasova i naglasnih jedinica istraživanje
seminar, mentorski rad rad na tekstu, istraživanje objasniti realizacije u različitim sustavima hrvatskoga jezika usmeni ispit, istraživanje
seminar rad na tekstu, istraživanje pokazati sposobnost planiranja vlastita istraživanja usmeni ispit, istraživanje

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Istraživanje, Pohađanje nastave, Portfolio, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Istraživanje 1,5 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Portfolio 0,3 0%
Usmeni ispit 0,95 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

50 % ocjene nosi istraživački zadatak, 40 % usmeni ispit, a 10 % opseg i kakvoća glosara.

Primjer izračunavanja ocjene:

50 % ocjene nosi istraživački zadatak, 40 % usmeni ispit, a 10 % opseg i kakvoća glosara.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su dužni izraditi glosar pojmova, napraviti dijakronijsku fonološku analizu na odabranom predlošku (probir predloška ovisit će o području interesa studenta i temi doktorskog rada) te položiti usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Campbell. L., Historical Linguistics: An Introduction, bilo koje izdanje.
  2. Hock, H. H., Principles of Historical Linguistics,De Gruyter Mouton,1991.
  3. Holzer, G., Glasovni razvoj hrvatskoga jezika, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2012.
  4. Matasović, R., Poredbeno povijesna gramatika hrvatskoga jezika, Matica hrvatska, Zagreb, 2008.

Dopunska literatura:

  1. Aitchison, J., Language Change: Progress Or Decay? Cambridge University Press, 2001.
  2. Derksen, R., Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon | Brill, 2008.
  3. Kapović, M., Povijest hrvatske akcentuacije, Matica Hrvatska, Zagreb, 2015.
  4. Lukežić, I., Zajednička povijest hrvatskih narječja, 1. Fonologija, Zagreb, 2012.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Anketa.

Ostale informacije: